Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
- Despre community led growth, ca parte din strategia de business a companiilor, tendințe globale.
- Definiția comunității și cum poate un startup să știe când are o comunitate.
- Răspunsuri de la cititorii start-up.ro despre comunitate.
În continuare, vom vorbi despre ce am aflat din formular (pe care încă îl puteți completa) și apoi vom merge direcționat către specialiști din industrie și către fondatori ca să putem crea o imagine de ansamblu asupra ideii de comunitate a startup-urilor.
”Community led companies are the future” este declarația semnată de peste 100 de companii și fondatori ai unor startup-uri tech de succes. Community Led este un spațiu care-și propune să valorifice munca departamentelor de community, să cerceteze domeniul și să clarifice task-urile echipelor care se ocupă de creșterea și managementul comunităților pentru companii.
Comunitatea ca strategie de business
Community-led este inițiativa companiei Commsor, care oferă software, educație și unelte pentru companiile care vor un audit al comunității, dar și să afle de ce resurse au nevoie ca să se orienteze spre un viitor în care business-ul crește în jurul comunității.
De ce vorbim despre ei când noi încercăm să căutăm ce înseamnă comunitatea pentru startup-urile tech din plan local? Pentru că e important să fim cu ochii la tendințele din plan global și să vedem cum își inventariază ei comunitățile, dar și departamentele care au ca sarcină crearea și creșterea unei audiențe care să aibă un engagement real cu produsul companiei.
Community led growth, adică creșterea comunității, devine parte din strategia de brand și focus în dezvoltarea oricărui produs. Practic, asistăm la o pivotare în care liderii unor startup-uri tech își iau angajamentul să construiască companii în care comunitatea e piesa centrală a business-ului, nu un gând și o responsabilitate extra pe lista de task-uri a departamentului de marketing după lansarea produsului.
Din raportul Community-led aflăm că sunt cu 22% mai multe companii care au un departament dedicat comunității. Cum sunt reprezentate ca leadership și cu ce se ocupă puteți vedea din raportul pe care-l descărcați de aici.
Un articol care discută despre același lucru pune în vedere că ideea de comunitate la startup-uri a existat dintotdeauna. Ce s-a schimbat acum este intenționalitatea comunității. Mai exact, companiile își transformă comunitățile în punctul de atracție pentru brandul lor și sunt punctul principal pe strategiile de go-to-market.
Din exemplele lor, am extras și noi câteva startups din afară cu super comunități:
- Roam Research, un produs care ajută la notițe și în cercetări are o comunitate vibrantă pe Slack și a unit utilizatorii prin hashtagul #RoamCult.
- Figma, o unealtă web-based pentru designeri prin care membrii pot crea profile, se pot urmări, pot publica design-uri și face remix cu design-urile altora;
- Morning Brew, newsletter-ul de business al cărui cititori își pun un emoji cu o ceașcă de cafea în handle-ul de Twitter, ca să știe ceilalți că sunt parte din club.
Dar hai să încercăm acum să dăm și o definiție comunităților de startup-uri:
Comunitate = un grup de oameni care se adună pentru un obiectiv comun: pentru a primi ajutor sau pentru a se conecta în jurul unui produs pe care îl folosesc, să învețe și să împărtășească ce știu despre o abilitate, o profesie sau un domeniu, sau pur și simplu vor să se conecteze cu cei cu care au pasiuni și interese comune.
Și totuși, cum știe un startup când are o comunitate? Când are mulți followers pe social media, când are mulți abonați la newsletter, când are mult trafic, când are multe discuții pe forum?
Toate cele de mai sus sunt interacțiuni ale brandului cu persoanele, dar comunitatea e cu adevărat închegată atunci când există interacțiune de la membru la membru, iar produsul devine locul de expresie și spațiul sigur care provoacă dezbateri.
De la cititori adunate
Din răspunsurile din formular, am aflat că fondatorii au avut mai multe încercări de MVP-uri, adaptate în funcție de reacția comunității, au aflat că au costuri de livrare mai mici decât alții, au aflat că produsul lor le poate rezolva teama de dentist și au aflat cum să aducă valoare publicului către care se adresau. Ce cred ei că i-a făcut pe oameni să se alăture publicului este dorința de a dărui mai departe: ”mulți oameni ar vrea să se implice în inițiative de comunitate, dar nu au timp și nici resurse să se ocupe să creeze întreaga infrastructură necesară acestui lucru, așa că preferă să se implice punctual, acolo unde li se dă ocazia.”
- Din formularul nostru am extras câteva idei despre cum văd cititorii start-up.ro ideea de comunitate:
”Startup-urile nu au comunități, au utilizatori - B2C sau clienți - B2B. La noi în RO mulți vorbesc de comunități în jurul produselor lor, dar nu există așa ceva. Nici măcar Revolut, care are un grup mare pe Facebook creat și susținut de utilizatori, nu are comunitate. Comunitatea se formează în jurul unei idei, afinități, nevoi. E long stretch să spui că ai comunitate de mame în jurul unui tool de parenting sau altceva. Se poate crea o comunitate de cleantech, sau a unei anumite verticale, dar nu a unui startup fix din acel domeniu, deci tot ceva indirect.”
- Cum reușesc să strângă comunitatea aproape?
”Oferindu-le content. Așa am reușit să strângem 20.000 din cei 23.000 de medici stomatologi pe platformă în 2 ani.”
”Oferind. Give before you get.”
A oferi pare a fi fundația pentru startup-urile care vor să-și creeze comunități. Ca oamenii să se adune, într-o primă fază, trebuie să simtă că primesc ceva și că vin într-un loc care le rezovă o nevoie. Iar apoi, construirea comunității e un proces pe care-l vom analiza cu ajutorul specialiștilor și a fondatorilor direct implicați.
Încheiem cu un citat din articolul de pe Built In care ne-a plăcut foarte mult pentru următorul capitol în care companiile vor pune și mai mult accentul pe construirea comunităților:
”Peste cinci ani, mai mult de jumătate din primele 500 de companii cotate la bursă vor avea un director de comunitate”. Comunitatea va fi un punct atât de mare de interes pentru companii, încât va avea nevoie de reprezentare în C-suite, spune co-fondatorul Reddit, Alexis Ohanian.
Cum văd actorii din plan local ideea de comunitate pentru startup-uri cu asta urmează să revenim în episoadele următoare. Și dacă aveți orice părere pe subiect, dacă aveți o comunitate sau un exemplu bun de comunitate a unui startup, o puteți împărtăși cu noi la [email protected].