Vlad Țurcan este fondatorul Cardly Games, un business care creează jocuri de societate offline, din acelea pe care le poți folosi la petreceri sau când ești la o întâlnire cu prietenii. Jocurile sunt create de la zero de Vlad, dar totul a pornit ca un proiect de facultate.

Cardly Games a fost lansat în 2020, chiar înainte de pandemie. Vlad era în ultimul an de facultate la Cluj-Napoca la Universitatea Tehnică, la un master de Business Engineering. Trebuia să facă un proiect tehnic, dar și unul de business. Și s-a gândit ce poate face? Și cum ar putea să pună în practică o idee de business, să nu fie doar o lucrare de facultate ce va fi uitată?

„De ce să pierd 50-80 de ore pe o teză și să nu o pot monetiza. Așa a apărut ideea de a dezvolta jocuri de societate”, spune Vlad Țurcan.

Zona de jocuri de societate l-a atras din momentul în care a ajuns cu programul Erasmus în Germania și pentru a se cunoaște cu ceilalți colegi din toată Europa au improvizat un joc. Întors la Cluj, a vrut să pună lucrurile în practică într-un mod mai clar și care să ajute oamenii să se cunoască mai bine.

Așa că a creat un prim joc, l-a lansat în Marea Britanie și a trebuit să ia o scurtă pauză, pentru că s-au închis hotarele. Dacă în martie 2020 totul era pus la punct, abia în iunie 2020 jocurile sale au ajuns în UK.

În momentul de față Cardly Games, compania lui Vlad Țurcan, are 5 jocuri, unele pentru grupuri, altele pentru cupluri, care pot fi folosite la petreceri, la întâlniri, team building-uri sau într-o seară liniștită. Afacerea sa a avut vânzări de 32.000 de euro anul trecut, iar la nivelul canalelor de promovare și vânzare, s-a folosit de marketplace-uri precum Amazon sau eMAG, iar anul acesta a ajuns și în lanțurile fizice. Dar am vrut să aflu de la Vlad Țurcan câteva sfaturi, de fapt, pentru cei care ar lua-o pe această cale, pentru a descoperi cum arată procesul de creare, testare și vânzare a unei asemenea afaceri.

Cum începe procesul de creare a unui joc de societate

Vlad explică faptul că pentru cei care vor să înceapă să construiască un joc de societate, primul pas după idee este verificarea conceptului. Iar cel mai simplu mod e să te uiți dacă au făcut-o și alții.

„Te uiți pe Amazon sau orice site mai mare, vezi dacă mai este, verifici review-uri negative sau pozitive și apoi își alegi o nișă, pentru că poți avea de cupluri, board games, de petrecere. Apoi dacă vrei să vinzi pe Amazon, poți să te uiți să vezi și ce vânzări ai putea avea”, explică tânărul antreprenor.

După această verificare simplă a pieței, orice creator trebuie să se apuce de o schiță, de un concept, dar să aibă și un designer în echipă sau să-l angajeze. „Ulterior trimiți la 10-15 tipografii pentru a cere ofertă, să vezi cine oferă un preț bun. Depinde și de cantitate. Când alegi unde să le fabrici, nu trebuie să o faci neapărat în România, o poți face oriunde în Europa, de exemplu”, spune Vlad Țurcan. Această alegere influențează și costurile ulterioare, pentru că poți alege să faci jocul în mai multe fabrici dacă ai cantitate, pentru ca acestea să fie trimise direct către clienți, fără să mai ai stocuri.

Primul stoc din primul joc l-a costat pe Vlad Țurcan 2.000 de euro, dar nu pune la contribuție aici marketing-ul, chiar dacă și acesta e foarte important și sunt nume mari care cheltuiesc mii de euro doar pe un singur joc. El mărturisește că a ajuns la cifrele sale fără investiții în marketing în primul an. Dar pentru a testa validitatea unui concept, poți începe de la câteva sute de euro.

Când vine vorba de promovare, Vlad explică faptul că în momentul de față cel mai bine funcționează videoclipurile care explică modul de joc al unui titlul, acel user experience. „Persoana care se uită trebuie să-și imagineze cum ar juca și el”, spune Țurcan.

Distribuția este esențială pentru jocurile de societate

Cardly Games este distribuit astăzi în România în Cărturești și în Diverta. Vlad Țurcan zice că esențial pentru un antreprenor la început de drum e să fie foarte insistent.

„Prima dată când am contactat lanțuri de distribuție eram în fața de schiță. Atunci nu am primit răspuns. A doar oară am trimis când aveam deja jocul. Și tot așa. Când aveam 2-3 jocuri am insistat, dar am primit numai refuzuri inițial”, spune Vlad. Insistența l-a ajutat, pentru că-n martie 2022 a început să primească răspunsuri și a lansat în Cărturești, iar în această toamnă în Diverta.

Pentru a le atrage atenția le-a vorbit despre vânzări, despre design, concept, tocmai pentru a arăta de ce jocurile lui sunt diferite de celelalte. Astfel, a reușit să deschidă piața din România, iar în perioada Sărbătorilor este un moment în care jocurile de societate se vând bine, anul trecut reușind să vândă câteva sute pe lună în Marea Britanie.

O piață care a devenit din ce în ce mai complicată

Piața jocurilor de societate a crescut în ultimii ani, iar afacerile mici au din ce în ce mai multe dificultăți de a se promova. Acum mulți ani jocul „Exploding Kittens” devenea un fenomen mondial pe platforma de crowdfunding Kickstarter, unde au reușit să strângă 8,7 milioane de dolari de la peste 200.000 de clienți și susținători. Dar astăzi strategia crowdfunding-ului nu mai este atât de eficientă.

„În ultima perioadă platformele de crowdfunding sunt folosite tot de firme mari, care au bani de marketing și care folosesc aceste site-uri ca un nou canal de marketing. Fără investiții solide în marketing nu ai cum să aduni sumele dorite”, spune Vlad Țurcan.

În schimb, este în căutarea unui prim investitor de la care să poată ridica o sumă cuprinsă între 70.000 și 100.000 de euro pentru a putea să se dezvolte mai rapid.

Până atunci vrea să creeze noi jocuri originale și să reziste unei piețe dure, unde nici proprietatea intelectuală nu e protejată foarte bine.

„Poți să protejezi o denumire sau un design, dar conceptul nu ai cum să-l înregistrezi. Pentru fiecare joc lansat vor apărea 2-3 similare imediat, deci strategia este să lansezi des jocuri pentru ca oamenii să achiziționeze altele noi după ce s-au plictisit de unul”, spune Vladislav Țurcan.

Planurile Cardly Games în 2023

Pentru 2023 Vlad și-a propus să lanseze jocurile în cât mai multe magazine fizice.

„Odată ce anul acesta s-au îndeplinit parteneriatele cu Cărturești și Diverta, acum vreau să mă duc și spre Europa. Am contactat mai multe magazine din Europa de Vest și din Marea Britanie, dar va fi dificil, pentru că e competiție mare”, spune Vlad Țurcan.

De asemenea, o altă direcție e să acopere zonele unde engleza nu este cea mai vorbită limbă și jocurile de societate să fie traduse, țări cum ar fi Bulgaria, Italia, Spania.

„De asemenea, vreau să lansez pe Amazon, iar apoi să vedem cum creștem. Evidcent, e nevoie de bugete și din acest motiv sunt în căutarea unui investitor care ar fi interesat să mi se alăture”, explică Țurcan planurile sale pentru anul care urmează.