Vision Fund este un fond al SoftBank Group prin care se fac investiții în companii de tehnologie. FastCompany relatează ca SoftBank înregistrează pierderi totale de 16,5 miliarde de dolari în acest an din cauza pariurilor ambițioase în startup-uri care nu au dat roade.

De-a lungul ultimilor doi ani, SoftBank și fondatorul Masayoshi Son au pariat miliarde de dolari din propriile cufere, dar și de la alți investitori în companii de tehnologie, robotică sau machine learning sperând să câștige înapoi sute de miliarde de dolari. Uber este unul dintre startup-urile în care SoftBank a investit.

Asta este viziunea pentru Vision Fund, însă realitatea arată că investiții în companii ca WeWork, OpenDoor, Compass, Brandless, Wag sau DoorDash nu au dat roade. În ultimul an, multe companii au avut evoluții negative. Evaluarea lui WeWork s-a prăbușit de la 40 de miliarde de dolari la 8 miliarde. Brandless a dat faliment, iar investițiile în Compass și Oyo au avut de suferit din cauza pademiei de coronavirus.

SoftBank a pierdut 4,6 miliarde de dolari din cauza listării abandonate a WeWork. OneWeb s-a prăbușit sub propria greutate, Zume, afacerea cu roboți care fac pizza, a fost de asemenea un eșec, iar vânzarea a 50% din Wag a adus pierderi seminificative pentru SoftBank.

Prin intermediul SoftBank Vision Fund au fost făcute și investiții de success. De exemplu, prin Vision Fund s-au investit mulți bani în Slack, înainte ca startup-ul să se listeze la bursă.

Singurul motiv pentru care toate aceste pariuri nereușite nu au distrus compania este faptul că SoftBank încă are acțiuni în Alibaba, dar și venituri solide din sectorul telecomunicațiilor și al producției de semiconductori.