SoftServe are peste 13.500 de angajați în momentul de față în toată lumea, cu cei mai mulți fiind în Ucraina. Compania a fost fondată în 1993 la Lviv, iar primul birou din Statele Unite a fost deschis în 2000, sediul actual fiind pornit în 2008. În 2020, în ciuda pandemiei, compania a avut venituri de 450 de milioane de dolari, iar ținta lor până în 2025 era de un miliard de dolari.
Dar războiul din Ucraina le-a schimbat traiectoria. Majoritatea birourilor din Ucraina funcționează încă, angajații fiind redirecționați către Lviv. Din păcate, însă, biroul din Kharkiv a fost închis din cauza bombardamentelor.
Despre extinderea în România și planurile actuale, am discutat cu Volodymyr Semenyshyn, președinte pentru zona EMEA la SoftServe. Volodymyr s-a alăturat SoftServe în 2005.
Impactul războiului din Ucraina pentru SoftServe
Deși e o companie multinațională, SoftServe rămâne o firmă importantă pe piața ucraineană. De altfel, din 13.500 de angajați 11.828 lucrau în Ucraina înainte de război. Volodymyr menționează că-n acest moment au reușit să relocheze aproape toți angajații din Estul în Vestul Ucrainei, dar și în Polonia, Bulgaria, România și America Latină.
Compania a lansat un Emergency Response Team pentru a putea să coordoneze toată activitatea de evacuare chiar cu câteva zile înainte de începerea războiului de pe 24 februarie, pentru a putea asigura siguranța și continuitatea activității. Angajații au primit un bonus pentru relocare și echipele locale au coordonat transportul din zone de risc, cum ar fi Kharkiv, Dnipro sau Kyiv. Autocarele au fost folosite pentru a transport angajații în Polonia, Bulgaria sau România.
„Mai sunt încă angajați care nu sunt dispuși să se relocheze din zone de risc din cauza motivelor personale, dar putem să spunem că sunt în siguranță”, explică Volodymyr.
În momentul de față majoritatea birourilor SoftServe funcționează, mai puțin cel din Kharkiv. Birourile din Kyiv și Dnipro funcționează normal, deși compania îi sfătuiește pe angajați să se relocheze în locuri mai sigure din Vestul Ucrainei.
Extinderea din România
SoftServe a decis să deschidă biroul din România acum șapte luni din varii motive.
„Această piață are 120.000 de specialiști IT calificați și servicii aplicabile pe afacerile SoftServe. Clienții noștri au centre în România, lucru ce a demonstrat capacitatea și talentul local. Un alt motiv pentru noi în EMEA a fost proximitatea, România fiind aproape de clienții noștri europeni și de centrele din Bulgaria, Polonia și Ucraina”, a spus Semenyshyn.
Planul inițial pentru România era deschiderea biroului fizic în luna mai. SoftServe are deja activitate în țară și angajează activ, dar spațiul fizic de lucru va fi finalizat în vară.
„5-6% din angajații noștri ucraineni care au decis să se relocheze în străinătate au ales România. De asemenea, am văzut o dorință a clienților noștri de a ne diversifica echipele și de a avea reprezentanți în afara Ucrainei. Deși sunt în continuare deschiși, a fost o cerință de a avea echipe mixte”, a mai menționat președintele SoftServe din Europa de Est.
În momentul de față SoftServe a angajat un vicepreședinte care a preluat postul de Country Manager, Dan Adrian Paraschiv și au 30 de oameni în țara noastră, majoritatea din Ucraina. Cu toate acestea, SoftServe se mișcă rapid și a înregistrat deja firma în România și a început să angajeze local.
„Planul nostru e să angajăm mai mult de 200 de persoane în România anul acesta, iar cu toate relocările să ajungem la 350 de persoane până la finalul anului”, spune președintele SoftServe EMEA.
În următorii cinci ani SoftServe vrea să ajungă la un centru de peste 1.000 de angajați în România și să transforme țara noastră într-un centru important de livrare.
„România este unul dintre hub-urile noastre de relocare, alături de Polonia și Bulgaria. Am planificat deschiderea biroului cu mult înainte de război și face parte din strategia noastră de business. Angajarea de specialiști locali e o prioritate astfel. Strategia noastră a fost în ultimi 10 ani să ne extindem global”, spune Voloydmyr Semesnyshyn.
SoftServe va porni cu biroul de la București, dar se uită spre alte orașe, nu atât din punct de vedere al unor spații fizice, ci pentru a găsi angajați potriviți pentru o muncă hibridă.
„Recent compania a implementat o nouă strategie pentru spațiile de birouri, numită WorkX, care schimbă înțelegerea tradițională a biroului și se transformă într-o zonă de coworking și spații flexibile. Oamenii nu mai au propriile lor birouri, ci pot rezerva un birou atunci când vin să lucreze fizic”, explică Semenyshyn.
Legat de business-ul din România, SoftServe vrea să folosească hub-ul local pentru a lucra cu clienți internaționali și europeni, pentru că momentan nu are clienți în țara noastră, deși au deja primele două lead-uri. „Ne vom concentra pe portofoliul de clienți și pe extinderea în Europa, Asia și America de Nord”.
Ce tip de specialiști caută SoftServe în România?
SoftServe vrea să dezvolte la biroul de la București zona de software engineering core, servicii cu valoare adăugată, cum ar fi key data, data science, tehnologii cloud și securitate.
În zona EMEA SoftServe lucrează foarte mult cu clienți din zona de manufactură, servicii financiare, retail și bunuri de larg consum.
„Dacă ne referim la dezvoltări strategice, acestea sunt verticalele noastre. Dar avem mulți clienți și din zona de healthcare, transporturi, logistică, educație și construcții”, spune Semenyshyn.
Compania ucraineană vrea să atragă angajații din România cu programe de dezvoltare pentru angajați. „SoftServe cheltuie mai mult pe dezvoltarea angajaților decât alte companii din industrie, așa cum se poate vedea în rapoarte”, spune Președintele EMEA.
De asemenea, firma a dezvoltat o universitate corporate în ultimii 15 ani, prin care angajații au un ecosistem de învățământ online și leadership pentru a-și dezvolta noi skill-uri. Anual, 10.000 de angajați încep astfel de programe și 600 din angajați devin mentori pentru această Universitate internă.
SoftServe are un Net Promoter Score de 84, în timp ce industria are un eNPS de 40, lucru pe care Volodymyr ține să-l menționeze. De altfel, chiar dacă e o firmă cu peste 13.000 de angajați, reprezentantul companiei spune că firma e orientată către oameni și vrea să funcționeze ca o echipă de fotbal, unde performanța individuală contează pentru performanța echipei.
„Suntem o companie privată și putem experimenta mai rapid față de companiile listate la bursă”, spune Volodymyr Semenyshyn.
Cum s-a schimbat business-ul SoftServe de la începutul războiului
O companie atât de mare precum SoftServe și cu atât de mulți angajați în Ucraina a avut multe provocări în ultimele 2 luni, de când a început invazia rusească. Cu toate acestea, au avut surprize plăcute când vine vorba de business.
„Credeam că mai mulți clienți vor reacționa negativ la război, că s-ar putea să-i pierdem pe unii. Dar am descoperit că au oferit mult suport și ne ajută prin menținerea parteneriatelor, descoperirea de noi proiecte și vor să deschidă birouri în Ucraina”, spune reprezentantul SoftServe.
În plus, menționează acesta, unii clienți SoftServe aveau relații cu firme din Belarus și Rusia, dar de la izbucnirea războiului au oprit aceste relații comerciale și au apelat la SoftServe pentru a prelua acele task-uri. De altfel, SoftServe nu mai are niciun fel de relație comercială cu Rusia din 2014, de la anexarea Crimeei. În acel moment SoftServe a oprit afacerile cu clienți din Rusia, dar și biroul din Sevastopol. Poziția oficială a SoftServe este că nu vrea să facă afaceri cu firme care operează în Rusia în momentul de față.
„Un alt semnal pozitiv e continuitatea de business. Am câștigat noi contracte în timpul războiului. Ne extindem. Acest lucru îl repet mereu, chiar dacă am o disonanță cognitivă față de ce se întâmplă în Ucraina, pentru că e extrem de trist și dureros. Cu toate acestea, pe partea opusă, putem să lucrăm și să creștem ca o companie, să oferim oamenilor de lucru și să plătim și mai multe taxe în Ucrainei. Vrem să creștem financiar anul acesta”, explică Volodymyr Semenyshyn.
„Vom fi mai puternici după acest război. E cel mai bun curs de management de criză pentru toți asociații și managerii noștri. Vom trece acest test și ca economie, societate, națiune și ca firmă vom fi mult mai puternici”, explică Semenyshyn.
Chiar dacă SoftServe are un plan de continuitate de business realizat din 2014, e o provocare mereu, cum ar fi investiții de milioane de dolari în relocarea angajaților, dar siguranța acestora e cea mai importantă.