Lime e un startup american care oferă trotinete ca serviciu. Adică le închiriază, fără să fie legate de vreun suport. Le poți lua direct de pe străzile din București cu ajutorul aplicației Lime. Deschizi aplicația, scanezi codul QR de pe vehicul și mergi cu ea. Ești taxat la minut și o lași cât mai decent posibil, ca să nu încurci pe nimeni.
Au fost multe discuții despre trotinetele electrice. Vara aceasta a adus trei firme de trotinete de închiriat în București, Lime, Wolf-E și Flow, dar și multe trotinete electrice personale. Cumva, străzile s-au schimbat doar într-un an. Iar acest lucru a dus la noi și noi discuții.
Ar trebui trotinetele să fie reglementate? Mergi pe trotuar sau pe stradă? Cât de periculoase sunt? Momentan nu a fost niciun accident grav în România, dar au fost mențiuni de accidente ușoare care au dus la spitalizarea scurtă a unor persoane cu traumatisme minore sau cu o mână ruptă.
Ai voie cu încă o persoană pe o trotinetă electrică închiriată? Cum poți să nu fii un bizon de trafic chiar dacă mergi pe un vehicul mic, cu două roți?
Poți urmări interviul video mai sus, dar avem și varianta podcast, pe care o poți asculta chiar sub acest paragraf sau ne poți da un follow pe Spotify sau Google Podcasts. În curând vom fi și pe Apple Podcasts cu toate interviurile noastre.
Cum arată statisticile Lime după mai bine de două luni de București
Piața este bună. Avem o flotă de 1.000 de trotinete. Avem o rată de utilizare bună. Suntem în Europa la 50 de orașe, iar Bucureștiul e o piață bună. Urmărim să optimizăm folosirea, dar lucrurile merg bine. Comunitatea crește în fiecare săptămână.
O trotinetă Lime la 500 de metri, obiectivul esențial
Lime e un serviciu. Experiența ne-a învățat că utilizatorul vrea o trotinetă la un minim de distanță. Tu când deschizi aplicația, ai o șansă mare să folosești trotineta dacă este în raza ta de acțiune, în aproximativ 500 de metri. Puțini se duc la un kilometru să ia o trotinetă.
Pentru noi optimizare înseamnă analiza geografică și plasarea trotinetelor în locurile cele mai bine folosite. La asta lucrăm constant. O flotă de 1.000 poate fi din ce în ce mai bine gestionată.
Ce înseamnă parteneriatul cu Primăria București?
Autoritățile au fost deschise către subiectul de mobilitate. Avem un memorandum de înțelegere care practic ne dă dreptul să operăm în București. Binecuvântarea de a opera în București. Primăria București își dă acceptul și bunăvoința ca mobilitatea să crească în București.
Cum se schimbă locurile unde sunt parcate trotinetele?
Avem acces la multe date și urmărim geografic toate trotinetele, în funcție de identitatea fiecărei trotinete. În timp în funcție de folosire, înțelegem care zone sunt mai bune și care sunt mai puțin productive. Le schimbăm de la zi la zi, parțial digital, parțial manual, cât să ne concentrăm să punem trotinete dimineața în aceste zone cheie.
Statistici despre accidente și cum te ajută o cască
Nu avem o statistică exactă. Spre noi nu a ajuns o situație oficială cu probleme grave. Ceea ce pot să vă spun sincer e că pentru noi partea de siguranță e esențială. E rolul nostru să împingem partea de safety. Am făcut evenimente numite First Ride Academy, unde am distribuit căști gratuite. E ceva nou și poate fi un risc.
Dacă porți o cască, 80% șanse ca accidentul să fie mult mai ok. Reduce fatalitățile. Aplicația noastră te învață pe unde să mergi. Recomandăm să se meargă pe partea dreapta a carosabilului, nu pe trotuar, nu pe centrul carosabilului cât să te lovească mașinile. Ne limităm viteza la trotinete. Văd două categorii de trotinete. Ai trotinete care merg cu 60 km/h, periculoase, și trotinetele Lime limitate la 24 de km/h (nota redacției - conform testelor redactorilor start-up.ro. afișajul trotinetelor Lime arată o viteză constantă de 27 de km/h).
Avem trotinete robuste, distribuim căști, explicăm siguranța, dar și consumatorul trebuie să fie responsabil.
Cum să se comporte șoferii cu trotinetele electrice?
Trotinetele devin la nivel mondial parte a traficului. Nu e o competiție cu șoferii, ci venim să ajutăm. Obiectivul Lime e să decongestioneze strada. Și cei cu Lime și șoferii trebuie să ajungă mai rapid la destinație și să parcheze mai ușor. Sperăm ca șoferii să se bucure de tranziția asta și uneori să folosească trotinetele Lime, atunci se va decongestiona orașul. Noi credem că schimbăm orașele din punct de vedere al identității traficului.
Zonele unde operează astăzi Lime
Undeva în Nordul Bucureștiului, până la zona Pipera-Băneasca. Sud până în Parcul Tineretului. Est până la AFI Cotroceni/Plaza. Vest până la Ștefan cel Mare.
Ține de optimizarea flotei. Avem zonele acestea pentru ca serviciul Lime să fie foarte bine gestionat. Nu e o chestie că nu vrem să fim într-o zonă. Extindem zona pentru că ne simțim confortabili să o servim. Va fi un proces progresiv. Ușor, ușor extindem peste tot.
Avem și un sistem de amenzi. Vrem să descurajăm trotinetele care pleacă foarte departe. Noi le recuperăm. Le găsim în gaură de șarpe. E un fenomen pe care-l descurajăm pentru că vrem ca trotineta să fie folosită, nu să plece foarte departe și după aia să o luăm a doua zi.
Pe ce distanțe să folosești un Lime
Vrem utilizare cât mai mare. Avem curse scurte și curse lungi. Obiectivul mobilității este first and last leg of journey. Adică să iei o trotinetă înainte și după metrou. În București vedem un fenomen mixt. Avem și curse scurte, avem și curse doar prin parc, dar avem și curse dintr-un capăt în celălalt al orașului. E un interes general și fiecare găsește o utilitate proprie.
Furturi sau abuzuri asupra trotinetelor
Mai există minimal probleme. Ceea ce promit eu e că se va ajunge la Poliție. Partea de furt e cvasiinutilă. Ea se blochează, știm prin satelit unde e, la un moment dat bate poliția la ușă. Fenomenul e foarte mic. Pe partea de vandalism sunt foarte puține cazuri.
Încercăm să facem trotinetele cât mai rezistente. Numai pe modelul vechi, alături de Segway, am avut 12 iterații. Noi le facem extrem de robuste. Vrem să extindem cât mai mult durată de viață. Ce știm noi e că trotinetele sunt robuste și pot avea o viață lungă.
Servisăm în mod constant, umblăm la câteva piese, se dezumflă o roată, o frână.
Mai mult de 1.000 de trotinete?
Vrem să optimizăm. Dacă ne asigurăm că ai o trotinetă la 500 de metri de tine, pentru noi este ok.
Lime e în 50 de orașe din Europa și crește. Ne uităm și spre alte orașe, dar nu e o discuție activă până nu ne simțim confortabili pe piața din București.
Cum arată echipa Lime în București? Cât câștigă un juicer
Suntem două categorii de oameni. Suntem cei de la operațional și service și cei care colectează trotinetele.
Partea de juiceri e tot către orientarea spre comunitate. Noi dăm posibilitatea oamenilor să devină juiceri. Un juicer este acel partener Lime care în schimbul unei sume de bani, un preț care variază între 10-14 lei pe încărcare, în funcție de unde e trotineta și cât de descărcată e, o ia, o încarcă și o plasează în aceste zone de plasament digital.
Piața este ok, ne bazăm pe ei. Suntem mulțumiți. Avem oameni care termină biroul la 5 și aleargă să mai ia 10 trotinete. Pe de altă parte avem oameni care-și cumpără dubiță și se duc să ia 30 de trotinete și au hangar de încărcare.
Reglementare?
Susținem orice formă de legislație care ajută mobilitatea. Dacă vorbim de piste de biciclete, ar fi foarte bine.
Nu e obligatoriu să porți cască, ci doar recomandat de legislație. Poți fi amendat dacă treci pe roșu sau faci greșeli ca orice participant în trafic. Dacă ni se raportează astfel de comportamente, suntem deschiși să închidem conturi.
Metode de control a utilizatorilor minori
Te identifici cu buletinul. Normal e să ai 18 ani. Normal e să ai un card și asta înseamnă că ai peste 18 ani. Rog și părinții să participe activ să nu permită copiilor să se urce pe trotinete Lime. Raportați, educați și vom fi din ce în ce mai activi la comunicare.
Ce face Lime iarna?
E importantă siguranța iarna. Nu am vrea să vedem nimeni alunecând pe gheață cu trotinete Lime. Nu vrem să ne asumăm acest risc. Dacă există și fenomene meteo extreme, grijă cum se merge cu trotineta.