Ce înseamnă, de fapt, inovația? Înseamnă să aduci o tehnologie de ultimă oră, folosită într-un mod nemaivăzut, care să schimbe viețile oamenilor. Inovația nu poate exista fără mai multe condiții în același timp. E vorba să aibă și formă, dar și utilitate. Inovația de dragul de a inova nu există, de fapt, e un trick tehnologic. E o “invenție”. Așadar, recapitulând, iPhone are un ecran mare, fără buton de home, fără butoane software, recunoaștere facială, un procesor care permite realitate augmentată, un spate de sticlă, o cameră cu un mod de portret îmbunătățit și o autonomie decentă, dar nu iese în evidență. La prima vedere, nu e vorba de inovație.

Ecranul pe tot ecranul, puțin curbat, a fost inventat de Samsung, Sharp și de Xiaomi. Absența butoanelor software există și pe Android. Butonul de home a fost scos de multă vreme de alte telefoane. Recunoașterea facială există, dar nu a fost niciodată metoda exclusivă de autentificare, iar realitatea augmentată e de ceva ani, dar fără să fie o tehnologie de masă. Sunt inovații? Unele dintre ele, da. Au ajuns la mase? Cât de cât.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Inovația e făcută de mase

Anul acesta, Apple a vândut peste 150 de milioane de iPhone-uri în toată lumea. Asta deși vânzările au scăzut. Evident, în așteptarea iPhone X. În prima zi după lansarea precomenzilor pentru iPhone 6 au fost vândute 4 milioane de bucăți. Când a fost lansat în China, telefonul a avut 20 de milioane de precomenzi. It's in the numbers, baby. Pentru că baza pe care stă orice inovație este folosul ei pentru mulți utilizatori. Mașinile au devenit inovație atunci când au început să fie folosite pe scară largă, cu ajutorul lui Henry Ford. Lumina electrică, telefoanele mobile, laptopurile.

Așadar, Apple inovează, de multe ori, prin cifrele de vânzări pe care le are. Pentru că realitatea augmentată este o oportunitate extraordinară pentru dezvoltatori și marketeri. Odată cu deschiderea lui AR Kit, care le permite programatorilor să facă aplicații cu realitate augmentată, tehnologia va ajunge la zeci de milioane de utilizatori, iar peste un an la peste o sută de milioane.

Iar posibilitățile sunt mult peste viziunea îngustă a unora care au văzut doar un emoji animat în formă de ”bursuc, vulpe sau extraterestru”. În primul rând, cei care nu văd oportunitatea chiar și în zona de emoji, nu înțeleg tinerii. Un telefon cu filtrele incorporate, integrat elegant cu Snapchat și alte aplicații, îl face să fie un magnet pentru generația tânără, care, odată atrasă în mrejele Apple, va pleca foarte greu. Fidelitatea față de compania americană e uriașă.

Dar, lăsând la o parte asta, cum ar fi ca un magazin fizic să integreze în magazinul său online realitatea augmentată pentru utilizatorii de iPhone. Deschizi camera telefonului în magazin, pui imaginea pe un aragaz și vezi toate specificațiile tehnice sau posibilitățile de integrare în casă. Cum ar fi? Cum ar fi ca Ikea, pe lângă apartamentele prefabricate pe care le afișează în magazine, să integreze magazinul online acolo, în mâna ta? Să poți adăuga cu două atingeri obiecte în acea cameră, pentru a-ți imagina cum va arăta casa visurilor tale? Iar lucrul acesta se poate întâmpla, pentru că tehnologia aceasta va ajunge în mâna a sute de milioane de oameni în următorii ani. Iar inovația stă în numere. Chiar dacă nu au fost primii în acest joc, cei de la Apple au de partea lor baza de utilizatori.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

iPhone X forțează inovația

Primul iPhone a fost magie pură. Nu era un telefon mai bun decât celelalte de pe piață, nu avea multe aplicații și nu ieșea în evidență cu multe lucruri, în afară de design. Așadar, el a fost o victorie de marketing, o victorie a visului pe care-l livra Steve Jobs. Dar, odată cu următoarele telefoane, victoria a fost făcută de numere. Și nu a fost prima oară. iPod-ul a fost vândut cu magia a mii de cântece în buzunarul tău.

Odată cu lansarea magazinului de aplicații Apple, firma americană s-a diferențiat de ceilalți. Poate nu avea cele mai puternice telefoane, dar a anticipat nevoile oamenilor. Astăzi, magazinul de aplicații Apple e cel mai bun, de departe. Android are și el multe aplicații, dar magazinul e un haos. În App Store e o plăcere să navighezi, să iei noi aplicații recomandate de editori și să descoperi. Oamenii au descoperit că telefonul poate fi orice. Și au făcut-o odată cu Apple.

Autentificarea cu amprentă a devenit un dat petru toată lumea odată ce iPhone a adus acest feature pe iPhone 5s. Deși existau telefoane cu amprentă, am descoperit că aceasta poate înlocui celelalte metode de autentificare. Ceilalți producători au făcut și ei autentificări mai bune, iar astăzi nu văd o metodă mai ușoară de a debloca telefonul decât amprenta. Așadar, inovația nu a fost prima la iPhone, dar a contat prin numerele companiei.

Odată cu iPhone X, telefonul va fi autentificat doar cu fața. Și mai avem asemenea tehnologie pe alte telefoane, deși tehnic funcționează diferit, pentru că Apple are procesorul A11 Bionic cu procesare neurală care nu se mai bazează pe senzori tradiționali, ci pe o recunoaștere facială adevărată. Și Apple ne zice că nu ai cum să te autentifici altfel decât prin față. Și dacă tehnologia va merge, va prinde. Iar asta deschide noi oportunități în zona de security pentru autentificarea de tranzacții.

Chiar și Apple Pay, deși a venit în urma companiilor din China, e un succes, chiar dacă nu-l vedem noi în România. Ce rost mai are un card în buzunarul nostru atunci când avem un telefon? Așa că Apple a adus tehnologia în buzunarele a zeci de milioane de oameni, alături de companiile din China.

It's all in the numbers, baby. Eu nu mă aștept de la Apple să scoată un telefon rotund. De fapt, nici voi nu-l vreți. Nu mă aștept să scoată ochelari de realitate augmentată (who the fuck uses them, anyway?). Nu mă aștept să introducă mufa de căști înapoi (AirPods sunt chiar mișto). Mă aștept de la Apple să ducă tehnologia pe care alții au inventat-o la milioane de oameni și să o transforme într-una de masă.

Poate nu știai că ai nevoie de telefoane cu amprentă, dar acum nu le-ai schimba. Poate nu știai că ai nevoie de cameră dublă, dar e mai bună. Poate nu știai că ai nevoie de căști fără fir, dar cei care le folosesc nu le-ar schimba. Poate nu crezi că merită 1.200 de dolari, dar e capitalism. Și nu e despre cât ceri, ci despre cât vrei să dai. Despre dorință. Apple e și marketing, iar asta, în capitalism, nu e de criticat, ci de lăudat.

Și cred că Apple reușește să unească piesele de puzzle foarte bine. Poate nu la ritmul dorit de noi, poate nu la prețul dorit, dar unește piesele pe care alții le lansează. Și, așa cum o echipă de fotbal câștigă prin forța colectivului, nu prin genialitatea unei singure piese, așa și Apple.

“There's lots of ways to be as a person. And some people express their deep appreciation in different ways. But one of the ways that I believe people express their appreciation to the rest of humanity is to make something wonderful and put it out there. You never meet the people, you never shake their hands, you never hear their story or tell yours, but somehow, in the act of making something with a great deal of care and love, something is transmitted there. And it's a way of expressing to the rest of our species our deep appreciation. So, we need to be true to who we are and remember what's really important to us. That's gonna keep Apple, Apple. If we keep us, us”. Așa a început evenimentul :)

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.