konservăria este un concept care aduce pe piață mâncare gătită ca acasă, manual, care rezistă la raft fără aditivi artificiali adăugați, datorită procesului de sterilizare alimentară. O afacere pentru clienții care vor să aibă grijă la buzunar, vor să aibă o mâncare bună la îndemână fără să mai aștepțte după livrare și vor o mâncare de casă când nu au chef să gătească.
Vlad Botca este antreprenorul din Hațeg care a pus cap la cap experiența din HoReCa cu cea din ecommerce și a creat o afacere în care aduce românilor mâncare gătită, ca acasă, pusă în borcane pe care cumpărătorii le deschid și au prânzul și cina direct în farfurie.
Unicornul mâncărurilor gătite
Totul a pornit în momentul în care Vlad căuta opțiuni care să acopere mesele de zi cu zi, să fie de calitate și cu gust bun, fără ingrediente nocive, dar și care să nu îți facă cardul să plângă la sfârșitul lunii, după cum ne spune chiar el. Nu a găsit ceva care să întrunească toate aceste calități, așa că s-a gândit să creeze el acest unicorn al mâncărurilor gătite. Alături de tatăl său, Vlad a pus bazele unei bucătării care să livreze mâncare gata de pus în farfurie.
Experiența în ale antreprenoriatului a început încă din copilărie, când Vlad își amintește că a avut prima încercare de a face primii lui bani, cât să îi iasă și lui ”cinci mii, de-o înghețată”, și a creat un stand cu limonadă, cum vedea el în desenele americane.
”Pe la vreo 8 ani, împreună cu Radu, vecinul meu, am improvizat un stand de limonadă în fața casei, că era mai interesant când nu veneau banii de la părinți. Ne-am extins apoi și amenajat noi, cum am putut, un spațiu gol pe care îl aveau părinții lui Radu lângă casă. Avea deja rafturi, intrare din stradă - rețetă clară pentru succes. Am desenat afișe, am pus etichete și am deschis acolo un ‘magazin’ unde ne vindeam jucăriile și revistele pe care nu le mai foloseam. A început să meargă chiar bine (pentru niște copii care încercau să facă bani de dulciuri și mingi de fotbal), era în drumul spre casă a multor copii, care trăgeau de bunici să le cumpere câte o jucărie”, își amintește Vlad.
Dacă tragerea spre comerț a existat dintotdeauna, pentru lansarea konservăria.ro a intervenit și pasiunea lui Vlad pentru tot ce înseamnă bucătărie, când a început să experimenteze cu gusturi exotice, dar și să aprofundeze noțiuni de nutriție despre ce înseamnă cu adevărat să gătești. Așa, spune el, a găsit comboul ideal pentru business-ul lansat în martie, anul acesta.
Echipa actuală îl are pe el la bord, pe tatăl său, Adrian, Adi de la vânzări cu experiență de 15 ani în antreprenoriatul HoReCa, dar și partea de bucătărie și administrative.
De la clienți sceptici la clienți actuali
De la lansare până acum au avut o creștere constantă, dar cel mai mult l-a bucurat faptul că a primit confirmarea că acest concept are potențial, lucru esențial pentru a putea continua proiectul. Vlad crede că lucrurile vor merge pe trend pozitiv de aici mai departe, spunând că în prezent și-au atins primul prag propus de număr lunar de clienți, și anume 1500 de borcane pe lună.
”Nu producem foarte mult în acest moment, însă focusul curent este extinderea capacității de producție. Este o provocare deoarece trebuie să facem acest pas fără a atinge principiile de bază ale proiectului. E realizabil, însă necesită mai mult efort.”
Atragerea clienților a fost dificilă în primele 3-4 luni. Bugete de promovare foarte mici, oameni sceptici în ceea ce privește conceptul, lipsă de vechime pe piață”,așa descrie Vlad începutul business-ului. Știa și voia să creadă că e doar o chestiune de răbdare și consecvență.
I-a ajutat mult poziționarea și încadrarea în proiectul Via Transilvanica, un traseu de 1.400 de km de la Putna până la Drobeta Turnu Severin, care a câștigat mulți fani în ultimii ani. Vlad și echipa este unul dintre producătorii locali de pe acest teritoriu, ceea ce i-a adus în atenția presei, dar și în atenția consumatorilor, adică fix unde aveau nevoie să fie.
”Legătura dintre noi și oamenii de la Via Transilvanica a început când echipa Cronicari Digitali, parteneri VT care documentau traseul la momentul respectiv, a ajuns în Țara Hațegului, parte din regiunea istorică Terra Dacica de pe drum”, ne spune antreprenorul. Au participat apoi la târgul Via Transilvanica, apoi la un eveniment la Alba Iulia, care a marcat deschiderea oficială a traseului.
Dar acum sunt într-un punct bun al parcursului de business, iar cei care le-au devenit clienți sunt nu doar mulțumiți, dar și surprinși, și încearcă să treacă de review-uri sau feedbakc-uri goale ca să ajungă să afle exact ce și cum le-a plăcut celor care au încercat mâncarea la borcan.
Ce rețete ajung la borcan
Mâncare de fasole, lapte de pasăre, zacuscă, evident, sărmăluțe sau supă gulaș, astea sunt doar câteva dintre rețele care și-au făcut loc în borcane. Și da, nu orice rețetă poate fi pusă în borcan, cum ne spune Vlad, e nevoie ca recipientul să conțină un lichid sau o masă care tinde spre lichid ca sterilizarea să poată avea loc. Așadar pot produce supe, feluri principale cu sos, chiar și zacuscă sau diferite paste tartinabile. Dar nu ar putea, de exemplu, să facem orez cu pui.
Sterilizarea e cheia întregului proces konservăria, aspect care produce confuzii pe subiect și unde antreprenorul mâncărurilor gătite vrea să facă niște clarificări: ”Sterilizarea este asociată deseori curățării. Într-adevăr, procesul este un fel de curățare, în sensul că are loc eliminarea unor micro-organisme care, în lipsa acestui proces, ar duce la alterarea rapidă a produsului, în special în absența refrigerării. Exact cum s-ar întâmpla cu o mâncare gătită acasă. Însă eliminarea acestor micro-organisme în combinațe cu sigilarea capacelor în timpul sterilizării oferă produselor o viață îndelungată chiar și la temperatura camerei.”
”Sterilizarea este același proces prin care conservăm acasă zacusca sau murăturile. Diferența este că noi o facem într-un mediu controlat, cu aparatură profesională, deoarece avem o responsabilitate față de clienți.”
Citind aceste rânduri, deja ne imaginăm stive de documente și de autorizații de care e nevoie ca să pui în piață o astfel de afacere. Iar Vlad ne-a confirmat că chiar așa e: ” e vorba de multe autorizații și certificate pentru o afacere în domeniul producției alimentare. Nici nu ne așteptam să fie un drum lejer, dar din fericire avem niște experiență relevantă care ne-a ajutat mult. Un mare ajutor a fost și consilierea primită din partea unei prietene expert HACCP, lucru care ne-a scurtat mult timpul și așa lung necesar lansării pe piață. Mă bucur, totuși, că regulile de igienă alimentară și producție sunt atât de stricte - și noi, până la urmă, suntem consumatori.”
”Suntem atenți la detalii în bucătărie, dar nu numai - încercăm să avem cât de mult respect față de mediul înconjurător, așadar preparatele konservăria vin în ambalaje prietenoase cu mediul - de la recipientele de sticlă în care sunt ambalate preparatele, la etichetele din hârtie reciclată și coletele fără plastic. Până la urmă, natura ne oferă toate ingredientele pe care noi le transformăm în mâncărurile acestea delicioase”, adaugă antreprenorul.
Obligațiile legale, testele, analizele și găsirea furnizorilor potriviți au însumat un an și jumătate ca acest proiect să fie gata de lansare. După nici un an de când sunt pe piață, konservăria a primit deja un premiu de Inovație în gastronomia locală, iar acum vor să se extindă pe teritoriul țării și să găsească revânzători ai produselor lor, astfel încât mâncare alor să fie cât mai la îndemâna românilor.