Aceasta schimbare istorică la vârful clasamentului a rezultat din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.

Valoarea brandului eMAG continuă sa crească, odată cu veniturile sale, și pe măsură ce brandul evoluează și se dezvoltă pentru a satisface cererile în schimbare ale consumatorilor. Consumatorii devin tot mai familiari cu comerțul online în piețele cheie (Romania, Ungaria si Bulgaria) iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv si in continuă schimbare. eMAG are potențialul de a beneficia de evoluțiile macro-economice amintite, precum și de a-și consolida forța propriului brand.

Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+

În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țari si 30 de sectoare economice. După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane EUR, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de “elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează in mod remarcabil pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci

În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance România 50.

Image

Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania, comentează:

“Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in top 50.”

Dedeman (+ 24%) și Altex (+ 31%) confirmă creșterea sectorului de retail

Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane EUR) si Altex (in creștere cu 31% până la 123 milioane EUR), reprezintă, împreuna cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. In pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie.

Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).

Cercetarea și analiza care au stat la baza acestui raport anual publicat de Brand Finance privind cele mai valoroase branduri românești au fost finalizate înainte de invadarea Ucrainei de către Rusia, si marchează în principal revenirea economică după disrupția provocată de pandemia Covid. Chiar dacă legăturile economice ale Romaniei cu Ucraina și Rusia nu sunt substanțiale, viitoarele cercetări vor arăta în ce măsură unda de șoc a războiului va afecta valoarea economică creată.

Noi și vechi, intrări și ieșiri

Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea totală, ceea ce este o bună măsură a dinamismului economic.

Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. In această ediție, doar două intrări in top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere impresionantă de 56% a valorii până la 20 milioane EUR, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane EUR).

Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO și Blue Air –­ cel din urmă fiind în procedura de insolvență ca urmare a restricțiilor din pandemie.

În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual. Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.