E greu să vorbești cu Alexandra Paven și să nu-ți dai seama că e o mare visătoare, tipul de persoană romantică, pentru care munca nu e muncă, iar inspirația vine din orice destinație în care îi cutreieră mintea sau picioarele.

Departe de limbajul clasic de business, cifre și obiective de vânzare, antreprenoarea a reușit să readucă în atenția unui public profund consumerist un meșteșug care presupune migală, tradiție și calitate cu mult peste accentul pe cantitate. Arta de a crea un parfum sub forma unui butic de parfumerie artistică, Createur 5 D’Emotions.

Inspirată de mama ei, un model pe ce înseamnă estetică, Alexandra s-a îndepărtat de liceul de chimie - biologie și de facultatea cu specific pe kinetoterapie și întâmplarea a dus-o într-o zonă complet diferită, unde face curatoriat de arome, dar și de accesorii și haine.

Pentru cele din urmă, terenul de joacă a prins forma a două alte magazine, Hobirama și Cland3stin, suprascrise brand-ului Laboratoire des endorphines. Se gândește la ea și îi place să se vadă ca inspirația din colțul de umbră. Iar istoricul ei și al afacerilor pe care le-a creat, într-o industrie unde când a început mai erau alți trei jucători, demonstrează statornicie și pasiune.

Despre ce vei citi:

  • Despre antreprenoarea care creează experiențe clienților ei, făcându-i să se simtă parte dintr-o comunitate aparte.
  • Despre Alexandra Paven, care niciodată nu a visat că va deveni ceva anume, dar a visat că poate atinge multe destinații.
  • Despre cele câteva parfumuri românești create sub casa ei de parfumuri curatoriate, esențe care amitnesc de copilăria ei, dar și un parfum dedicat României, creat în pandemie ca un mesaj de încurajare pentru oameni.

Alexandra Paven face parte din proiectul "Femeile deschid România", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui spațiu interactiv, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1.Nume și funcție actuala:

Alexandra Paven, owner buticuri premium pe zona de parfumuri de nișă, haine și accesorii.

2. Bio copilărie:

M-am născut în București. Cele mai frumoase amintiri din copilărie sunt din Bucovina de unde sunt părinții mamei mele. Nu-mi aduc aminte să-mi fi dorit vreodată să devin “ceva” anume. Întotdeauna am fost în căutări de destinație. Simțeam că pot fi multe. Mă atrăgeau tot feluri de lucruri și direcții. Mi-am dat seama devreme măcar de un singur lucru: acela ca nu pot să mă înregimentez într-un sistem.

3. Bio educație:

Am terminat un liceu de chimie - biologie. Facultate cu specific - kinetoterapie. Nicio legătură cu înclinațiile mele, dar eram în perioada în care simțeam că e datoria să-mi fac părinții fericiți, acest domeniu fiind direcția pe care au încercat să mi-o dea după terminarea liceului.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Eu nu muncesc niciodată și niciodată n-am timp liber. Cred că mă număr printre norocoșii care reușesc să facă cam ce-și doresc în viață. Bineînțeles, cu frumusețea riscului de rigoare.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Acum peste 20 de ani dintr-o pură întâmplare aș fi zis atunci. Acum realizez că nu a fost din pură întâmplare, ci o rezultantă naturală a căutărilor mele. Fiind un domeniu de avangardă, atunci nu am simțit nevoia să schimb nimic, ci mai degrabă să împart cu oamenii din țara mea lucrurile și emoția pe care le-am descoperit în căutările mele.

Uitându-mă restrospectiv, cred că am schimbat multe lucruri în domeniul nostru prin conceptele pe care le-am creat de-a lungul timpului. De asemenea, într-un maxim peak de consumerism în care ne aflăm, am încercat să conservăm valorile conceptului de “parfumerie artistică “ așa cum le-am cunoscut cu mulți ani în urmă.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Către parfumerie nu, dar către artă, estetică și frumos cu siguranță. Mama mea, pe care întotdeauna am știut-o ca pe un estet natural și care ne-a influențat copilăria.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Mi-am luat seva și inspirația din zeci de întâlniri cu oameni speciali. Niciodată nu am avut un model, dar întotdeauna am avut atracție către surse de inspirație.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Noi suntem foarte fericiți ori de câte ori o idee nebună se materializează și este îmbrățișată de oameni care ne cunosc. De asemenea, ne bucură faptul că, deși venim dintr-o țară fără tradiție pentru obiectul nostru de activitate, am reușit să fim cunoscuți și respectați pe plan internațional pentru curajul de exprimare și ineditul proiectelor noastre.

În decursul anilor, am cooptat nenumărați artiști și minți creative din toată lumea deoarece cred cu tărie că manifestarea artistică nu are granițe. Este extrem de măgulitor când artiști de calibru acceptă să colaboreze cu noi mai ales când proiectele sunt inedite. Este un semn de încredere și respect care ne dă certitudinea că facem lucrurile bine.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Oh, nenumărate. Celebrul: un șut în fund este un pas înainte. Și culmea marile dezamăgiri au venit din țara mea și de la poporul meu. Și aici mă refer la nenumărate bețe în roate puse de diverși alți protagoniști ai pieței care văd viața din altă perspectivă.

Am învățat multe lucruri. Să am răbdare, să nu iau lucrurile personal, să nu uităm să privim întotdeauna situația dintr-o perspectivă lărgită.

Cel mai important este să țin minte ca TUTTO PASSA. Viața este un jos cu infinite variante și posibilități iar noi ne putem reinventa continuu.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Mi-ar plăcea să fiu schimbarea din colțul de umbră. Cred cu tărie că schimbarea conștiinței comune vine din modificarea mentală a fiecăruia dintre noi. Iar schimbarea fiecăruia dintre noi este o călătorie de o viață. Și că suntem proprii făuritori ai realității de moment.


”Ploaia de primăvară și florile de cireș; mirosul de pământ din grădina bunică-mii; aluat de cozonac frământat de Crăciun; mirosul de artifica pe care o aprindea tata de Revelion înainte de 89; guma de șters roz, chinezească din clasa a doua; lemnul ars în sobă când era ger de ți se lipeau năril; mirosul de piele de la prima geacă pe care mi-am cumpărat-o. Mii de mirosuri. Mii de momente. Toată viața mea de până acum este cuprinsă într-o infinitate de amintiri.”

Amintirile olfactive sunt adânc prinse în viața antreprenoarei Alexandra Paven, ceea ce poate fi premonitoriu pentru industria pe care a ajuns s-o aleagă, și anume crearea unui brand în parfumeria de artiști, a unor concepte de magazine cu lucruri pe alese și a unui laborator în care experimentează cu simțurile și pentru alții, nu doar pentru business-ul ei.

Alexandra, dacă privește în urmă, la momentul deschiderii buticului, vede o cu totul altă lume. În 2008, antreprenoarea ne spune că abia începea nișa parfumeriei artistice în România, cam pe vremea când Facebook era la grădiniță, iar Instagram abia prindea aripi.

”Vorbim de anii în care sursele de informare pe domeniu erau revistele cu tiraj mic sau mersul pe jos pe toate străduțele ascunse ale Parisului. Love at the first sniff. Asta a fost începutul meu de relație amoroasă cu lumea parfumeriei artistice, începută în Bologna, într-una dintre cele mai vechi parfumerii de profil. Întotdeauna am fost atrasă de lucrurile ascunse. De oamenii care se destăinuie mai târziu și de locurile care așteaptă cu răbdare să fie descoperite. A fost o întâlnire care mi-a schimbat destinul și m-a șlefuit în ceea ce sunt astăzi.”

Antreprenoriat legat la ochi

Prin Createur 5 D’Emotions, antreprenoarea devine una dintre reprezentanții generației de aur ai parfumeriei premium, cei care au făcut pionierat în lumea parfumeriei artistice, într-o perioada în care conceptul olfactiv de “nișă“ era total necunoscut.

Ca o aruncare în necunoscut, Alexandra își amintește că acest început a fost una dintre cele mai frumoase perioade din viața ei și a prietenilor ei, una în care simte că se juca legată la ochi fără nicio predicție de viitor. Dar aceasta a fost și perioadă în care a învățat mai multe decât ar fi învățat la orice școală de profil.

Pentru început, Createur 5 D’Emotions a fost o parfumerie artistică în care selecta cei mai creativi parfumieri și concepte olfactive din lume. Câțiva ani mai târziu s-a născut Laboratoire des endorphines, locul lor virtual de creație și manufactura in-house. Acesta este spațiul creativ în care s-au dezvoltat peste 40 de parfumuri în 7 linii total diferite.

Mai mult, antreprenoarea a dezvoltat hub-ul creativ Nasofactura, o linie de customizare olfactivă pentru concepte din exterior. Aici au luat naștere parfumul realizat pentru Ghica House & ESHTE inspirat din călătoria lui Brâncuși spre Paris, ademenESHTE X Créateur 5 d’Emotions,‘ 94 parfumul generației de aur realizat pentru fostul fotbalist internațional Gică Popescu, parfumul aniversar creat pentru aniversarea brandului Heidi, parfumul Neversea - primul parfum creat vreodată pentru o plajă și alte experimente olfactive.

Tot în linia dezvoltării ca cele pornite cu buticul de parfumuri de artist, Alexandra Paven a cofondat și magazinele Hobirama și Cland3stin: ”o rezultantă firească a sutelor de drumuri și căutări pe străduțe înguste. Așa cum descoperim parfumieri talentați pe care dorim să-i aducem în România, așa am întâlnit bijutieri, designeri de fashion, pantofari și tot felul de alți artiști talentați. Astfel de talente ascunse publicului doritor de mainstream nu se pot multiplica. Este un nonsens. De aceea am considerat firesc să întregim cercul, să deschidem magazine cu profil diferit, dar bazate pe același concept: producție mică, calitate peste medie, hard to find, libertate de expresie. Fie că e un parfum, un inel, o pereche de pantofi sau cea mai frumoasă rochie. Cred cu tărie ca oamenii își descopera stilul vestimentar sau olfactiv într-un mediu în care găsesc o multitudine de variante iar rolul noastră este să le oferim varianta creativă, curajoasă și uneori fantastică pe care de multe ori nici nu și-o imaginau că există.”

Legătura antreprenoarei cu parfumurile nu are un răspuns standard, dar Alexandra ne spune că va folosi un clișeu ca să ne facă introducerile relației ei cu parfumurile:

”Atunci când faci lucrurile din pasiune și te-ai născut pentru asta nu există manual de inițiere.Eu fac parte din categoria oamenilor care nu și-a dorit să învețe un meșteșug sau o meserie. Am știut ca dacă experimentez cât mai multe lucruri, am să descopăr în mine vocația care mi-a fost dată. Încerc să-i insuflu același gând și crez lui Vladimir, copilului meu favorit. Să-și găsească drumul în mod natural, ascultându-și vocea interioară. Nu cred ca sunt o femeie de afaceri. Cred însă ca sunt un jucător dependent de emoția pe care o descoperim și o dăm mai departe”.

Dacă începuturile Createur 5 D’Emotions implicau o activitate de curatoriat, progresul magazinului a însemnat și transformarea lor din curatori în creatori. Antreprenoarea descrie acest proces ca fiind unul natural, după mulți ani de învățare și deloc comparabil cu ce se întâmplă acum, când mulți ”se trezesc peste noapte parfumieri”.

Și când spune creatori, Alexandra se referă la crearea unor momente remarcabile cu fiecare eveniment experiment sau cu fiecare vizită a clienților în magazin. De aceea, deviza acestor evenimente concept este structurată în jurul hashtag-ului #cenavazutparisul.

”Încercăm să creăm momente remarcabile cu fiecare eveniment experiment pe care-l organizăm. Magazinul nostru va rămâne întotdeauna un magazin mic care și alege oamenii care-i trec pragul dar tot ce am organizat pentru comunitatea noastră au fost evenimente grandioase prin ineditul lor. Deși sunt un om destul de modest care consideră ca în orice există loc de mai bine, spun cu toată mândria că am reușit în ultimii ani lucruri minunate. Toate aceste evenimente artistice sunt cadoul nostru pentru comunitatea pe care încercăm să o clădim, formată de oameni pasionați, creativi și nu în ultimul rând dornici să se lase surprinși.”

Din rândul evenimentelor deosebite, un astfel de moment este și aniversarea a 10 ani de Createur 5 D’Emotions, când antreprenoarea a organizat un workshop colectiv cu 10 parfumieri internaționali de renume, care au transportat invitații prin experiența creării unui parfum.

”Toate proiectele noastre s-au născut dintr-o joacă sau o idee imposibilă. Dacă mă gândesc la fiecare dintre ele, zâmbesc. Pentru că fiecare parfum a început printr-un hohot de râs și remarca: dacă facem asta suntem nebuni. Nu există nici un parfum creat de noi care să urmeze vreun trend actual sau să-și dorească să mulțumească consumatorul larg. Avem noroc să producem uleiurile într-o fabrică, din cele top 3 internațional, ceea ce implică o calitate impecabilă a ingredientelor.”

Pe lângă atitudinea foarte deschisă și curajoasă, Alexandra a ales să colaboreze și cu unii dintre cei mai prestigioși maitre parfumieri ai momentului, cei cu care are chimie perfectă în ceea ce privește exprimarea olfactiva.

”De-a lungul timpului am creat concepte ca 1918 Parfum Național, Basm cu Parfum de Cosânzeana, Fât Frumos, Buzduganul Fermecat, Trust me I am a Liar, bestseller cu Bella Ciao, Jericho, Universal Valabil, PÂINEA lui Dumnezeu, Wallachian perfumes and spells of magic cu VAMPIRA și tot asa. Avem peste 7 linii create cu aproximativ 40 de parfumuri. Fiecare, o poveste în arome pentru oameni speciali care caută o emoție sau un mod de a se exprima.”

Dintre colecțiile Createur 5 D’Emotions, fiecare are în spate o încărcătură și o emoție, cum ar fi:

  • Parfum Național cu cele 2 sticle complementare 19 și 18 și Regina: o linie care a luat naștere în pandemie, mai exact în izolare. ”Așa am crezut noi că putem instiga poporul român la curaj și dorința de reinventare.”
  • Basm este o linie dedicată copilăriei antreprenoarei în Bucovina, parfumuri dedicate bunicilor și părinților ei. ”Este locul care mă face să iubesc România. Parfum de zmeu, Praf de Zâne, Parfum de Cosânzeana sunt deja cult pentru pasionații de parfumerie artistică. A fost unul dintre conceptele pline de surprize deoarece am crezut inițial că nu va avea succes pentru simplu motiv că numele nu are conotație franțuzească, nu vine de la Grasse iar capacul nu este auriu. Am descoperit că românii pot iubi și consuma românește, atâta timp cât lucrurile sunt făcute bine.”
  • Wallachian perfumes and Spells of Magic este una dintre liniile recent lansate la Teatrul Național într-un experiment vizual de mapare 360 de grade. ”Proiectul a fost creat împreună cu les Atelier Nomad și a fost unul dintre cele mai frumoase dar și grele momente de creație. Conceptul olfactiv a fost dezvoltat în mai bine de 5 ani, atât olfactiv cat și vizual. Cred ca a ieșit ceva minunat.”

Alexandra e într-un stil de antreprenoriat pe care l-a început în orb, și îl continuă în cădere liberă:

”În Micul Prinț se spune: L’essentiel est invisible pour les yeux. Asta am învățat trăind în fiecare zi. De când am fost copil m-au atras străduțele lăturalnice cu magazine mici, în care am descoperit oameni și povești speciale. În căutările mele am descoperit multe și de multe ori m-am descoperit pe mine. Eu cred ca inspirația, oportunitățile sau momentele hotărâtoare există peste tot. Depinde de noi să le vedem și să avem curajul să ne lăsăm conduși de instinct. Câteodată, în viață, trebuie să te arunci în gol și fără plasă de siguranță. Iar odată ce ai prins gustul adrenalinei, nu mai este drum de întoarecere.”


Suntem inspirați de poveștile femeilor care schimbă mediul antreprenorial din România.

ING sprijină antreprenoarele care vor mai mult și este alături de ele cu sprijinul de care au nevoie pentru a-și crește afacerile.

Mai exact, în programul de antreprenoriat feminin „She’s Next”, dezvoltat de ING Bank România, Visa și Impact Hub Bucharest, oferim o combinație valoroasă de resurse: mentorat, granturi financiare și acces la o comunitate pentru a depăși barierele și valorifica oportunitățile.

Înscrie-te până pe 25 mai pentru șansa de a câștiga unul dintre cele trei granturi de 10.000 de euro!

Mai multe despre program aici.