În acest nou material destinat fondatorilor care caută finanțare din partea fondurilor de investiții sau a investitorilor privați, pe care-l realizăm alături de platforma europeană de co-investiții SeedBlink, vom discuta despre pregătirea unei întâlniri cu investitorii, negocierea unui deal de finanțare, precum și despre comunicarea ulterioară cu persoanele și instituțiile care au investit în startup-ul tău.

Mai întâi de toate, cum te pregătești pentru întâlnirea cu potențialii investitori și care sunt documentele pe care le aduci la masă în cadrul unei discuții preliminare pentru o finanțare?

Ce îți cer investitorii

Sunt câteva lucruri pe care orice investitor, indiferent de suma pe care dorești să ți-o ofere, le așteaptă. De exemplu, un plan concret prin care vrei să ajungi cu startup-ul din punctul A în punctul B, un pitch deck scurt și la obiect – prezentarea suport care te poate ajuta să-i convingi -, precum și dovada că produsul tău are tracțiune – progresul startup-ului tău și avântul pe care-l prinde pe măsură ce crește. În funcție de faza de dezvoltare a companiei poți vorbi despre utilizatori activi sau, dacă firma ta a crescut, venituri recurente lunare sau anuale (MRR sau ARR).

”În timpul prezentării este important să poți explica ce face produsul tău în puține cuvinte. O greșeală comună este să tratezi investitorii ca pe clienți și să îți prezinți produsul ca și cum vrei să faci o vânzare. Investitorii sunt oameni care vor să-ti ofere combustibilul de care ai nevoie pentru a transpune Business Plan-ul in rezultate palpabile, și se așteaptă să primească transparență”, ne spun reprezentanții platformei de SeedBlink.

Sfatul investitorilor experiementați pentru fondatori: să-și cunoască cifrele importante pentru startup și pentru piața pe care activează, iar estimările privind dezvoltarea să fie cât mai apropiate de realitate și în concordanță cu potențialul pe care-l are startup-ul pe segmentul pe care activează.

Odată ce le-ai atras atenția investitorilor și ai luat de la ei un ”Da” sigur, negocierea și încheierea unui deal de finanțare este un proces ce poate să difere de la caz la caz în funcție de mai mulți factori. Ca de exemplu, tipul de entități care investesc (angel investors, VC-uri).

De regulă, fondurile de investiții au o structură pe care o folosesc în toate investițiile pe care le realizează și ghidează fondatorii de-a lungul procesului de închidere al unei runde de investiții, toate aceste aspecte fiind puse într-un Term Sheet care detaliază investiția și structura ulterioară acesteia.

”Sunt nenumărate resurse online care te pot ajuta în acest proces și este întotdeauna indicat să angajezi un avocat care sa te ajute cu toate aspectele legale”, recomanda echipa SeedBlink, companie ai cărei membri fondatori au zeci de ani de experiență totală în zona de investiții.

În cazul platformelor de investiții, așa cum este și cazul SeedBlink, tot procesul este eficientizat și simplificat cât mai mult. ”Avem template-uri pentru fiecare pas, pentru a face procesul cât mai ușor, și ne ocupăm și de partea juridică pentru fondatori”, ne-au precizat reprezentanții platformei.

Ce urmează după finanțare

După ce ai bătut palma cu investitorii, relația ta cu ei nu se oprește acolo. Pentru că vorbim de sume importante de bani, fiecare investitor își dorește să țină evidența lucrurilor pe care fondatorul le-a realizat din deck-ul cu care a venit la întâlniri și își dorește ca investiția sa să fie una care-i aduce randament.

Așadar, ca fondator care a primit o investiție este necesar să fii transparent în comunicarea cu investitorii tăi, fără a transforma, totuși, comunicarea cu ei într-un job full-time. Ai nevoie de timp pentru a face tot ce ți-ai propus pentru a duce startup-ul la următorul nivel, până la urmă.

Unul dintre cele mai bune citate aflate de la un investitor legat de relația cu fondatorii a fost că „cel mai rău lucru pe care-l poate face un investitor e să piardă timpul fondatorilor și să-i distragă de la scopul lor - să crească firma”.

Pe lista de lucruri de care ar trebui să ții cont în ceea ce privește gestionarea relației cu investitorii după ce ai ridicat o investiție se află update-urile periodice (lunare sau trimestriale) către investitori, pregătirea într-un mod cât mai transparent a informațiilor privind evoluția startup-ului, al bornelor atinse, a problemelor pe care le întâmpini și, foarte important, comunică-le modul în care te pot ajuta să mergi mai departe.

”Atâta timp cât le spui investitorilor clar unde pot ajuta, în 9 din 10 cazuri ei îți vor spune ce pot și ce nu pot face. Ca fondator, tu stabilești cât de mult ajutor accepți din partea investitorilor”, țin să spună reprezentanții platformei de co-investiții SeedBlink.