Suedezul, fondatorul retailerului DIY IKEA, unul dintre cele mai mari rețele de magazine de mobilă și decorațiuni, este un exemplu pentru antreprenorii din întreaga lume. Ingvar Kamprad a pus bazele IKEA la 17 ani și a transformat compania într-un gigant cu prezență internațională – 411 magazine în 49 de țări, venituri anuale de peste 35 de miliarde de euro și profit de peste 4 miliarde de euro, precum și aproape 200.000 de angajați.

Cunoscut pentru stilul său de viață econom – nu s-a sfiit să recunoască faptul că își cumpăra hainele și de la magazine second hand și călătorea cu autobuzul -, dar și pentru modestia sa, Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, a fost extrem de apreciat pentru spiritul său antreprenorial. Avem pentru tine câteva lucruri pe care nu le știai despre antreprenorul suedez și care te pot inspira să construiești afaceri globale fără teamă de eșec.

Până la produse de mobilier, a vândut creioane

Kamprad a început prima ”afacere” la vârsta de 5 ani: vindea chibrituri prin cartier. A continuat cu ornamente de Crăciun, semințe, creioane și...pești. În plus, IKEA nu a vândut mobilă și decorațiuni dintotdeauna. De exemplu, în primii ani de după 1948 (anul în care compania a fost fondată), de la IKEA îți puteai comanda plasă de nailon, pixuri sau portofele făcute din cutii de lapte recliclate. Asta ca să vezi că planul inițial se poate transforma total pe parcurs.

A pus întotdeauna clientul pe primul loc

Deși a evitat aparițiile publice sau interviurile, antreprenorul suedez a scris prin 1976 un document în care explică crezul companiei sale. Denumit The Testament of a Furniture Dealer, acest document oferă o serie de instrucțiuni pe care se întemeiază cultura organizațională a IKEA. De exemplu, nevoile clientului sunt puse întotdeauna pe primul loc. ”Cei mai mulți oameni au, de obicei, resurse financiare limitate. Prima regulă este că prețurile trebuie ținute mereu la un nivel extrem de jos. Însă prețurile mici trebuie să fie oferite cu un sens. Nu trebuie să compromitem calitatea sau funcționalitatea”, scria Kamprad.

A făcut multe cu resurse puține

Este deja de notorietate faptul că Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, era o persoană extrem de econoamă, deși strânsese o avere considerabilă – estimată la peste 58 de miliarde de dolari. Pe lângă acele călătorii cu autobuzul, mergea în avion la clasa economy, avea un Volvo (naționalism, poate?), recicla și mai ”lua” de prin restaurante condimente.

Nu spune nimeni că trebuie să trăiești la fel ca fondatorul IKEA, însă este important să îți drămuiești cât mai bine resursele de care dispui. Pentru Kamprad, timpul era cea mai importantă resursă. ”Poți face atât de multe în 10 minute. Acele 10 minute, odată duse, au dispărut pe vecie. Nu le mai poți recupera”.

Nu s-a ferit de greșeli și eșecuri

Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, a făcut parte dintre antreprenorii care nu se feresc de greșeli și întotdeauna a încercat să învețe din ele. Din punctul său de vedere, nu poți face greșeli doar atunci când dormi, iar greșelile sunt ”privilegiul de care se bucură oamenii activi – cei care pot corecta greșelile”. În plus, Kamprad credea că ”teama de a greși stă la baza birocrației și este inamicul dezvoltării”.