Interviul cu Laura Sardescu este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.
Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.
Laura Sardescu este un cofondator din ecommerce care pare diferit de ceilalți. Pentru că ia business-ul în serios, dar reușește să fie și relaxată atunci când vorbește despre el. Neakaisa.ro a pornit în 2013 ca un pornit de amenajări interioare în zona de “Do It Yourself”. De aici și numele. Dar s-a dezvoltat în amenajări.
Cu Laura am discutat într-un interviu din seria #Antreprenori despre evoluția afacerii și nevoile sale. Despre cum a evoluat un business care a fost fondat la 22 de ani, respectiv 23 de ani, de Laura și Vlad. Și care activează într-o piață complicată din comerțul electronic.
Laura nu a apucat să muncească mult înainte de a fi antreprenoare. A lucrat câțiva ani într-o zonă de vânzări de materiale de construcții. Și apoi au pornit Neakaisa.ro.
“Am început în 2014 cu scule, unelte, proiecte DYI, generatoare, bormașini. Avea mai mult sens atunci numele. Accidental, în 2016, am început să listăm niște obiecte sanitare care au prins foarte multă tracțiune”, povestește ea.
“Foarte repede mi-am dat seama că ne place combinația între funcționalitate, design, prezentarea produsului, punctul de consultanță în care veneau alături de clienți și găseai soluțiile cele mai potrivite și am pivotat complet”, mai spune ea.
Astăzi Neakaisa.ro e un loc unde oamenii găsesc obiecte de amenajare pentru băi, bucătării și alte proiecte, iar în 2023 și-a deschis chiar și primul showroom offline.
Neakaisa.ro a crescut constant cu creșteri de 100%, 80%, dar acestea au intrat în normal. În 2022 au crescut cu 35-40% față de anul precedent, iar anul acesta prevăd o creștere de 20%. Compania a încheiat 2022 cu business de 5,7 milioane de euro, iar acum tind spre 7 milioane de euro. Echipa companiei e formată din 18 persoane și vor să ajungă spre 20 în curând, deoarece recrutează.
Un business stabil început ca un startup
Laura povestește că cea mai mare provocare a business-ului la început de drum a fost mentalitatea de startup, zona de gherilă, în care toate mâinile sunt suflecate, toată lumea mută lucruri în stânga și în dreapta.
“Provocarea a fost să faci pasul în spate și să înțelegi de ce te trezești dimineața, de ce faci ceea ce faci, care este scopul, ceea ce ajută și echipa”, spune ea.
De altfel, șocul a fost realitatea față de proiecția inițială. Inclusiv când vine vorba de viața unui antreprenor.
“Lumea spune că se face antreprenor pentru libertate, să aibă programul independent, să prioritizeze task-uri, să vadă lucruri în ansamblu. Am ajuns la concluzia că realitatea este că da, ai libertatea de a alege care 16 ore pe zi le poți lucra”, spune Laura Sardescu.
O altă realitate paralelă este cea față de piață. “Există mitul că deschizi un magazin online și oamenii vin de la sine. Așa că a trebuit să învățăm cum ne poziționăm în piață, cum atragem clienții”, explică ea.
Dar Neakaisa.ro s-a transformat, mai ales când vine vorba de gamă de produse. Au pivotat de la generatoare și scule la vase de toaletă, lavoare, baterii, gamă de sanitare.
“Cred că diferența a făcut-o și abordarea noastră față de categorii. Faptul că ne-am îndrăgostit de categoria asta la momentul respectiv și atunci o tratezi diferit, ai o atenție deosebită față de prezentarea produsului, cum îl comunici, cum încerci să afli nevoia clientului”, spune Laura.
Cum s-au schimbat clienții care vor să amenajeze case
Neakaisa.ro vorbește cu clienții într-un moment important al vieții lor. Vor să renoveze ceva, vor să construiască ceva pe termen lung. Și nu e ușor să vinzi băi online.
“Clienții doreau accesibilitatea online-ului, dar cu foarte mult suport offline. Pandemia ne-a luat acel suport offline cu totul peste noapte. Ne-am trezit că trebuie să ne descurcăm online. A fost o presiune fantastică, cu adaptări rapide, cu descrieri de produse detaliate, informații, în care să vii în întâmpinarea clientului”, spune Laura.
Treptat, Neakaisa.ro s-a dus către produsele High-Premium, acelea erau cele mai căutate. “Și înțelegem că e o cameră pe care o mobilezi și renovezi rar, așa că dacă o faci, o faci cu produse cât mai de calitate, ca să nu te izbești că-n 3 ani o iei de la capăt”, spune Laura.
E complicat să vinzi online obiecte sanitare. Dacă se sparg? Dacă nu ajung cum trebuie? Neakaisa.ro a fost printre primele magazine online din România care au implementat deschiderea coletului la livrare. E o relație comună între site și client. De ce? Pentru că acesta trebuie să verifice coletul, dacă nu e mulțumit și face retur să se asigure că totul e bine.
“Facem multe împreună cu clienții, dar cred că și piața de curierat trebuie să se maturizeze odată cu noi și cu ei”, spune Laura Sardescu.
Rollercoaster în pandemie
Laura spunea deja că a fost greu în pandemie când suportul online s-a dus și descrie perioada ca una a unui rollercoaster emoțional, dar și de business.
“Creșterile de preț ulterioare au fost mari, crize de producție, fabrici închise, crize de marfă. Am resimțit ca business și la nivel personal, noi fondatorii și întreaga echipă. S-a reflectat apoi în noul mod de abordare a business-ului, pentru că am schimbat multe”, spune Laura Sardescu.
Spune că cea mai utilă investiție este timpul oamenilor. “Ca să economisim am făcut multe investiții în zona tehnologică, de la platforma de ecommerce care ne susține activitățile curente degrevând colegii din customer care, dar și cei din marketing de multe activități repetitive”.
În plus, ea explică faptul că e important ca orice afacere, mai ales din ecommerce, să investească în tool-uri de raportare.
“Am învățat pe pielea noastră că atenția la cifre este atenția pe care o acorzi business-ului tău și că realitatea din teren poate fi diferită de feeling-ul tău. Când am început să ne uităm, ne-am dat seama că ceea ce simțeam uneori se potrivea, uneori era o poveste inventată și proiectată de noi”, spune Laura Sardescu.
Ce vrea un antreprenor de la o bancă?
Un business se dezvoltă greu fără finanțare. Așa că băncile sunt partenerele bune pentru evoluție.
Laura consideră că un antreprenor are nevoie de susținere, informare și oportunități de finanțare.
“Oportunitățile de finanțare, de exemplu, sunt îngrozitor de importante să vină la momentul oportun. Poți să întinzi mâna și să o iei atunci când ai nevoie, dar ea trebuie să vină atunci când este nevoie. Și mai e nevoie de partea de consultanță. Când o echipă de banking se uită la compania ta și poate veni în întâmpinarea unor nevoi viitoare, este absolut minunat. Nici nu menționez de partea tehnologică și de cât de friendly trebuie să fie toate sistemele”, explică CEO-ul Neakaisa.ro.
Sfaturile pentru antreprenori
Laura recomandă antreprenorilor să-și gestioneze corect așteptările pe care le au și să se uite la realitatea din teren.
“Să nu rămână ancorați în așteptări, să aibă capacitatea de adaptare, să vadă ceea ce pot face mai bine. Avem tentația, ca antreprenor, să considerăm fiecare proiect ca un pe un copil. Și nu este adevărat. Trebuie să renunți din când în când la anumite lucruri și să înveți să accepți și o pierdere, un câștig, să te bucuri de fiecare în parte”, spune Laura Sardescu.
Către sine, mai ales că acum afacerea are 10 ani de existență, și-ar spune să creadă mai mult în ea, deși nu ar face lucrurile altfel.
“Am făcut o grămadă de greșeli. Au fost necesare ca să pot evolua individual, dar și ca business. Deci mi-aș spune să am încredere în mine și să învăț să pierd”, mai spuna Laura.
Întrebarea pentru sine
Provocăm antreprenorii să-și pună singuri întrebări pe care noi nu am putut sau nu am știut să le punem. Laura se întreabă “Cum arată viitorul și care sunt așteptările de la viitor? Cum acomodezi viitorul cu planurile personale?”. De ce pune această întrebare? Pentru că pentru ea un șoc a venit când a venit pe lume fetița sa, care astăzi are 4 ani, și și-a dat seama cât de important este să stragă linie între ce-și dorește pentru business și ce-și dorește pentru sine.
“Îmi doresc un pic de timp, un pic de liniște, un pic să mă bucur de ceea ce se întâmplă pentru business. Și provocarea a fost să înțeleg că nu le poți avea pe toate și trebuie să-ți dozezi bine energia acolo unde este cel mai mult nevoie de tine”, explică ea.