Nu uita să te abonezi la podcastul nostru audio disponibil pe toate platformele de streaming. Poți asculta interviurile oriunde și le publicăm înainte de apariția lor pe site.


Poți urmări discuția completă cu Flaviu în clipul de mai sus. Discuția start-up.ro cu Flaviu a fost în limba engleză și trece prin toți pașii evoluției lui.

De asemenea, Flaviu Simihăian a fost unul dintre partenerii documentarului Romanian Startups - Roaring Tigers of Europe, susținând crearea și publicarea primului film despre startup-urile din România.

Flaviu a plecat din România la 14 ani pentru a juca tenis în Statele Unite. Între timp a studiat, a fondat un startup numit Amplicare pe care l-a vândut, iar compania lui actuală e împărțită în două direcții - Troy Medicare și Troy AI și încearcă să schimbe sistemul medical din Statele Unite. De asemenea, găzduiește un podcast numit Founder Secrets.

Nu a lăsat România în spate cu totul. Are părinții aici, programatorii și designerii cu care lucrează sunt români, iar astăzi este membru al Tech Angels România și Transylvania Angels Network.

În Statele Unite de la 14 ani

Flaviu a sosit în Statele Unite la 14 ani ca să joace tenis. A fost norocos, spune azi, pentru că o familie din Carolina de Nord l-a găzduit gratuit. Spune despre ei că astăzi sunt a doua pereche de părinți, pentru că l-au ajutat să crească în SUA și să înțeleagă cultura. Pentru un copil venit din Năsăud la 14 ani, șocul cutlural a existat.

„Am fost învățat în România că cine oferă ceva vrea lucruri în schimb. Că nu primești nimic pe gratis. Dar această familie de americani au avut generozitate reală față de mine și mi-au schimbat mentalitatea”, spune Flaviu.

Pe lângă interesul pentru tenis, Flaviu era pasionat de computere. La 14 ani programa scripturi pentru mIRC, făcea site-uri, stătea nopți întregi să facă asta.

Deși astăzi Flaviu e un antreprenor pur-sânge din Statele Unite, își amintește cum a fost atunci când a ajuns din Bistrița în Carolina de Nord. În România era amuzant, copilul care știa bancuri și glume. Brusc, în State nimic nu se mai traducea. “Mi-a luat 5-6 ani să am încredere că sunt funny în engleză și să înteracționez mai confortabil cu oamenii”, spune Flaviu.

A continuat să joace tenis în Statele Unite, la Davidson College în Carolina de Nord unde a fost și căpitanul echipei de tenis. Râde pentru că în același an cu el echipa de baschet avea însă o altă vedetă. Stephen Curry, care a devenit unul dintre cei mai mari baschetbaliști din lume. Deși nu a dus cariera profesionistă mai departe, tenisul l-a învățat hotărârea.

„Am pierdut mai multe meciuri decât am câștigat. E un sport individual în care trebuie să te ridici mereu. Există o legătură între sport și antreprenoriat”, spune Flaviu. El își amintește de faptul că-n tenis trebuie să te ridici singur iar și iar.

Dar treptat, acolo la liceu, a devenit mai mult decât un jucător. Spune că-n România nu crede că citise o carte integral. Dar pentru că în Statele Unite sportul și educația merg mână în mână, a început să citească mai mult, să-și dea seama că există o viață după tenis. Așa a ajuns la programare, la a înțelege ce poate face cu un computer.

Lumea de după tenis

Flaviu a absolvit facultatea în 2008 cu o diplomă în economie, dar nu era tocmai momentul potrivit să caute un job în mijlocul crizei financiare care a lovit Statele Unite și apoi lumea. A trecut peste acea perioadă cu ajutorul fostului director de la liceul său, care l-a invitat să predea Computer Science la liceu, știind că e pasionat de calculatoare.

În toată această perioadă s-a gândit că vrea să deschidă un business. Și-a dat demisia așadar fără să aibă un plan. A zis că își va lua 3 luni să-și dea seama. Și-a luat doi ani. A început să învețe limbajul de programare Python și a organizat o întâlnire pentru cei care făceau același lucru.

La acea primă întâlnire a dat de Matt, un farmacist pasionat de limbaje de programare și care avea o idee. Brusc, la o întâlnire în cafenea, s-a născut Amplicare, primul său startup. Evident, prima sa idee era alta, un sistem de management al unei farmacii, dar acel lucru nu a ajuns să fie și produsul final.

“Am început să vorbim cu farmaciștii și ne-au spus că principala problemă pe care o aveau era că seniorii nu știau de ce medicamentele lor sunt atât de scumpe, de ce se schimbă costurile. Și ne-am dat seama că există un model pe care putem să-l rezolvăm. Acel prim modul al produsului nostru s-a dovedit a fi în final tot produsul în care am investit 7 ani din viața noastră”, spune Flaviu. Practic, startup-ul lor ajuta vârstnicii să înțeleagă mai bine costurile medicamentelor și farmaciile puteau să le dea soluții mai bune, pe o piață extrem de complicată de medicină cum este cea din Statele Unite.

După ce a obținut primii săi 10 clienți, Flaviu s-a mutat la New York pentru a participa la un accelerator. Înconjurat de startup-uri care mai de care, unele care primeau investiții masive, Flaviu avea însă un produs care avea deja primii săi 10 clienți. A învățat să vândă, iar cofondatorul său ajunsese deja la limita cardului său de credit. Cei 10 clienți voiau un produs mai bun, dar Flaviu nu știa pe ce să se concentreze.

“Vorbeam la acel accelerator din New York pe ce să ne concentrăm. Pe clienții existenți? Pe noi feature-uri? Pe vânzări? Mergem la conferințe? Și îmi amintesc și acum că tipul ăsta de la accelerartor mi-a zis că atunci când ești fondator trebuie să le faci pe toate. Și a fost un răspuns satisfăcător, pentru că nu trebuia să-mi împart timpul. Trebuia pur și simplu să le fac pe toate”, spune Flaviu.

Treptat, a căutat clienți care semănau cu cei 10 inițiali, dar a existat și tentația de a dezvolta soluții pentru cei existenți, să complice produsul, să-l transforme din acel prim feature într-unul mai complex. Dar acea primă soluție a devenit produsul lor.

Următorii șapte ani au fost dedicați Amplicare. Flaviu s-a retras treptat din poziția de CEO, rămânând membru al board-ului și s-a concentrat pe dezvoltarea noului său startup, Troy. De asemenea, după mai multe oferte din piață, a decis împreună cu cofondatorul său să vândă Amplicare.

În momentul exitului Amplicare ajunsese la 5.000 de clienți și 6 milioane de dolari venituri recurente. Un lucru care l-a ajutat în exit și care a rămas ca sfat pentru fondatori e să știi ce urmează să faci.

“Uneori fondatorii rămân în limbo, într-o stare confuză despre ce urmează. Eu aveam deja lucrurile la care voiam să muncesc. De asemenea, o altă lecție e să accepți o ofertă chiar dacă nu e destul de bună pe cât crezi tu că valorează compania”, spune Flaviu.

Ce face Troy Medicare, proiectul actual al lui Flaviu Simihăian?

Proiectul Troy, pe care l-a început încă de când era în Amplicare, a pornit de la o idee simplă, dar dificilă. “Ce ar fi să luăm zona asigurărilor medicale și să construim un produs mai bun, să optimizăm operațiunile și să le facem mai prietenoase, mai ieftine pentru seniori?”, își amintește Flaviu. Plus, voia să construiască un startup care să fie susținut de către investitori, pentru că Amplicare crescuse nativ.

“Am vrut să văd cum este să ai un startup susținut de investitori. Aveam nevoie de provocare. De asemenea, Troy ca model de business avea nevoie de capital din partea investitorilor pentru că dacă vrei să intri în zona de asigurări ai nevoie de zeci de milioane de dolari ca să intri pe o piață reglementată”, spune Flaviu Simihăian.

Astfel, Troy, o companie care transformă zona de asigurări medicale din Statele Unite, a ridicat 30 de milioane de dolaeri în investiții și au ajuns la peste 50 de milioane de dolari venituri. Cu toate acestea, Troy e abia pe piața din Carolina de Nord, deci oportunitatea e enormă.

Troy Medicare oferă asigurări medicale transparente și care pot fi înțelese ușor de utilizatori. Iar de curând Flaviu lucrează la Troy AI, un produs care completează oferta prin tehnologie. Troy AI oferă soluții rapide și acces la o rețea de farmacii prin intermediul tehnologiei, informațiile fiind luate din prescripții medicale, analize sau istoricul de sănătate al unei persoane. Astfel, utilizatorii pot fi conectați cu specialiști atunci când se identifică un risc pentru sănătatea lor. Iar aplicația pune farmaciștii în mijlocul problemei. Astfel, farmacistul știe persoanele din comunitate mai bine și el va putea folosi Troy.AI pentru a recomanda soluții pacienților.

“Dacă o persoană ajunge la spital, putem să notificăm farmacia de la care își ridică prescripția de acest lucru. De asemenea, dacă identificăm o măsurătoare de glucoză prea mare, putem trimite o notificare la farmacie din nou. De obicei farmaciile nu au vizibilitatea supra acestor lucruri, dar prevenția poate fi mai bună astfel, dacă există o unealtă tehnologică ce îi poate ajuta”, spune Flaviu Simihăian.

Piața pe care activează Flaviu, cea a sănătății, este una de 4.000 de miliarde de dolari în Statele Unite.

Fondatorul european versus cel american

Flaviu a plecat din adolescență în Statele Unite. A crescut în mediul startup-urilor de acolo. L-am întrebat cum vede astăzi diferența dintre fondatorii de startup-uri din SUA și cei din Europa.

“Cred că europenii, mai ales românii, au un sentiment de inferioritate. Și cu cât o spui mai mult, cu atât ajungi să o crezi. De asemenea, cred că sunt prea mulți fondatori care se gândesc că vor porni din România și se vor extinde în SUA. Cred că e o greșeală. Ori o pornești aici, în SUA, ori te concentrezi pe piețele europene. Rar merge pe ambele”, spune Flaviu.

De asemenea, Flaviu observă că există totuși o separare între diferitele ecosisteme din România. Pare, din poziția sa, că oamenii lucrează fiecare la lucrurile lor și nu colaborează.