Fabrica de Fum este un brand 100% românesc, o afacere fondată în anul 2017, la Iași. În 2020, compania a avut o cifră de afaceri de peste 900.000 lei și s-a axat prioritar pe vânzările online, prin platformele cu livrare la domiciliu. Fabrica de Fum are ca principală piață de desfacere orașul Iași, unde produsele sunt listate în magazine de cartier, însă se găsesc și pe rafturile băcăniilor de lux, din orașele București, Cluj-Napoca, Constanța, Galați, dar și pe platforme online.

Pentru 2021, au în plan schimbări majore, dorindu-și să fie prezenți pe toate marile platforme de vânzări online. De asemenea, tot pentru 2021, își propun o creștere de cel puțin 50% a cifrei de afaceri. Mai mult, compania are în pregătire și produse noi.

Despre toate planurile privind dezvoltarea afacerii Fabrica de Fum în 2021, dar și despre modul în care a trecut prin pandemie un business domeniul alimentației, am discutat cu Paul Gabriel Ioan (foto), cofondator Fabrica de Fum.

Afacere de familie

”Fabrica de Fum este o afacere de familie, care a luat naștere din pasiunea pentru gătit și pentru produse de cea mai bună calitate a cumnatului meu, Marius Lungu. În prezent, acesta este administratorul afacerii și director de producție. Are o experiență de peste 20 de ani pe postul de bucătar șef și a organizat multe evenimente de-a lungul anilor, unde la antreuri se serveau afumături tradiționale. Pentru că își dorea ca produsele să aibă o calitate mult mai ridicată, a început să le prepare singur, în bucătărie, cu ajutorul utilajelor din dotare. A lucrat la rețete câțiva ani, iar preparatele au ieșit din ce în ce mai bune. Acest lucru a fost remarcat, în primul rând, de clienți și, la începutul anului 2017, după o ședință de familie în care s-a discutat pe această temă, am luat în unanimitate hotărârea de a demara o afacere bazată pe producția preparatelor tradiționale de cea mai bună calitate”, ne povestește Paul Gabriel Ioan.

Ce diferențiază produsele Fabrica de Fum de altele de pe piață? ”Aceasta este o întrebare la care răspund întotdeauna cu plăcere”, spune zâmbind cofondatorul Fabrica de Fum și începe să enumere dintre elementele pe care și-au construit reputația. De exemplu, faptul că nu folosesc coloranți, conservanți chimici sau alte adaosuri, afumarea se face la lemn de cireș, în celulă clasică.

Cei mai buni de pe segment

Cea mai mare parte a materiei prime pentru produsele din portofoliu este cumpărată de la două din cele mai mari abatoare din România, carne provenită de la ferme românești. ”La început, am făcut probe și cu carne provenită de pe piața europeană, dar rezultatele nu au fost mulțumitoare”, menționează Paul Gabriel Ioan.

Totuși, lansarea unui nou segment de business, nișa de creștere a animalelor, nu este unul pe care-l iau în calcul pentru a controla și mai bine calitatea cărnii.

”Nu luăm în considerare extinderea pe nișa de creștere a animalelor. Fabrica de Fum este o afacere de familie, cu resurse limitate și, consider că, integrarea pe verticală ar dilua ideea de bază, iar noi ne dorim să devenim cei mai buni pe acest segment și alocăm toate resursele în creșterea calității produselor. Sunt de părere că afacerile mici au o mai mare credibilitate pe piață când vine vorba de calitate. Este adevărat că segmentul consumatorilor constanți se îngustează, aceștia făcând parte din categoria celor cu venituri medii și mari, preocupați de o alimentație sănătoasă, conștienți de faptul că poți preveni o mare parte din problemele de sănătate printr-o alimentație curată”, explică el.

În acest moment producția este realizată într-o într-o hală închiriată, pe care au amenajat-o și dotat-o prin forțe proprii, la Iași.

”Intenționăm să construim o hală de producție proprie, dacă reușim să atragem fonduri europene alocate în acest sens. Acest lucru ne va permite în viitor să avem o mai mare diversificare a producției, o linie de ambalare automată și, implicit, o creștere a productivității. În prezent, realizăm o producție de 4 tone pe lună și intenționăm să o dublăm până la sfârșitul anului”, adaugă cofondatorul Fabrica de Fum.

Vânzări în băcănii

În acest moment, în portofoliul Fabrica de Fum sunt 20 de preparate afumate și 5 preparate proaspete, iar noi produse sunt introduse periodic în ofertă, în funcție și de feedback-ul pe care-l primesc de la consumatori.

”De exemplu, în 2020 am introdus în portofoliu 6 produse noi: pastramă din piept de curcan, șuncă presată de porc, șuncă presată de curcan, pastramă de oaie, cârnații mioritici și cârnăciorii cu secărică”, mai spune Paul Gabriel Ioan.

Cel mai bine vând spre băcănii, așa cum detaliază cofondatorul Fabrica de Fum, acolo regăsind cel mai mult segmentul de cumpărători atrași de produse realizate în regim artizanal. În plus, acolo li se dă oferă șansa de a gusta produsele înainte de a face o achiziție. ”Pe lângă băcănii, în ultimul an au luat avânt și vânzările online, comode și fără pierdere de timp”, afirmă Paul Gabriel Ioan, precizând faptul că datorită experienței sale în domeniul vânzărilor, lui i-a revenit misiunea de a introduce pe piață produsele Fabrica de Fum.

”Pentru început, am vizat piața locală. Acum patru ani, când am fondat afacerea, erau foarte puține băcănii în oraș, așa că am luat la pas magazinele de cartier. Cei care le administrau au fost foarte circumspecți la a așeza produsele noastre, cu un preț semnificativ mai mare, lângă cele industriale, de masă. Interesant a fost răspunsul pieței deoarece produsele s-au vândut, ceea ce a dovedit că există un segment, destul de îngust, care caută produse de calitate”, explică Paul Gabriel Ioan.

Pași spre export

Însă acum, la patru ani de la lansarea acestui brand, fondatorii săi nu mai au în vizor doar vânzările la nivelul țării noastre, unul dintre planurile de dezvoltare pentru acest an și 2022 fiind de a exporta portofoliul și în alte țări din Uniunea Europeană.

”Mai trebuie să parcurgem câțiva pași până ajungem acolo. Exportul depinde de câțiva factori care, într-un scenariu pozitiv, când vor fi îndepliniți, va fi posibil. Orizontul de timp ar fi de aproximativ un an și jumătate dacă lucrurile decurg bine”, adaugă cofondatorul Fabrica de Fum.

Cerere ar fi. ”Noi ne adresăm tuturor celor care consumă alimente sănătoase și cu gust, astfel primim des apeluri telefonice din partea celor plecați din țară, stabiliți în afară, care atunci când revin cumpără produsele noastre și le iau cu ei la întoarcere”, completează el.

Tot până la finalul acestui an au în plan introducerea în gamă a unui număr de trei produse noi, la cererea clienților, dar și lărgirea pieței de desfacere prin semnarea de contracte noi cu băcănii fizice și platforme online pentru o mai bună acoperire națională. ”Ne dorim ca toți cei care preferă alimentele sănătoase să aibă acces la produsele noastre. Bineînțeles, acesta va fi un proces de durată, care se va desfășura pe parcursul a 2-3 ani”.

Și, la fel ca în anii anteriori, fondatorii Fabrica de Fum vor continua să reinvestească profitul în utilaje noi și dotări destinate creșterii calității produselor. ”Suntem de părere că, pe o piață concurențială, atenția noastră trebuie să fie orientată în permanență spre dezvoltare pe toate planurile”, declară Paul Gabriel Ioan.

Din punct de vedere al evoluției business-ului, fiind încă la început din punct de vedere a deschiderii pe plan național, fondatorii Fabrica de Fum se așteaptă în acest an la o dublare a veniturilor față de anul anterior.

”Anul 2020 s-a încheiat în aceleași cifre ca anul anterior, însă suntem mulțumiți că am reușit să ne menținem pe o piață care a fost puternic zguduită de schimbarea de comportament a majorității cumpărătorilor, migrarea acestora pe mediul online și pierderea pieței de evenimente a industriei HoReCa. Fiind o afacere mică, am reușit să ne adaptăm condițiilor impuse fără a disponibiliza nici unul dintre angajați și, mai mult, nu am acumulat datorii la bugetul de stat. Structura producției s-a modificat, aceasta datorită noilor produse introduse în gamă. Cantitativ am avut o ușoară scădere față de anul precedent, probabil pe fondul orientării clienților noștri către produse mai scumpe. În același timp, am observat o modificare în preferințele lor, o deschidere mai mare către produsele locale. Închiderea restaurantelor a dus la o atenție mai mare acordată calității alimentelor din coșul zilnic de cumpărături, cu beneficii nu numai pentru sănătatea consumatorilor, ci și a dezvoltării comunităților locale în care ne regăsim deopotrivă”, ține să precizeze cofondatorul Fabrica de Fum, concluzionând că, în ceea ce privește investițiile pe care le vor mai face în acest an, pe listă se află și achiziția unui aparat de vidat nou și a unui cutter, pentru a putea diversifica gama de produse.