Fentury, unul dintre cele mai importante startup-uri de peste Prut, vrea să devină alternativa din Europa și America de Sud pentru Mint, o aplicație de management financiar nord-americană. Start-up.ro a stat de vorbă cu CMO-ul Fentury, Elisaveta Terziman, pentru a afla planurile de viitor ale unui proiect ce urmează să intre tare pe piața autohtonă, începând cu luna februarie.
Tânăra în vârstă de 21 de ani, absolventă a colegiului de informatică din Chișinău, a lucrat în diverse ONG-uri care au ca scop protejarea mediului. Proiectul Fentury a determinat-o să i se dedice în totalitate, ea renunțând la facultate pentru a putea promova cum trebuie aplicația.
Despre începuturile Fentury, Lisa spune că proiectul a fost creat pentru a satisface nevoia de control asupra economiilor fiecăruia și de a ajuta mai bine utilizatorii să își contorizeze fiecare cheltuială: ”De la început, încercam să gestionăm banii într-un fel sau altul, dar venind din sfera IT, ne gândeam cum am putea să automatizăm acest proces, căci e chiar greu să înțelegi ce fonduri ai în bănci sau în portofele virtuale. Cautând astfel de soluții pe internet, nu am găsit o alternativă. Sunt o mulțime de aplicații care să îți permită să gestionezi banii cash, dar nu e posibil să ai în vedere evidența tranzacțiilor din bănci sau sisteme de plăți online. Doar in SUA există alternativa - Mint. În Europa, Asia, America Latină, nu prea ai de unde alege. De aceea am decis sa facem ceva util pentru noi înșine și pentru oamenii din jur”.
”Bunicii sau părinții umblau de la o bancă la alta și aveau tot timpul o persoană pe care s-o consulte în legătură cu finanțele proprii. La noi, în epoca digitală, interacțiunea personală s-a șters, iar aplicația Fentury tinde să devină consultantul fiecăruia în domeniul gestionării financiare. De aici Fentury (Financial Century)”, povestește Elisaveta.
Fentury permite centralizarea tuturor conturilor bancare și celor de tipul ”e-wallet” pentru a putea urmări mai bine cheltuielile lunare și economiile. Momentul ”zero” al aplicației s-a petrecut în timpul unei întâlniri informale între membrii conducerii companiei părinte a Fentury, Salt Edge:” Lucram atunci fiecare la alte proiecte, dar cu vreun an și jumătate în urma ne-am întâlnit “la o bere” și am început să discutăm despre finanțe și cât de stupid este că nu există nici o alternativă europeană pentru Mint. Una peste alta ne-am luat la vorbă, și, peste câteva ore, deja ne-am înțeles să facem un proiect propriu” mai spune Elisaveta.
Securitate de nivel militar
Cât despre securitatea lui Fentury, aceasta este de nivel nivel militar, conform Lisei: ”Dmitrii Barbăsură, unul dintre fondatori, a lucrat 15 ani în industria protejării sistemelor bancare. El este fondatorul Salt Edge. Acesta este principalul aspect pe care ne concentrăm eforturile. Criptarea e mai serioasă decât la bănci, e de nivel militar. Dispunem și de monitorizare constantă”.
Aplicația de management financiar se află în plină creștere. Lansată în septembrie 2015, Fentury a atins cota de 1.500 de utilizatori, de pe 1 ianuarie 2016, fiind disponibilă și versiunea mobilă pe platformele iOS și Android. App-ul dispune de o perioadă de probă de o lună, având apoi posibilitatea de a continua folosirea serviciilor pentru o taxă de 4.99$ pe lună: ”În momentul de față avem 1500 de abonați dintre care sunt activi circa o treime. Aplicația a fost lansată în septembrie pentru browsere, iar de la 1 ianuarie suntem și pe platformele mobile. Nici măcar nu ne-am axat pe marketing până acum. Avem în plan o campanie publicitară pentru România, la sfârșitul lui februarie. Atunci ne așteptăm la un boom de useri” a declarat Elisaveta.
Investiție de 500.000 de dolari
Finanțarea aplicației a fost găsită cu ajutorul luiGari Galanter, unul dintre parteneri. Acesta are background de strateg în business, și a facilitat accesul la o finanțare de 500.000 de dolari: ”Cu banii, Gari ne-a ajutat cel mai mult. El s-a ocupat de acest aspect datorită trecutului său în domeniu și a relațiilor pe care și le-a creat de-a lungul timpului”, spune Lisa.
Venitul nu este foarte ridicat în prezent, situându-se undeva la 1000 de dolari pe lună, însă campania de marketing și promovare a aplicației nu a început încă. Elisaveta ne povestește despre planurile pentru 2016 ale Fentury și despre targetul de utilizatori și profitul pe care vor să-l atingă: ”În acest moment, având aproximativ 500 de useri activi, venitul lunar e foarte mic, de aproximativ 1.000 de dolari pe lună. Dar fiindcă vom începe cu marketingul și promovarea aplicației, mai întâi în Romania si după în Europa și America Latină, am planificat să avem în jur de 10-15.000 de abonați și să ridicăm veniturile lunare la aproximativ 40-50.000 de dolari.
La finalul anului trecut, Fentury a fost printre echipele care au participat la competiția Startup Spotlight din cadrul How to Web 2015.
Management financiar responsabil pentru toată lumea
Viitorul sună bine pentru Fentury, cel puțin prin prisma dedicării echipei creatoare. Îmbinată cu ambiția de a aduce managementul financiar digital pe plaiurile autohtone, rețeta are potențialul de a deveni un real succes: ”Acum, Fentury are funcțiile de bază, însă viziunea noastră e să facem din Fentury un Gmail al finanțelor proprii. Să nu mai existe persoane, care să nu știe cum să-și admistreze banii, să-și creeze bugete sau să economisească. Vrem să facem din Fentury cel mai bun prieten al omului, atunci când vine vorba de finanțe. Sa ajute lumea sa analizeze, să planifice și să-și înbunătățească starea financiară de zi cu zi”.
Cine sunt fondatorii Fentury
Tamara Royz, Gari Galanter și Dmitrii Barbăsură sunt oamenii din spatele aplicației. Ei au mulți ani în spate în industria IT și și-au unit forțele pentru startup-ul care va intra în curând pe piața românească și europeană deopotrivă. Lor li se alătură Elisaveta Terziman, CMO-ul proiectului, o tânără cu ambiție și mentalitate de viitor.
Dmitrii Barbăsură - 34 - CEO
Studii: Universitatea Tehnică a Moldovei - Licență în Tehnologia Informației; Modern Humanitarian Academy - Licență în Economie
Background: 15+ ani în domeniul IT, specialist în carduri.
Tamara Royz - 61 - Director Salt Edge Inc
Studii: Universitatea Națională din Odessa I.I. Mechinov (business & finanțe)
Backround: 20+ ani de finanțe; contabiliate la Nortel Networks și Genband Canada - Ottawa, Ontario, Canada
Garri Galanter - 53 - Business Advisor
Studii: Universitatea de Stat din Moldova, doctorat în Analiză Matematică, membru al Asociației Europene de Științe Informatice Teoretice EATCS
Background: 15+ ani în analiza de business, strategie, vânzări
Elisaveta Terziman - 21 - CMO
Studii: Colegiul Republican de Informatică
Universitatea de Stat din Moldova - Economie Digitală (a părăsit studiile pentru a se dedica proiectului Fentury)
Background: ONG-uri specializate în probleme de mediu