Silviu Istrate este Chief Commercial Office la Boost IT, o companie românească de dezvoltare și online marketing. Ei s-au ocupat de promovarea proiectului FootballCoin, un joc pe care-l putem compara cu Football Manager, dar bazat pe economia digitală și o monedă proprie, numită XFC Coin, bazată pe blockchain.
Fondatorii FootballCoin au vrut să rămână anonimi, așa e cu economia digitală. 70% din echipa care a dezvoltat jocul e din România. Cu toate acestea, să vedem cum funcționează jocul, înainte să-i spunem povestea.
Manager de fotbal și criptomonedă
FootballCoin e un joc de fantasy football tradițional. Până la un punct. Te înregistrezi pe platformă și poți participa la turnee organizate de tine sau de alți utilizatori, unde "joacă" echipele din realitate. Punctajele pe care le obții depind de performanța jucătorilor din jocurile reale. Dacă ați jucat vreodată "Echipa Fantastică" acum câțiva ani, funcționează după același principiu.
FootballCoin își propune să realizeze o legătură între pasionații de criptomonede și fanii de fotbal. Ideea jocului a venit din dorința de a sparge monopolul corporațiilor care dețin drepturile de proprietate asupra token-urilor digitale
Ce diferențiază jocul de altele e faptul că se bazează pe blockchain, sistemul pe care au fost construite monede precum Bitcoin și Ethereum. Jocul permite câștigarea de XFC Coin și, spre deosebire de alte jocuri, nu vei folosi aceste tokenuri doar în joc, ci ele participă la un sistem economic descentralizat, pot fi schimbate pe bursele de bitcoin sau pe schimburile valutare obișnuite și transformate în euro sau dolari. Din acest motiv, FootballCoin ar putea fi primul joc din lume care-ți permite să ai proprietatea totală a tokenurilor câștigate în joc.
"FootballCoin își propune să realizeze o legătură între pasionații de criptomonede și fanii de fotbal. Ideea jocului a venit din dorința de a sparge monopolul corporațiilor care dețin drepturile de proprietate asupra token-urilor digitale. În jocurile tradiționale singurul drept al userilor este de a se juca și de a plăti niște asset-uri digitale care nu sunt ale lor cu adevărat", a declarat Silviu Istrate pentru start-up.ro. Practic, dacă joci League of Legends, nu poți să vinzi ceea ce ai câștigat. Totul poate fi folosit doar în joc. Dacă vinzi contul, s-ar putea să fie șters. Astfel, economia jocurilor se oprește în limitele lor, dar FootballCoin vrea să se folosească de premisa unui joc de fotbal pentru a crește această monedă, XFC Coin, care să fie folosită în tranzacții. E un sistem alternativ prin care se poate genera monedă și schimburi de bani.
Finanțare prin ICO
FootballCoin a fost lansat anul acesta printr-un open beta, iar după acest moment au organizat un ICO. Aceste litere sunt acronimul de la Initial Coin Offering, care poate fi comparată cu un IPO din lumea obișnuită. Astfel, un business din zona economiei digitale, lansează o monedă nouă. Orice sistem de criptomonedă are un număr finit de monede emise, astfel elimină inflația. Din această cantitate de criptomonedă, într-un ICO se oferă un număr finit către utilizatorii care vor să le cumpere la un preț fix. Care e beneficiul?
Compania primește practic o finanțare, în cazul FootballCoin, de aproape 3 milioane de dolari în bitcoin, iar utilizatorii pun mâna pe monedă. Pe viitor, moneda poate fi tranzacționată și intră în circuitul economic. Cu cât sunt mai mulți utilizatori, cu atât șansele să crească valoarea sunt mai mari.
"ICO nu e crowdfunding. Crowdfunding-ul e metoda de finanțare a startup-urilor din economia tradițională. Companiile care apelează la asemenea sistem realizează produse și servicii palpabile", explică Silviu Istrate.
"ICO e o formă de finanțare a startup-urilor din economia digitală și vine însoțit de un model economic nou. Se emite o monedă, în cazul nostru XFC Coin, bazat pe blockchain, ce permite utilizatorilor să aibă proprietate deplină asupra acestora", spune Istrate. Utilizatorii cumpără monedă într-un ICO și pot participa apoi la economie prin joc sau pot aștepta să crească valoarea.
ICO-ul FootballCoin a durat 30 de zile, timp în care utilizatorii puteau cumpăra XFC Coin. În cadrul jocului au fost emise un miliard de XFC Coin. Din această cantitate, 20% e rezervată permanent pentru fondatori, 10% pentru promovare și marketing, 5% pentru parteneri și 5% pentru premii în joc. Restul de 60% e rezervat emiterii de monedă în cadrul jocului către utilizatori.
Dintr-un miliard au fost puse la ICO 150 de milioane de unități și au fost vândute 120 de milioane. 1.000 de XFC Coin costă 0,012 bitcoin și s-au vândut XFC în valoare de 1.077 de bitcoin, aproximativ 2,7 milioane de dolari, la prețul mediu al bitcoin-ului din ultima lună. Există un cumpărător care a achiziționat de aproximativ 200 de bitcoins, ceea ce înseamnă aproximativ 500.000 de euro.
ICO e o formă de finanțare a startup-urilor din economia digitală și vine însoțit de un model economic nou. Se emite o monedă, în cazul nostru XFC Coin, bazat pe blockchain, ce permite utilizatorilor să aibă proprietate deplină asupra acestora
Avantajul FootballCoin e că a început procesul de ICO după open beta. S-au mai făcut astfel de campanii, odată cu lansarea unor monezi virtuale, dar unii fac ICO chiar dacă nu ai decât un white paper, adică o fișă a proiectului, nimic mai mult. Atunci utilizatorii riscă mai mult. Până la ICO, FootballCoin a fost dezvoltat cu fonduri proprii. Apsroximativ 2.300 de oameni au finanțat jocul în ICO.
Cum poate fi folosită moneda jocului?
"XFC Coin e integrată în cadrul platformei Football Coin. O poți câștiga participând la concursurile din joc, creând concursuri la care să participe alți utilizatori. De asemenea, moneda poate fi folosită pentru achiziționarea de carduri collectible. De exemplu, Messi valoarează 100.000 de XFC Coin și nu sunt emise decât aproximativ 3.000 - 4.000 de carduri. Nu va emite monedă mai mult de un miliard de unități, la fel nici cardurile cu jucători și stadioane nu vor fi reînnoite", spune Istrate.
Astfel, în joc, poți participa la turnee, pe bani sau gratuite, poți crea un turneu, pe meciuri și echipe pe care le cunoști foarte bine sau poți achiziționa cardurile cu jucători. Turneele pot fi comparate cu cele de la pokerul online. Unele sunt gratuite și câștigi sume mici, altele sunt pe bani și poți câștiga suma totală pusă în joc.
ICO-ul FootballCoin a durat 30 de zile, timp în care utilizatorii puteau cumpăra XFC Coin. În cadrul jocului au fost emise un miliard de XFC Coin. Din această cantitate, 20% e rezervată permanent pentru fondatori, 10% pentru promovare și marketing, 5% pentru parteneri și 5% pentru premii în joc. Restul de 60% e rezervat emiterii de monedă în cadrul jocului către utilizatori
De asemenea, moneda poate fi tranzacționată pe exchange-uri, o poți converti în alte criptomonezi, iar, pe viitor, vei putea achiziționa și obiecte și servicii din magazinele reale care permit astfel de achiziții.
Silviu Istrate, Boost IT
Planurile Football Coin
Lansarea oficială va avea loc în august, odată cu începerea noului sezon de fotbal. "Jocul e dependent de campionate. Există perioada din vară când nu sunt activele campionatele, ceea ce e pauză competițională și pentru noi", spune Silviu Istrate.
În momentul de față, cele mai valoroase monede virtuale sunt Bitcoin, Ethereum, Byteball și Gnosis. Un bitcoin valorează 2.525 de dolari, un Ether valorează 245 de dolari, Byteball costă 802 dolari, iar Gnosis 276 de dolari.
În joc sunt două tipuri de statistici despre jucători: Easy (10 coordonate) și Profi (34 de coordonate). Sunt opt campionate în total, iar drepturile pentru ele sunt achiziționate prin intermediul Omnisport, Perform Group și Sport Radar, organizații care au drepturile numelor din aceste campionate.
Football Coin va monetiza prin intermediul XFC Coin vândute. De asemenea, fondatorii dețin 20% din miliardul de XFC Coin, adică 200 de milioane de unități. Dacă acum un XFC Coin valorează aproximativ 90 de bani, pe viitor ar putea crește și valoarea lor să aducă și fondatorilor sume importante de bani.
În momentul de față, cele mai valoroase monede virtuale sunt Bitcoin, Ethereum, Byteball și Gnosis. Un bitcoin valorează 2.525 de dolari, un Ether valorează 245 de dolari, Byteball costă 802 dolari, iar Gnosis 276 de dolari.
Între timp, Boost IT își continuă activitatea. Compania e fondată de Sergiu Drăgănuș, a avut o creștere de 400% a cifrei de afaceri în 2016, iar în 2017 țintește un milion de euro. 35 de specialiști sunt angajați, în patru birouri: București, Pitești, Constanța și Brașov. Boost IT a lucrat pentru startup-uri ca Sponsor my Event, Glisser și Job Today App.