21 de milioane de utilizatori ai aplicațiilor de mobile banking din Polonia au deja acces la BLIK, iar peste 10 milioane de persoane îl folosesc în mod regulat pentru plăți. Fondatorii BLIK analizează acum posibilitățile de extindere în alte țări din UE, prioritatea fiind România, a doua cea mai mare piață din CEE. BLIK a fost deja implementat cu succes în Emiratele Arabe Unite.
BLIK este un sistem de plăți disponibil în aplicațiile de mobile banking printr-un cont bancar. Sistemul le permite utilizatorilor să plătească online, la terminalele de plată tradiționale, dar și să retragă numerar de la bancomate și să trimită bani altor utilizatori în timp real. Pentru a plăti prin BLIK, aplicația generează un cod de șase cifre, care trebuie introdus online, la terminal sau la bancomat, iar sistemul inițiază o tranzacție care este apoi aprobată în aplicația mobilă a băncii.
Simplitatea, ușurința și securitatea BLIK l-au transformat în modalitatea preferată de plată în rândul utilizatorilor de aplicații bancare din Polonia. De la lansarea sa în 2015, sistemul a procesat deja peste 1,5 miliarde de plăți. Aproximativ 70% din toate tranzacțiile BLIK reprezintă cumpărături online. În Polonia, BLIK este mult mai popular pentru aceste achiziții decât cardurile de plată sau plata în numerar la livrare. Sistemul simplifică semnificativ procesul de achiziție online, impulsionând dezvoltarea comerțului electronic și sprijinind astfel multe companii care au avut de suferit în timpul pandemiei.
"Lucrăm intens la stabilirea de parteneriate cu băncile din regiunea Europei Centrale și de Est. Strategia noastră este de a dezvolta acorduri cu cele mai mari bănci de pe piața locală și de a demonstra că o abordare comună poate duce la o dezvoltare mult mai rapidă a industriei. Credem că putem construi rapid pe alte piețe – cum ar fi România – un sistem de plăți popular bazat pe aplicații de mobile banking și ușor de acceptat de către magazinele online, folosind tehnologia pe care am creat-o deja și experiența noastră de șapte ani de consolidare a businessului BLIK în Polonia", explică Dariusz Mazurkiewicz, CEO al BLIK.
Pentru mediul de afaceri din România, momentul este foarte potrivit pentru acest tip de inițiativă. Dezvoltarea mobile banking-ului și a comerțului electronic în România se află într-o etapă foarte matură, astfel că majoritatea clienților sunt deja obișnuiți cu plățile mobile.
"Astăzi, numărul persoanelor care fac cumpărături online în România și preferințele lor de plată sunt practic aceleași ca în Polonia, la momentul la care BLIK a intrat pe piață. Circa 44% dintre clienți cumpără online, iar 40% dintre ei aleg să plătească în numerar la primirea comenzii, în timp ce 22% dintre clienți nu au încredere în plata cu cardul. Aceste cifre sunt aproape identice cu cele înregistrate în Polonia în 2015", explică Elżbieta Wróbel, Business Development Manager la BLIK. "De aceea este un moment bun să introducem o soluție cum este BLIK. În acest caz, însă, promovarea sistemului nu trebuie să dureze 7 ani, așa cum s-a întâmplat în Polonia. Cu know-how-ul potrivit, se poate face mult mai repede", adaugă ea.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță AT Kearney, românii vor să plătească rapid, sigur și cât mai simplu posibil. 35% dintre cei care folosesc astăzi în principal numerar spun că doresc ca plățile să fie simplu și ușor de făcut. O treime dintre cei care folosesc carduri de plată declară că cel mai important lucru pentru ei este securitatea plăților.
"Ne-a luat șapte ani să promovăm BLIK ca un sistem cuprinzător de plăți pe piața poloneză. BLIK a fost creat datorită cooperării băncilor, care au decis că este mai ieftin de implementat și mai benefic pentru clienți să creeze o soluție comună, în locul mai multor care s-ar fi aflat în competiție. Astăzi putem spune că a fost o decizie foarte bună. Polonezii iubesc BLIK și pentru cei mai mulți dintre ei a devenit o metodă preferată de plată și transfer de bani. Rapid, sigur și fără numerar", spune Dariusz Mazurkiewicz, CEO al BLIK.