Atlas Navi este un startup fondat de George Grama care a creat o aplicație de navigație ce folosește computer vision pentru a putea să genereze mai multe date despre trafic, dar și un sistem blockchain pentru securitate și NFT-uri pentru a-i recompensa pe șoferii care o folosesc.

George Grama spune că Atlas Navi este viitorul navigației, un domeniu în care consideră că nu s-a mai inovat de multă vreme. Sunt aplicații mari, precum Waze, Google Maps, Apple Maps sau Here Maps, dar cam atât. Iar ele funcționează pe poziționarea GPS a mașinii și pe semnalele pe care le dă aceasta legate de starea traficului.

Date de trafic mult mai rafinate

„Ne-am dat seama că am putea folosi camera de pe smartphone sau o cameră de bord din parbriz care să interpreteze drumul, spă detecteze traficul și să ai rute mai rapide”, spune George Grama.

Studiind piața și-au dat seama că toate aplicațiile se bazează pe GPS și pe raportările șoferilor. Dar doar 1-3% din utilizatorii activi ai unei aplicații de navigație raportează un eveniment. Dacă ai datele de la camerele video și le interpretezi, brusc s-ar putea să ai niște trasee mult mai rafinate, pentru că aplicația poate înțelege ce se întâmplă în fața ei. După acest principiu funcționează Atlas Navi.

„Noi generăm de 100 de ori mai multe date pe kilometru. Analizăm feed-ul video constant, la 24 de frame-uri pe secundă, pentru gropi, accidente, drum în lucru, trafic pe fiecare bandă. Noi vedem ce se întâmplă în fața mașinii tale, nu doar GPS-ul. Astfel putem să dăm date mai rafinate, pentru că avem ochi pe șosea și ai rute mai bune”, explică George Grama.

Pentru a porni de la un punct bun, au făcut un parteneriat cu cei de la Here Maps care le oferă o versiune open soruce a hărților lor. Dar datele identificate de Atlas Navi nu sunt distribuite și celor care folosesc Here Maps, ci rămân doar pentru utilizatorii aplicației.

Finanțare prin fonduri europene

Pentru a dezvolta aplicația, George Grama a apelat al fonduri europene. „Lucrăm de 2 ani și jumătate la aplicație. Am avut și finanțare de la UE, un grant. Aplicația este peste 90% gata și pornim partea de testare. Îmbunătățim zona de user experience”, explică acesta.

„Am accesat POC 2.2.1 - a fost un milion de euro, la care am contribuit noi cu 400.000 de euro. Proiectul a fost pe interpretarea feed-urilor camerelor din mașină cu ajutorul computer vision”, mai explică antreprenorul.

O aplicație pentru toți

Deși aplicația se bazează pe datele camerelor, ea poate funcționa independent de acestea. Practic, poți să o folosești ca Waze fără probleme. Dar dacă ai o cameră, cum ar fi cazul șoferilor în orașe, poți să dai acele date în mod securizat către Atlas Navi.

„Noi vrem să mergem și către șoferi profesioniști, iar pe ei ne bazăm că vor folosi acele camere și le vom da și un reward în aplicație pentru cei care folosesc camere. Ne interesează cei care folosesc camere în interiorul orașului la ore de vârf. Un utilizator obișnuit poate să folosească Atlas Navi ca orice aplicație de navigație și e gratuită”, spune George Grama.

Pe termen mediu și lung vor fi și planuri plătite pentru aplicație, unde utilizatorii vor putea să-și salveze video-urile, dar vor putea avea acces și la o funcție de grup, folositoare pentru flote de mașini, dar și pentru grupuri de prieteni care pleacă în vacanță împreună și nu vor să se piardă unii de ceilalți.

Atlas Navi - cum funcționează partea de NFT?

Atlas Navi are integrată și o parte de NFT-uri în aplicație. Folosește blockchain pentru securizarea datelor și comunicării dintre mașini, dar NFT-urile au venit ca o evoluție naturală.

Personal i-am spus lui George că atunci când aud de NFT-uri mă dau puțin în spate, pentru că au fost atât de multe proiecte care nu au avut succes în acest spațiu, încât am devenit un cinic când vine vorba de proprietatea asupra bunurilor virtuale. Dar din ceea ce se pare, în Atlas Navi NFT-urile au un sens, deși nu trebuie folosite de toți.

George a pornit de la ideea simplă că în toate aplicațiile de navigație îți poți personaliza iconița de pe hartă și să pui imaginea unei mașini. Și s-a gândit cum ar fi să-ți pui acolo mașina visurilor. Documentându-se și-a dat seama că pentru acest lucru trebuie să colaboreze direct cu producătorii auto și să plătească o licență. Vorbind cu producătorii a realizat că această parte poate fi monetizată și utilizatorii aplicației să poată achiziționa acele iconițe sub formă de NFT-uri, unele cu o circulație limitată și care ulterior să poate fi revândute.

„Noi am plecat doar de la faptul că voiam mașini customizabile și realiste pe hartă. Discutând cu constructorii auto ne-am dat seama că o aplicație de navigație ar putea fi outlet-ul perfect pentru ca oamenii să cumpere bunuri virtuale. Când ne-am dus către ei le-am zis că suntem un mod foarte bun prin care oamenii să cumpere bunuri digitale de la branduri auto”, mai spune fondatorul Atlas Navi.

„Partea de Drive to Earn și blockchain-ul din spate e legată de faptul că cei care dau datele cu camerele trebuie să fie recompensați cumva. Iar spațiul crypto e unul închegat în spatele unor proiecte. Ne-a plăcut implicarea comunității”, explică George Grama.

Pe lângă achiziția și vânzarea de NFT care sunt iconițe ale unor mașini, aplicația va avea și o componentă de „Drive to Earn”. Practic, cei care vor deschide camera și datele acestora vor fi folosite de Atlas Navi pentru optimizarea aplicației vor primi sume mici într-un token virtual al aplicației.

„Nu-ți vei scoate banii de benzină cu Drive to Earn. Nu faci nici sute, nici mii de dolari pe an. Ne-am uitat în spațiul acesta și am văzut aplicații Move to Earn care nouă ni se par nesustenabile. Am lucrat cu o firmă din Brașov pentru a construi zona de game economy design ca să simulăm scenarii prin care noi putem vedea dacă suntem sustenabili pe următorii 5 ani”, explică Grama.

Pe termen lung, ideea ar fi ca Atlas Navi să poată deveni și o platformă de promovare pentru producătorii auto care să lege NFT-urile din platformă cu posibile reduceri la mașini reale.

Viața după Star Taxi

Dar ce a făcut George Grama după Star Taxi și cum a ajuns în zona aplicațiilor care folosesc inteligență artificială? După exitul din Star Taxi s-a dus tot către lumea aplicațiior de transport și a licențiat software.

„Am fost invitat la câteva conferințe să vorbesc despre mediul antreprenorial din Europa. Povesteam despre această experiență și au venit către mine niște oameni care voiau să lanseze o aplicație de tipul Uber în Statele Unite. Așa a început licențierea de software”, spune George Grama.

„Am reușit să ieșim pe o piață externă, unde înainte părea foarte greu. Fără contacte din străinătate în afară e destul de greu să convingi pe cineva să-ți achiziționeze softul. Am ajuns la peste 100 de clienți B2B din Asia, America, Vestul Europei. Ne-am dus spre fleet management, asset tracking”, explică acesta.

Ulterior licențierii de software, a investit în mașini autonome. „Am făcut multe teste și ne-am dus spre comunicarea dintre mașini, pentru a putea să le facem să comunice între ele. Ele trebuie să fie sigure. Așa am intrat în blockchain pentru a putea să rezolvăm problema de cybersecurity a comunicării mașină-mașină”, spune creatorul Atlas Navi.

După acest traseu, acum începe epopeea Atlas Navi. Aplicația a intrat în faza de testare beta, cu maximum 1.000 de utilizatori, iar treptat va fi lansată live. George ar vrea ca până la finalul lunii acest lucru să se întâmple, pentru că nu vrea să aștepte prea mult, nu vrea să finiseze aplicația, ci vrea să o testeze și să o facă mai bună cu ajutorul comunității.