Luând în considerare ritmul incredibil de alert cu care avansează tehnologiile, și societatea odată cu ele, ne putem da seama că multe dintre joburile pe care le vor avea generațiile următoare încă nu au fost inventate.

În același timp, urmărind tendințele actuale, ne putem face o idee privind aptitudinile pe care aceste posturi futuriste le vor cere, iar pentru asta nu trebuie să ne uităm în viitorul îndepărtat. Potrivit World Economic Forum, până în 2022, 42% din totalul joburilor vor necesita skill-uri precum analiza datelor și cunoștințe de design thinking, dar și calități precum abilitatea de a rezolva probleme complexe.

Cu toate acestea, sistemul clasic de învățământ este incapabil să țină pasul cu schimbările din societate și cu cerințele pieței muncii. În acest context, IBM, lider pe piața IT globală, își asumă rolul de liant între tehnologiile și aptitudinile de mâine și mințile tinerilor de azi.

Proiectul Open P-TECH a fost anunțat la nivel global în cadrul conferinței IBM Think Digital și este destinat tinerilor cu vârste între 14 și 20 de ani, dar și profesorilor care vor să își îndrume elevii și studenții către o carieră în tehnologie și știință. Totul se desfășoară online, iar cursurile sunt gratuite și pot fi accesate prin înregistrarea pe site-ul oficial Open P-Tech (link).

Am stat de vorbă despre platforma Open P-Tech cu Luiza Jipescu, CSR Manager, IBM Romania, pentru a afla mai multe detalii despre scopul inițiativei la nivel global și local, atât în contextul pandemiei cât și în contextul sistemului de educație în general.

Am vrut în primul rând să aflăm câtă nevoie este de un astfel de program și ce probleme rezolvă. ”Nevoia este foarte mare și într-un context normal, neraportat la provocările impuse distanțarea socială. IBM a dezvoltat platforma Open P-TECH înainte de începerea pandemiei, pentru a oferi tinerilor din întreaga lume acces gratuit și flexibil la resurse educaționale care să îi conecteze cu adevărat la viitoarele locuri de muncă. Iar locurile de muncă s-au transformat foarte mult, vorbim despre un segment nou, pe care noi îl numim new collar, «Guler nou», și care reprezintã o rampă de lansare pentru cariere bine plãtite în domenii aflate în creștere rapidã, precum securitatea ciberneticã, cloud computing și designul digital. Multe din aceste job-uri necesită o calificare specializată, iar în general generează dificultăți companiilor pe partea de recrutare. Suntem de părere că în următorii 5-10 ani, inteligență artificială va schimba 100% din locurile de muncă din prezent, iar curriculumul școlar se schimbă mai lent decât evoluează locurile de muncă, sau tehnologiile. Elevii și profesorii au nevoie de resurse actuale care să îi ajute să fie pregătiți pentru a face față cu succes cerințelor pietei muncii, din prezentul digital, dar și din viitorul automatizat”, a explicat Luiza Jipescu.

Ce pot învăța tinerii, dar și profesorii, folosind platforma IBM Open P-TECH

Platforma gratuită (disponibilă aici) are ca prim scop dezvoltarea competențelor digitale a elevilor și îndrumarea lor către noile tehnologii, pentru a-i pregăti pentru joburile viitorului. Astfel, platforma oferă 2 direcții de dezvoltare: a competențelor tehnice, și aici vorbim despre tehnologii în trend precum cybersecurity, blockchain, data science, inteligență artificială, dar și a competențelor profesionale, precum design thinking, rezolvarea de probleme, colaborarea, gândirea critică și munca în echipă.

Pentru fiecare direcție există materiale introductive atât pentru elevi și studenți, cât și pentru profesori, dar și materiale care să îi ajute să pună în practică ceea ce au învățat (spre exemplu cursul de construire a unui chatbot). IBM pune bazele dezvoltării competențelor prin materiale gândite special astfel încât să capteze atenția celor care urmează cursurile gratuite. Mai exact, tinerii învață în timp ce se distrează, urmărind clipuri video antrenante și fiind evaluați ulterior prin probe cu un nivel ridicat de gamification.

”La nivel global platforma Open P-TECH are în prezent aproape 170 000 de utilizatori, care profită de cursurile gratuite în format online, care pot fi parcurse într-un mod flexibil, în ritm propriu, oricând au puțin timp la dispoziție și doresc să navigheze pe internet în mod constructiv. În România, targetul nostru este ca platforma să ofere un real sprijin elevilor, studenților și profesorilor din toate liceele și universitățile din țară. Așa cum îi spune și numele este o platformă deschisă, deci gratuită, accesibilă de pe orice device și de oriunde există o conexiune la internet”, a explicat Luiza Jipescu, reprezentanta IBM România.

Urmarea cursurilor de pe platforma Open P-Tech nu aduce doar avantaje care țin de cunoștințele de digital și tehnologie. Absolvirea acestor programe gratuite poate fi un atu important la angajare, fiind o modalitate excelentă pentru studenți de a-și demonstra cunoștințele și competențele. Pe măsură ce parcurg ”programa”, tinerii sunt recompensați cu insigne digitale, adică o serie de certificări recunoscute în industrii, ce aduc un avantaj în CV-urile de angajare.

”Platforma oferă în prezent 15 insigne (certificări digitale) din care una este în format blended learning, deci este necesară și ghidarea profesorului. Momentan putem considera că platforma reprezintă o oportunitate grozavă pentru elevi și studenți de a-și exersa limba engleză, sau altă limbă străină, precum franceza sau spaniola - așa cum știm, cunoașterea unei limbi străine reprezintă un mare avantaj la angajare. Bineînțeles, planificăm și cursuri în limba română sau parteneriate cu organizații care au dezvoltat deja conținut în limba română și care poate fi preluat în mod deschis și pe platforma Open P-TECH. Momentan, cu sprijinul Asociației Pro Arta Dezvoltare și Cunoaștere am creat primul canal de resurse educaționale în limba română , dedicat profesorilor din România: «Pregătiți pentru școala online!»”, a detaliat Luiza Jipescu. Programul «Pregătiți pentru școala online!” poate fi accesat aici.

”Categoric, o insignă digitală obținută din partea IBM prin intermediul platformei Open P-TECH demonstrează angajatorilor (și aici nu vorbesc doar despre IBM) dar și profesorilor competențele acumulate, iar cunoștințele dobandite prin parcurgerea cursurilor si accesarea resurselor pe care le oferă platforma, îi ajuta să aibă un discurs competent la interviul de angajare”, a conchis managerul IBM Luiza Jipescu

Mai mult, profesorii au la îndemână o serie de unelte administrative care pot fi folosite pentru a monitoriza progresul elevilor și pentru a-și organiza mai bine materialele de curs.

Platforma Open P-TECH poate fi accesata aici: https://www.ptech.org/ro/open-p-tech/

Open P-TECH, una dintre numeroasele inițiative IBM pentru educație digitală

Platforma Open P-TECH este derivată din programul P-TECH (Pathways to Technology Early College Highschool), program implementat în peste 220 de școli din 24 de țări.

În România, IBM organizează și cursuri gratuite destinate programatorilor ce vor să aprofundeze noile tehnologii și noile limbaje de programare. IBM a construit o adevărată comunitate în jurul acestor cursuri, ce se desfășoară online. La cursurile realizate până acum au fost înregistrați peste 1.300 de membri, persoane cu diferite niveluri de pregătire care și-au îmbunătățit astfel cunoștințele despre aplicarea acestor tehnologii.