Mai jos vei găsi câteva dintre cele mai importante materiale de pe start-up.ro de săptămâna aceasta. Apoi știri în format scurt care nu au intrat în ultimele zile pe start-up.ro, dar sunt informații de care poți avea nevoie.
Cele mai importante informații și articole publicate pe start-up.ro săptămâna aceasta
- Dev.Play, conferința dezvoltatorilor de jocuri video din România și Europa de Est, revine pe 2 și 3 iunie 2025 la București pentru ediția aniversară de 10 ani.
- REVIEW Huawei MatePad Pro 13.2 PaperMatte Edition, o tabletă pentru profesioniști cu un ecran mat, dar care are o coloristică excelentă, ce poate fi folosită în combinație cu tastatură și stylue
- Tehnologia, Azi, rubrica Technolust by start-up.ro de la București FM, 98,3 FM, a discutat pe 13 martie despre laptopurile cu adevărat diferite pe care le poți vedea astăzi
- 5 echipe de liceeni reprezintă România la Campionatul Mondial de Robotică în SUA, unde vor concura cu alte 250 de echipe din alte țări din întreaga lume, precum Coreea de Sud, Jamaica sau Canada.
- Competiția națională Solve for Tomorrow a adunat 25 de proiecte în marea finală, unde tineri elevi pasionați de tehnologie și sustenabilitate și-au prezentat ideile care abordează provocări din diverse categorii precum educația sau mediul înconjurător
- REVIEW Xiaomi 15 Ultra, cea mai bună opțiune dacă ești în căutarea unui smartphone bun, dar compact
- REVIEW Assassin's Creed Shadows, un joc video care nu reinventează celebra serie, dar care îi dă un suflu nou printr-un gameplay care îmbină bine acțiunea cu stealth-ul
- 5 termeni home-based pe care orice antreprenor îi folosește și explicațiile de care ai nevoie pentru a adăuga și tu acești termeni în propriul vocabular
- De la 14 martie 2025, Marius Costin a preluat rolul de CEO pentru Grupul NETOPIA, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de plată digitale din România
- Înscrie-te la mentorat la Tigers Summit, unde poți face speed mentoring cu cei 21 mentori cu experiență din care poți alege
- Cum se dezvoltă Jobful: startup-ul care nu pierde niciun client de la un an la altul, aflăm de la Mihai Cepoi, CEO și fondator Jobful
Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană. Aceasta este numărul 22 al acestui rezumat săptămânal.
Finqware și Zitec transformă automatizarea financiară cu sprijinul Google Cloud
Finqware, lider în open banking și automatizarea operațiunilor financiare, continuă procesul de inovare prin dezvoltarea unor noi metode de procesare a datelor financiare utilizând inteligența artificială. Într-un proiect recent desfășurat în colaborare cu Zitec, partenerul său tehnologic, și cu sprijinul financiar al Google Cloud, Finqware a testat Google Gemini AI pe un volum semnificativ de date, analizând peste 9 milioane de tranzacții anonimizate provenite din 50 de bănci din 15 țări europene.
Sistemul a reușit să eticheteze corect peste 90% dintre tranzacții fără a utiliza reguli predefinite, demonstrând că poate identifica modele și asemănări între date și poate încadra tranzacțiile în categorii relevante fără intervenție umană. Practic, AI-ul a învățat direct din datele procesate și a aplicat o logică proprie pentru a clasifica noi tranzacții, ceea ce oferă un potențial major de optimizare a proceselor financiare.
Clasificarea tranzacțiilor bancare este unul dintre cele mai complexe procese din domeniul financiar, deoarece fiecare bancă utilizează propriile reguli de identificare , iar structura extraselor bancare se schimbă frecvent. Fără o automatizare inteligentă, acest proces este consumator de timp și supus erorilor, necesitând verificări manuale constante din partea departamentelor financiare.
Acest proiect marchează un nou pas în dezvoltarea infrastructurii Finqware, care își propune să redefinească modul în care companiile își administrează datele financiare. Prin integrarea AI-ului în procesarea tranzacțiilor, Finqware nu doar că automatizează sarcini complexe, dar oferă și un nivel superior de precizie și eficiență operațională.
Epoque Hotel Relais & Châteaux a încheiat 2024 cu venituri de 2.9 milioane de euro
Epoque Hotel Relais & Châteaux, primul hotel din România acceptat în prestigioasa asociație Relais & Châteaux, a încheiat anul 2024 cu o creștere de 7% a veniturilor față de anul anterior, atingând pragul de 2.9 milioane de euro. Aproape 60% din cifra de afaceri a fost generată de spațiile de cazare, care au înregistrat un grad mediu de ocupare de peste 60%.
O componentă esențială a dezvoltării hotelului în 2024 a fost zona gastronomică, care a generat 40% din veniturile totale, datorită restaurantului L’Atelier Relais & Châteaux și segmentului de evenimente. Pentru a susține această creștere, Epoque Hotel Relais & Châteaux a investit 350.000 de euro în modernizarea spațiilor de întâlnire. Printre cele mai importante dezvoltări se numără renovarea Epoque Events Gallery și crearea unui nou spațiu de private dining - Epoque Tasting Room.
Cu un restaurant à la carte (L’Atelier Relais & Châteaux), un spațiu de evenimente versatil (Epoque Events Gallery) și un private dining exclusivist (Epoque Tasting Room), boutique hotelul lansează Epoque L’Art de Vivre - o platformă de evenimente menite să conecteze publicul urban cu arta rafinamentului și ospitalitatea autentică.
Acest nou concept include atât formate consacrate, precum FestiviThé – interpretarea franțuzească a ceaiului de după-amiază – sau cinele SecrEAT, unde cheful este descoperit doar în seara evenimentului, cât și experiențe gastronomice noi, menite să aducă la București excelența culinară mondială.
Un astfel de eveniment va avea loc pe 6 și 7 aprilie 2025, când Epoque Tasting Room devine scena unor cine excepționale, ce reproduc fidel viziunea gastronomică a restaurantului Kong Hans Kælder din Copenhaga, premiat cu două stele Michelin și membru Relais & Châteaux. Fondat în 1976, Kong Hans Kælder, primul restaurant din Danemarca distins cu o stea Michelin, continuă să fie un etalon al culturii culinare nordice, combinând tradiția franceză cu minimalismul scandinav.
NOD mobilizează ecosistemul de parteneri pentru creșterea gradului de absorbție a fondurilor pentru digitalizare
În România, cele 8 Programe Regionale (PR) planificate pentru intervalul 2021-2027 totalizează 11,5 miliarde de euro, fonduri ce încep deja să fie alocate către beneficiarii eligibili.
Pentru a facilita accesul tuturor acestor entități la digitalizare prin PR, Network One Distribution (NOD) și-a mobilizat întreg ecosistemul de parteneri pentru a pune în comun resurse de informare, consiliere, training, transfer de know-how, audit și finanțare. Misiunea este una clară: accelerarea întregului proces, de la înțelegerea ghidurilor și diseminarea acestora pe specificul oricărui beneficiar, la consultanță tehnică în redactarea proiectelor, depunerea și derularea acestora, într-un mod corect și competitiv, reducând timpii de implementare.
Un element central al inițiativei este EUProjects - Network One - un portal unde beneficiarii pot identifica informații despre programele de finanțare, dispozitive și software eligibile în proiectele de digitalizare și servicii de implementare, pe toate segmentele. Platforma include și o cartografiere a furnizorilor de tehnologie cu competențe și capabilități tehnice, care pot oferi serviciile și produsele necesare. Platforma este disponibilă tuturor potențialilor beneficiari din sectorul privat, iar în viitorul apropiat urmează să fie actualizată cu produse, servicii și soluții software și pentru segmentul public.
Toate aceste acțiuni fac parte din inițiativa „Împreună digitalizăm România”, în scopul informării potențialilor beneficiari cu privire la Programul Regional 2021-2027, înțelegerii modului de realizare a proiectelor și a implementării cu succes a proiectelor finanțate.
Programele Regionale, derulate pe intervalul 2014-2020 și 2021-2027, sunt unele dintre cele mai de succes demersuri de dezvoltare ale României.
Schimbări strategice la Softbinator: Gabriela Mechea devine CEO, Daniel Ilinca va gestiona activitatea de vânzări din SUA
Softbinator Technologies, companie românească ce furnizează servicii complete de dezvoltare produse software (management de produs, design de produs, dezvoltare software, dezvoltare AI/ML și marketing de produs), anunță numirea Gabrielei Mechea în funcția de Director General (CEO) la nivelul grupului. În același timp, Daniel Ilinca, fondatorul și fostul CEO al Softbinator, se va muta în Statele Unite ale Americii pentru a gestiona activitatea de vânzări și a dezvolta prezența companiei pe piața din SUA.
Gabriela Mechea este un executiv cu peste 20 de ani de experiență, unde a ocupat poziții de conducere în cadrul unor companii de tehnologie internaționale și antreprenoriale românești, precum Gecad, Avira, Vector Watch și AROBS Transilvania Software. În plus, Gabriela Mechea a fost Director Executiv al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).
În prezent, portofoliul companiei include clienți din San Francisco, Silicon Valley, New York, Nashville, Washington DC, Miami, Los Angeles și Tampa, iar direcțiile de expansiune vizează orașele Boston și Chicago. Pe lângă piața americană, Softbinator își propune extinderea prezenței globale prin parteneriate în Israel și Europa de Vest, în special în Marea Britanie.
În 2024, Softbinator Technologies a înregistrat, la nivel consolidat, o cifră de afaceri de 28,7 milioane de lei. De asemenea, compania a avut o EBITDA de 3,8 milioane de lei, o creștere de 476% față de pierderea din 2023, în timp ce profitul net a ajuns la 2 milioane de lei, un avans de 139% comparativ cu pierderea din anul precedent.
Softbinator Technologies este listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București din data de 17 decembrie 2021 și se tranzacționează sub simbolul CODE.
MedLife intră pe piața din Republica Moldova prin achiziția pachetului majoritar din capitalul social al All Clinic
Grupul va folosi această mișcare strategică pentru a cunoaște o nouă piață și a scala business-ul. Este a doua mutare a Grupului MedLife peste graniță. Prima tranzacție internațională bifată de MedLife a fost în 2019 odată cu achiziția pachetului majoritar al Grupulului Rózsakert Medical Center din Ungaria.
MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România și singura companie cu capital autohton din topul operatorilor de servicii medicale private, intră pe o nouă piață prin achiziționarea pachetului majoritar din capitalul social al grupului All Clinic din Republica Moldova.
Grupul All Clinic reunește trei clinici private, multidisciplinare, în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate din Moldova. Cu ajutorul lor, clienții au acces la servicii medicale de ambulator care integrează 20 de specialități medicale, printre care medicină de familie, ORL, pediatrie, gastroenterologie, cardiologie, neurologie și ginecologie. Potrivit reprezentanților companiei, All Clinic a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 800.000 EUR și o marjă EBITDA de două cifre.
Aceasta este a doua intrare pe o nouă piață a celei mai mari rețele de servicii medicale private din România după ce în 2019 anunța prima tranzacție internațională: achiziționarea pachetului majoritar al grupului de companii Rózsakert Medical Center din Ungaria. Pentru MedLife, liderul medicinii private din România, respectiv primul operator medical local care a depășit borna de 500 milioane euro, testarea de noi piețe este o mișcare naturală.
În prezent, Grupul MedLife deține cea mai puternică rețea de diagnostic și tratament din România având la activ peste 6,5 milioane de pacienți unici care au apelat la servicii de prevenție, wellness, tratament și spitalizare la nivel național.
Retailul Experiențial: Cum Tehnologia Creează Conexiuni Reale între Branduri și Consumatori
Datele arată că prezența fizică a unui brand într-un centru comercial poate crește comenzile online cu până la 14%, iar retailerii care integrează experiențe interactive în magazinele lor beneficiază de o rată de conversie cu 40% mai mare. Un exemplu de integrare digitală și fizică este Rentbox, un dispozitiv dezvoltat de Bob IoT pentru Telerenta, care le permite să fie prezenți atât online, cât și offline.
Un alt exemplu de succes vine din industria beauty, unde interacțiunea directă cu produsele este esențială. Bob IoT, producător oficial autorizat Bobnet, a colaborat cu Sephora pentru a dezvolta un dispozitiv interactiv care creează emoție și surpriză în magazine.
După succesul campaniei de Crăciun, unde dispozitivul Bob Sampling a fost prezent în magazine, tehnologia revine acum în prim-plan cu ocazia lunii femeilor, sprijinind campaniile de marketing ale brandului și oferind clienților o experiență interactivă unică.
În cadrul EcomTeam Fashion & Beauty Edition – Trends Shaping 2025, dispozitivul Bob Sampling a atras atenția participanților încă din primele ore ale evenimentului. Vizitatorii au fost curioși să testeze soluția interactivă și să descopere modul în care tehnologia poate transforma experiența de retail.
De-a lungul zilei, dispozitivul a generat un flux constant de participanți dornici să interacționeze cu tehnologia și să revendice un cadou. Această interacțiune directă a demonstrat interesul crescut pentru soluțiile de sampling automatizat, care oferă o experiență personalizată și elimină interacțiunea tradițională dintre client și personalul magazinului.
tbi bank raportează o nouă creștere record în 2024
Pe parcursul anului 2024, tbi a continuat să încheie parteneriate cu comercianți, inclusiv din noi segmente de piață, iar acum soluțiile de plată ale băncii sunt disponibile în 31.000 de puncte ale partenerilor comerciali din piețele sale principale de operare - România, Bulgaria și Grecia. Prin această acoperire mai mare, tbi a sprijinit un număr crescut de clienți să își finanțeze achizițiile dorite și și-a consolidat poziția de lider în toate cele trei piețe.
În 2024, banca a acordat peste 1 milion de credite (+32%) în valoare de 1,177 miliarde de euro, cu 26% mai mult față de 2023 și raportează o creștere de 20% a activelor totale până la sfârșitul lunii decembrie 2024, ajungând la 1,77 miliarde de euro. Portofoliul brut de credite al tbi a ajuns la 1,3 miliarde euro, o creștere de 25% față de 2023.
Pe baza acestor performanțe, venitul operațional al tbi bank a crescut cu 27%, până la 258 milioane de euro, în principal datorită unei creșteri de 29% a veniturilor nete din dobânzi. Acest lucru a permis ca profitul operațional să ajungă la 179 de milioane de euro în 2024.
Creșterea cu 24% a cheltuielilor generale ale băncii, până la 119 milioane de euro, a fost determinată în principal de investițiile continue în tehnologie și în soluții de inteligență artificială pentru a sprijini dezvoltarea de noi produse pe toate piețele și investiții în noi linii de business.
La sfârșitul lui 2024, banca avea o poziție puternică și robustă atât din punct de vedere al lichidității, cât și al capitalului - rata de acoperire a lichidității (LCR) a fost de 541% (mult peste nivelul minim impus de 100% și peste media sectorului bancar). Rata de adecvare a capitalului (CAR) a ajuns la 22,3%.
Grupul City Grill: Cum își aleg tinerii restaurantele și cât cheltuiesc la o ieșire
Grupul de restaurante City Grill a analizat schimbările din industrie și modul în care preferințele consumatorilor au evoluat în ultimii ani. Cel mai recent studiu evidențiază tendințele care influențează piața horeca: Millennials și Generația Z se orientează tot mai mult spre experiențe personalizate, interacțiune și autenticitate.
54% dintre tineri iau masa în oraș cel puțin o dată pe săptămână, iar prânzul este momentul preferat al zilei pentru a ieși la restaurant. De asemenea, 63% consideră că locația este foarte importantă. Factori decisivi în alegerea unui restaurant sunt proximitatea, ambientul, meniul scurt, dar bine gândit, și recomandările din social media, în special TikTok și Instagram. Locația joacă un rol important, restaurantele aflate în zone centrale sau percepute ca fiind „cool” având un avantaj competitiv.
Pe lângă aceste aspecte, tinerii pun tot mai mult accent pe experiența socială pe care o oferă un restaurant, căutând locații care facilitează interacțiunea, fie prin evenimente tematice, fie prin servicii prietenoase și personalizate.
Astfel, tinerii între 18-24 de ani ies frecvent în oraș, preferând cafenelele, brunch-urile și ieșirile cu prietenii, iar la restaurant o dată pe săptămână, unde cheltuie între 150 și 300 lei per ieșire. Cei din categoria 25-30 de ani frecventează pub-uri și lounge-uri de 2-3 ori pe săptămână. Relația cu personalul este importantă, preferând ospătari prietenoși, iar bugetul lor per ieșire variază între 200 lei (doar băutură) și poate ajunge la 400 lei când ies la masă.
Segmentul 31-40 de ani prioritizează calitatea mâncării și a serviciilor, ies zilnic la prânz și de 2-3 ori pe săptămână seara, iar bugetul alocat pentru o ieșire variază între 300 și 500 lei, în funcție de durata petrecută în restaurant.
Ice Concept România deschide al treilea magazin la Craiova, cu o investiție de 150.000 de euro
Ice Concept România, brand autohton de bijuterii, a inaugurat cel de-al treilea magazin fizic din țară, situat în Electroputere Mall Craiova. Evenimentul de deschidere a atras peste 1.000 de persoane, iar investiția în noul magazin se ridică la aproximativ 150.000 de euro.
Ice Concept România este un brand cu capital 100% românesc, recunoscut pentru colecțiile sale moderne și variate de bijuterii, ce îmbină eleganța clasică cu tendințele contemporane. Compania, fondată în 2022, deține în prezent trei magazine: în centrul orașului Pitești, in Argeș Mall din Pitești și, recent, în Craiova.
Principalii clienți sunt tineri, cu vârsta între 18 și 35 de ani, interesați de bijuterii moderne și elegante. Cumpărătorii din segmentul 18-25 de ani aleg modelele accesibile și moderne, în timp ce clienții peste 25 de ani optează pentru colecțiile premium și exclusiviste.
Ice Concept România a realizat investiții totale de circa 800.000 euro, în mai puțin de 3 ani de funcționare iar dacă în 2023, compania a raportat o cifră de afaceri de 500.000 de euro, în 2024, acesta s-a dublat, ajungând la 1 milion de euro. Pentru 2025, compania estimează că va înregistra o cifră de afaceri de aproximativ 1,7 milioane euro.
Fondatorul Ice Concept România, Andrei Cristea, un tânăr antreprenor de 22 de ani (născut în 2002), a transformat pasiunea sa pentru bijuterii într-un business care s-a dovedit a fi de succes în foarte scurt timp de la înființare.