În urmă cu aproximativ 13 ani, David Ioanițescu - pe vremea aceea, antreprenor al unui business de catering și furnizor de preparate ready-to-eat pentru cafenele, baruri si evenimente pop-up, a fost invitat să organizeze o locație mobilă care să ofere salate, sandwichuri și fresh-uri pentru un eveniment sportiv de proporții, dar s-a lovit de o nouă provocare: trebuia să vândă și cafea. Pe vremea aceea, acest lucru era unul inedit: să vinzi cafea preparată pe loc, to go “pe stradă”, și aceasta să nu provină dintr-un aparat automat de tip vending.

Evenimentul a avut un real succes iar cafeaua s-a vândut foarte bine, chiar dacă prețul era ceva mai ridicat față de cel al cafelei de slabă calitate ce provenea dintr-un vending. Clienții au înțeles diferența și s-au bucurat de calitatea unui cappuccino italienesc și a celorlalte tipuri de cafele, preparate ca la carte, dar servite într-un pahar de carton.

După o perioadă de timp, pornind de la încrederea oferită de succesul anual al acestor tipuri de evenimente stradale, apare primul colț de cafea premergător lanțului Okfea, având ca și concept de bază “to go”-ul, înglobat într-un alt business deja existent din 2008 într-unul dintre mall-urile bucureștene, sub denumirea de Livin’ Fresh, brand ce comercializa o parte din produsele existente și astăzi în meniul Okfea: freshuri, smoothie-uri, milkshake-uri, cafea, înghețată, sandvișuri și alte gustări dulci, dintre cele mai naturale.

Franciza Okfea în timpul pandemiei

În perioada de pandemie, multe business-uri HoReCa au fost închise, unele chiar definitiv, însă lanțul Okfea, bazându-se pe acest tip de concept “to go”, a menținut deschise aproape toată această perioadă cele mai multe locații, și a oferit un sprijin de nădejde celor care în continuare au fost nevoiți să iasă din casă, să meargă la job sau care aveau nevoie pur și simplu de o cafea bună.

“Acum, conceptul nostru de take away a fost ca o mănușă salvatoare, atât pentru noi cât și pentru clienți. Am ținut deschisă zilnic, permanent, locația de la metrou din Piața Victoriei, chiar dacă vânzările au scăzut foarte mult. Ne-am luat toate măsurile de siguranță necesare și am considerat că este mai important să fim alături de clienții noștri fideli cu okfea bună decât “să dăm bir cu fugiții”. După prima săptămână de “perioadă neagră”, când s-a instituit starea de urgență și s-a închis absolut tot, am hotărât să redeschidem și locația din zona Amzei, de pe Calea Victoriei”, a spus David Ioanițescu.

Ulterior, pe parcursul lunii aprilie, am redeschis aproape toate locațiile Okfea, acestea fiind spații mici care vând direct la stradă, ce au necesitat adaptări minore pentru a nu permite accesul clienților în interior, conform noilor norme de funcționare, însă fără a incomoda clienții în vreun fel. Fiind obișnuiți cu acest mod de lucru – vânzarea la pachet, percepția clienților a fost și este că funcționăm normal și nu ca soluție de avarie, soluții care în multe dintre situații diminuează calitatea produselor și implicit satisfacția clienților. Următorul pas a fost sprijinirea francizaților pentru redeschiderea locațiilor; aceștia fiiind totuși debutanți în afaceri, neavând experiența noastră, au avut un șoc odată cu lock-down-ul. Am fost alături de ei, am discutat o dată la câteva zile, i-am încurajat și i-am tratat așa cum le-am promis de la început: precum partenerii noștri, și nu am încercat să le impunem vreo decizie de tip dictatorial. Atunci când ei s-au simțit pregătiți să redeschidă, ne-am deplasat la fiecare locație și am rearanjat mobilierul pentru a îndeplini normele de siguranță. Totodată i-am susținut financiar, prelungind perioadele de plată pentru mărfuri și materii prime, atât cât a fost necesar pentru ca ei să se restabilizeze financiar.”, spune Andreea Radu, co-fondator Okfea

Franciză cafenele - 5 locații în administrare proprie, costurile francizei

În momentul de față, Okfea deține 5 locații în administrare proprie, 7 francize încheiate și câteva în căutarea unor spații potrivite conceptului. Business-ul Okfea este un concept 100% românesc, având o denumire total românească, acționariat integral românesc și cu produse românești, venind în ajutorul micilor producători locali, ale căror produse sunt diversificate și integrate constant în meniul cafenelelor.

Okfea promovează încă din 2007 un concept de cafea la pachet ("to go"), fără servire la mese și se adresează în special celor pasionați de cafea în adevăratul sens al cuvântului, celor care vor să se implice zilnic în prepararea și servirea celor mai bune produse pe bază de cafea. Managementul și planul de dezvoltarea a lanțului Okfea este clădit pe ideea de parteneriat în sistem de franciză, pentru a dezvolta durabil și eficient acest business de take away, în toată țara.

Taxa de franciză Okfea este de 3500 euro + TVA, dar ea este inclusă în costul total de aprox. 15.000 euro pentru o locație medie la cheie, de 15 mp. Contractul se semnează pe o perioadă de 5 ani și implică o taxa de 3,5% din cifra de afaceri +TVA (redevenţe) şi o taxă de 1,5%+TVA pentru activităţi de marketing şi promovare.

“Ne-am hotărât să mergem pe sistemul de francizare ca parte din planul de dezvoltare a conceptului Okfea deoarece ne-am dorit o creștere a companiei într-un ritm mai încet dar sigur și sustenabil, astfel încât calitatea produselor noastre să fie disponibilă cât mai multor clienți, atât din București cât și din toată țara. Singura modalitate de a menține aceeași atmosferă placută, aceleași servicii ireproșabile și aceeași calitate excelentă a produselor în orice locație Okfea este francizarea, prin intermediul căreia ne propunem să creștem o familie în care să prețuim calitatea și să ne perfecționăm zilnic. Okfea este un business excelent și profitabil pe timp de criză, indiferent de forma și perioada în care o situație de urgență ar putea să mai aibă loc.”, spune David Ioanitescu, co-fondator Okfea