Am profitat de ocazie și am stat de vorbă cu el despre antreprenoriat, despre ce greșeli a făcut și ce a învățat din ele și a oferit și sfaturi, iar la final am scos de la el o idee de afacere, un domeniu cu mare potențial pe care tinerii antreprenori l-ar putea exploata.
Sacha Michaud este un antreprenor cu o experiență de peste 15 ani în sectorul online din Spania. În 1997, Michaud a fondat compania LatinRed, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de internet din Spania, pe care a vândut-o doi ani mai târziu către StarMedia.
Pe parcursul carierei sale, el a fondat mai multe companii, printre care Inlander, care a fost vândută în 2000, Binaria, o agenție de comunicare digitală și Transword, o companie de traduceri online. Spre sfârșitul anului 2014, s-a alăturat lui Oscar Pierre pentru a crea Glovo.
De pe cal la cârma unei companii de miliarde de euro
„Am înființat prima mea companie când aveam 25 de ani și nu am urmat o metodă tradițională. Adică, nu am mers la Universitate. Am fost de fapt jocheu de cai de curse și apoi am decis să învăț să programez pe calculator, ceea ce a fost foarte inspirat”, îmi povestește Sascha care menționează că i-a venit natural antreprenoriatul că îi place să vadă dacă ceva nu merge să încerce să o rezolve cu tehnologie. „Cred că, în general, majoritatea lucrurilor pe care le-am făcut au fost legate de găsirea unei probleme și rezolvarea ei prin tehnologie”.
În ceea ce privește cum l-a ajutat experiența de jocheu în antreprenoriat, el spune că i-a adus disciplină și aprecierea lucrului în echipă.
După ce ai găsit ideea de afacere și ai pornit la drum poate fi dificil să vezi semnele fie ele pozitive sau negative, că lucrurile merg în direcția potrivită. Cum îți dai seama că ai în mâini un diamant neșlefuit?
„Atunci când clienții încep să-ți folosească serviciile, dar tu nu faci neapărat marketing încă, atunci cred că știi că ai ceva interesant, pentru că afacerea crește organic și viral. Cred că cele mai de succes companii în care am fost implicat au crescut inițial de la sine, doar organic, prin intermediul «word of mouth», iar asta este extrem de benefic.”
Glovo a primit o finanțare de 166 de milioane de dolari în decembrie 2019, iar atunci a primit o evaluare de 1,18 miliarde de dolari. În aprilie 2021 a primit o altă finanțare de 528 de milioane de dolari, însă atunci nu a fost făcută publică evaluarea. Iar pe 5 ianuarie 2022 a fost anunțat că Delivery Hero a achiziționat o participație majoritară în Glovo pentru 2,6 miliarde de dolari.
La nivel global, Glovo este prezentă în 25 de țări și în peste 35 de orașe și are aproximativ 3500 de angajați, dintre care 250 sunt în România. Peste 75.000 de curieri, la nivel mondial, sunt activi lunar pe serviciul de delivery.
Provocările creșterii unui startup spaniol
Am înșiruit aceste date pentru a sublinia faptul că Glovo nu mai este un startup spaniol, ci o companie internațională, dar asta nu înseamnă că totul a fost lin și fără greșeli. Sascha Michaud spune că au fost multe momente dificile în creșterea Glovo, însă probabil cel mai dificil a fost accesul la capital. „Mulți investitori se întrebau dacă putem concura la scară globală împotriva unor companii uriașe precum Uber, Delivery Hero, din care acum facem parte, Deliveroo, care are sediul în Marea Britanie.”
Însă un acces mai dificil la capital spune că i-a făcut să fie mai agili, mai mobili și „ne-a făcut să facem mai mult cu mai puțin”.
Dacă în Spania este dificil să faci rost de bani pentru a crește un startup, în România ce să mai zicem? „Îmi imaginez că este mai greu”, recunoaște Sascha Michaud, care punctează totuși că poziția geografică a României este una bună și că
„dacă lansezi o afacere aici cu o mentalitate globală ai putea să te extinzi în regiune, unde să ai mai puțini concurenți decât există în alte părți ale Europei sau ale lumii”.
De asemenea, expansiunea Glovo nu a mers fără cusur și, deși acum compania este prezentă în 25 de țări, a trebuit să recunoască că nu pot fi competitivi pe alte piețe precum America Latină.
Au lansat Glovo în Brazilia și s-au extins repede în multe orașe, ceea ce nu făceau de obicei. În mod normal, Glovo se lansează în capitală sau în cel mai mare oraș al țării apoi treptat se duceau și în alte orașe. „În Brazilia am cheltuit o mulțime de bani și ne-am dat seama după patru sau cinci luni că era foarte dificil să concurăm cu jucătorii locali care făceau o treabă foarte bună. Aveau cei mai buni parteneri, timpii de livrare erau buni. Experiența clienților era excelentă. Așa că noi, venind acolo, nu aveam prea multe de adăugat în plus”.
Au vândut afacerea din America Latină și au decis să se concentreze în această parte a Atlanticului, în Europa, Asia Centrală și Africa.
Cum să obții finanțare de la investitori
Revenind la finanțări, Sascha Michaud este și investitor și am fost curios să aflu ce-l face pe el să investească în anumite companii. El a recunoscut că nu este un investitor foarte metodic și că preferă să investească în proiecte „distractive” din care i-ar făcea plăcere să facă parte. Însă pe lângă asta este foarte importantă echipa, etica de lucru și chimia dintre membrii startup-ului.
În același timp, el le recomandă antreprenorilor să abordeze investitorii cu propuneri în care li se explică simplu și la obiect problema identificată și felul în care un startup o rezolvă. „Mulți investitori primesc o mulțime de pitch deck-uri pe care le citesc. Și este foarte important să le captezi atenția foarte repede, fă-l pe înțelesul lor. Și apoi când vă întâlnesc trebuie să fiți puternici și să credeți în ideile voastre.”
De asemenea, el mai punctează faptul că mulți oameni au idei grozave, dar nu un startup de succes nu stă doar într-o idee, ci în execuția acelei idei. De aceea este foarte important pentru un investitor să vadă o echipă diversă, competentă. „Majoritatea companiilor nu sunt construite de o singură persoană, ci de o echipă. Eu cred cu tărie că un proiect necesită diferite seturi de abilități”.
Găsirea finanțării este primul hop, însă apoi intervin alte probleme pe care un antreprenor trebuie să le administreze. La început, un startup poate fi foarte rapid, cu o lansare de produs, ce nu trebuie să fie perfect, apoi vine tracțiunea și apoi construiești pe baza acestuia. Apoi după mai multe runde de finanțare nu mai gândești neapărat tactic, ci mai mult în termeni de scalabilitate, recunoaște Sascha Michaud. „Acela este momentul în care începi să te gândești: dacă construiesc asta, nu este doar pentru Spania, ci și pentru România. Cum voi construi acest lucru într-un mod scalabil?”.
Pentru a face față creșterii, cofondatorul Glovo recomandă utilizarea unor procese și unor tehnologii scalabile și angajarea unor persoane cu vechime, care au mai experimentat astfel de creșteri și care ar putea administra cu succes un startup.
Sfaturi și idee de afacere de la cofondatorul Glovo
Ai o idee de afacere și ești gata de drum, care sunt câteva dintre lucrurile pe care trebuie neapărat să le știi? Sascha Michaud îți recomandă să te concentrezi doar pe câteva lucruri și să le faci foarte bine pe acelea. „În cazul nostru, a fost vorba de experiența clienților și de viteza de livrare și de a ne asigura că aceștia au avut o experiență foarte bună”
Al doilea lucru pe care ar trebui să-l iei în considerare este acela să găsești o echipă bună. „Nu faci nimic de unul singur. O echipă complementară, diversă, cu moduri diferite de gândire este esențială.”
Și nu în ultimul rând antreprenorul recomandă să lansezi un MVP repede, să-l testezi și să vezi ce a funcționat și ce nu. „Construiți ceva rapid și învățați. Vei învăța multe chiar și dintr-un produs prost care trebuie îmbunătățit„.
Dacă te gândești la un business și crezi în el, dar vezi că piața este saturată, ce ar trebui să faci?
„Diferențiați-vă. Companiile, pe măsură ce devin mai mari, trebuie să se concentreze pe mai puține lucruri. Și cred că există oportunități în jurul unor segmente care cresc foarte rapid, cum ar fi livrarea la cerere sau comerțul rapid. Te poți concentra pe ceva care te diferențiază de jucătorii mai mari și îți permite să-ți creezi inițial o nișă, iar , în cele din urmă, poți să te dezvolți în alte direcții. Jucătorii mai mici se poate diferenția față de cei mai mari: trebuie să fie mult mai rapizi, mult mai agili, mult mai atenți la consumator.”
Iar la final, l-am rugat pe Sascha Michaud să ne spună și nouă o idee de afacere, un domeniu interesant, în creștere care are mult potențial. El este de părere că există o oportunitate foarte mare în digitalizare, atât pentru business-uri, cât și pentru autorități. Crede în special în oportunitatea de a digitaliza și de a ajuta jucătorii mici din retailul local de a ajunge să-și vândă produsele online.
„Cred că există o oportunitate interesantă pentru comercianții cu amănuntul de a se digitaliza cu adevărat și cred că va fi una masivă. Și, de asemenea, cred că oamenii, comunitățile vor să susțină companiile mici locale, consumatorii sunt prietenoși cu comerțul local: nu reprezintă o corporație îndepărtată. Administrația publică, autoritățile de reglementare, guvernul, toate doresc ca acest lucru să funcționeze. Așa că eu cred că va fi o tendință importantă a următorului deceniu”.
Acestea au fost câteva dintre ideile subliniate de Sascha Michaud în interviul cu start-up.ro Pentru mai multe detalii vă invităm să vedeți interviul video.