Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 21 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!


Și nu, nu e vorba despre crypto. Stai liniștit, nu urmează o tiradă ca a colegului Hostiuc de la Ziarul Financiar.

Lasă-mă să fac o previziune, pentru că ceea ce am putut observa în ultimii ani când vine vorba de trenduri în economia mică, de la firul ierbii, e că tendința va fi din ce în ce mai mare spre orice serviciu de „sharing”. Nu vorbesc de ridesharing, cine voia să facă bani din Uber sau Bolt și a cumpărat mai multe mașini să le pună la treabă a făcut-o deja. Nu vorbesc nici să lansezi tu o firmă nouă de trotinete electrice sau scutere, ci de oportunități pe care trebuie să le urmărești în anii care urmează aici, în oraș sau pe șoselele țării.

Suntem în mijlocul unei revoluții. Ți se spune de multă vreme asta, dar dacă e să vorbim despre electrificarea transporturilor și despre mobilitatea în orașe, lucrurile sunt abia la început. Și doar cei curajoși vor avea de câștigat. Iar modelele de business din această zonă devin interesante și nu atât de rele.

Nu mai departe de ieri am primit câteva cifre de la Lektri.co, o firmă românească ce distribuie încărcătoare pentru mașinile electrice. Conform datelor din luna martie, România are 1.000 de stații de încărcare electrice, dar acestea nu sunt suficiente. Lektri.co are o platformă numită Lektrify unde, dacă ai un încărcător de mașină electrică îl poți pune acolo și poți face bani cu el.

Mai țineți minte, cei de o vârstă cu mine, acel El Dorado al anilor 90 în care practic orice român avea un „peco”? Adică o benzinărie. Cam așa urmează și aici. Mașinile electrice încep să crească în preferințele românilor, iar pe viitor vor deveni oricum obligatorii. Acum infrastructura este încă șubredă, dar crește.

Cum ar fi să cumperi mai multe încărcătoare, să le pui în zone strategice unde închiriezi un teren sau chiar îl cumperi, iar apoi să-l distribui într-o asemenea rețea? Concurența e infimă, mai ales că sunt zone întregi care nu sunt acoperite. Du-te tu până la Iași de la București cu un BMW i3 și caută un încărcător de mașină electrică. Oportunitatea în această zonă de sharing e imensă.

Nu ne oprim aici. Ai niște teren prin oraș și nu știi ce să faci cu el? Nu vrei să-l vinzi, dar nici nu prea știi ce să faci cu el. Nu ai bani să ridici o clădire. De ce nu pui locurile de parcare disponibile acolo pe o platformă digitală de închiriere, cum ar fi YeParking? YeParking e un startup din Cluj care permite oamenilor să închirieze locurile lor de parcare, afacerilor care au locuri disponibile, dar și mall-urilor de exemplu.

Locurile de parcare vor deveni din ce în ce mai puține, dar digitalizarea va permite crearea unei rețele prin care să existe o piață secundară de închiriere. Să nu mai stai după primărie. Ia în calcul ce poți să faci cu terenul tău în viitor, pentru că în orașele acestea aglomerate, locurile de parcare vor deveni mai scumpe decât trufa rară.

Mergem mai departe cât tu îți savurezi un gelato pe Calea Victoriei? Citylink e o companie românească ce permite închirierea de mașini din oraș. Dar nu ca la rent a car-ul tradițional și nici ca la Uber. Iei aplicația, vezi mașina, o deblochezi și o conduci. Poți să o conduci prin oraș sau în afara orașului, dar trebuie să o aduci înapoi în raza sa de acțiune, ca o trotinetă Lime.

Ei bine, Citylink are și program de franciză și colaborare prin care poți să cumperi mașini hibride sau electrice și să le pui pe stradă. Să le faci să producă bani. Eu am mai vorbit aici în newsletter despre cum mașinile autonome vor face bani pentru noi, dar asta e o variantă intermediară, în care nu ai grija șoferului pe care trebuie să-l plătești. Ai o investiție inițială măricică, dar apoi mașina face bani pentru tine, mai ales că vorbim de mașini electrice care au mai puține componente ce se pot strica, o garanție extinsă și un cost de folosire redus.

Și ideile sunt multiple. Scuterele electrice care în viitor ar putea să fie adăugate de tine pe o platformă ce le unește pe toate, cum ar fi cea a românilor de la UrbanAir. E ca și cum ai avea un business și l-ai pune pe Facebook. Așa vei cumpăra trotinete sau scutere și le vei adăuga în acest marketplace de mobilitate. Nu contează cum se va numi, dar vei putea să vii cu noi modele pentru flota unei companii de micromobilitate, iar tu să iei o cotă parte. La fel și pe zona de delivery, în care o opțiune pentru mulți a fost să închirieze mașini șoferilor care vor să facă livrări. De ce nu ai investi în mașini electrice, pentru că sunt mai de viitor, consumă mai puțin, fără să le conduci tu?

Așadar, previziunea mea e următoarea: investițiile în tehnologie nu trebuie să fie făcute doar de cei care știu IT. Nu. Se deschid noi platforme și noi trenduri de care poți profita atât timp cât piața nu este aglomerată.

Înainte să lansezi o afacere gândește-te câte gelaterii sau brutării artizanale sunt acum. Cam multe, nu? Cum ar fi să fii tu primul dintr-o piață în creștere? Asta până când nu vin giganții să lanseze ce am zis eu mai sus în România.