Acest text a fost publicat prima oară în newsletter
Fii la curent cu lucrurile scrise de noi în fiecare zi la ora 9.00 dimineața prin newsletter-ul start-up.ro
Lectură de 3 min
Fii la curent cu lucrurile scrise de noi în fiecare zi la ora 9.00 dimineața prin newsletter-ul start-up.ro
Achiziția nu pare atât de surprinzătoare pentru Medlife, pentru că grupul a tot cumpărat în ultimele luni. Fie că vorbim de clinici din țară, fie că vorbim de niște extinderi practic ale business-ului deja existent. Asistăm din nou la un exit pentru un startup românesc destul de devreme în existența lor, cumpărat de un jucător mare din piață, care poate nu are skill-urile necesare pentru a dezvolta acea zonă digitală.
SanoPass e o platformă digitală. Facilitează accesul la sănătate și la fitness, oferind acces la peste 1.200 de clinici private, atât din proximitate, cât și din rețele mari, dar și la 200 de săli de fitness. Este destul de clar de ce Medlife a văzut un lucru interesant. SanoPass s-a dezvoltat rapid în ultimii ani, a reușit să integreze numeroase clinici, iar o companie mare vede valoarea în această viteză. Nicio corporație nu va putea să aibă viteza și privirea din exterior pe care o are un startup.
E o achiziție care include și un detaliu important. Fondatorii startup-ului vor rămâne mai departe în echipă pentru a dezvolta business-ul, de data aceasta sub cupola Medlife. Ce pot învăța fondatorii de startup-uri din această poveste? Voi spune opinia mea mai jos.
1. Exitul nu e, de cele mai multe ori, capătul drumului. Dacă vorbim de fondatori care au și capacități foarte bune de management, de cele mai multe ori exitul nu va însemna și dispariția lor. Nu-și iau mereu banii și pleacă acasă. De fapt, acest lucru se întâmplă rar cu fondatorii competenți. Pentru că de multe ori firmele vor cumpăra startup-uri pentru capacitatea fondatorilor de a livra și executa o idee și o viziune. Vedem lucrurile acestea la SanoPass, care trecuse prin câteva investiții, dar încă era în faza inițială de growth. Vedem și la startup-uri cu mai multă experiență, cum a fost Green Horse Games. Startup cu vreo 10 ani vechime, vândut către Miniclip, dar unde fondatorii au rămas în echipă, cel puțin acum. Așadar, dacă ești fondator, visezi să faci exit și să pleci în Bahamas. Nu va fi chiar așa de cele mai multe ori.
2. Exitul cu adevărat nu este de cele mai multe ori al fondatorilor, ci al investitorilor. Practic, în momentul de față investitorii inițiali din SanoPass au vândut acțiunile lor, sperăm că au realizat și un profit mulțumitor și pot pleca mai departe să investească și în alte startup-uri.
De asemenea, mulți fondatori pe care i-am întâlnit sunt destul de încăpățânați și se bazează pe ideea că vor crește la infinit, vor primi investiție și apoi drumul va fi spre o listare al bursă. Dar drumul de tipul UiPath nu e mereu simplu. Ba chiar e al naibii de complicat.
De cele mai multe ori în drumul unui startup, cea mai validă variantă va fi exitul. Așa cum o mașină poate atinge 200 de kilometri foarte ușor, drumul spre 350 de kilometri pe oră devine exponențial mai complicat.
Un fondator poate duce startup-ul la un nivel de creștere, poate să se extindă poate pe 2-3 piețe, dar ulterior misiunea va deveni exponențial mai dificilă.
Am descoperit de curând un articol mai vechi pe tema aceasta pe TechCrunch, numit „What every startup founder should know about exists”. Și acolo se vorbește despre un scenariu interesant.
„Investești ani în munca ta ca să construiești valoare. Apoi primești o ofertă de achiziție. Ești încântat. Nu ești pregătit. Lași totul pentru această oportunitate. Începe procesul de due dilligence. Compania ta e un haos. Zilele devin săptămâni, săptămânile luni. Ai ignorat afacerea ta. Nu mai ai bani. Vânzarea e acum singura ta opțiune”, se arată în acel articol care mai și menționează că aceasta poate fi varianta bună. În final... ai primit o ofertă.
Acesta e un risc pentru fondatori. Să se îndrăgostească de ideea de a fi ofertați și să ignore munca de care are nevoie startup-ul pentru a continua să se dezvolte.
Exitul este o muncă grea. Vă invit să citiți acest material din TechCrunch pentru mai multe detalii. Dar și să vă documentați despre alte exituri, despre cum arată. Și să nu fugiți de exit. Poate fi un lucru excelent, dar care vine și cu responsabilități.
Ca sa primesti prin email cele mai noi articole.