Agricultura de Mâine” este un proiect start-up.ro, powered by CEC Bank, dedicat antreprenorilor care fac lucrurile să se miște în agricultura românească și care au găsit modalități de a folosi tehnologia pentru a crea viitorul încă de acum. Acestea sunt poveștile și sfaturile lor.


În contextul pandemiei de coronavirus care încă face ravagii la nivel mondial, soluția startup-ului românesc Peelhy are capacitatea de a transforma cu totul consumul fructelor și legumelor.

Peelhy, un startup românesc de biotehnologie, dezvoltă o bio-etichetă care va îmbunătăți igienizarea suprafeţei fructelor și legumelor cu coajă comestibilă.

Ideea a fost transpusă într-un business de către bioeconomistul Marius Pașculea și doctorul în biotehnologii Dan Vodnar în calitate de mentor științific.

”Peelhy este un startup ce-și propune să realizeze transferul tehnologic al unei cercetări științifice pe tema unei bioetichete anti-microbiene pentru fructe și legume cu coajă comestibilă. Peelhy a apărut intuind potențialul acestei cercetări legat de eticheta anti-microbiană, ca toate fructele și legumele cu coajă comestibilă să aibă atașată de ele un biodetergent care să igienizeze mult mai bine decât o face doar spălatul cu apă la chiuvetă”, ne povestește Marius.

O alimentație mai sigură

Aflată în prezent în stadiul de dezvoltare de la prototip de laborator brevetat în Romania la Minimum Viable Product, inovaţia biotehnologică unică în lume le va oferi producătorilor și consumatorilor o soluție sigură și accesibilă prin care să obțină igienizarea fructelor și legumelor cu coajă comestibilă, îndepărtând microbii și ceara prin expunere la jet de apă, înainte de consum.

În esență, Peelhy deține un prototip brevetat de bio-detergent pentru fructe și legume cu coajă comestibilă, care se poate aplica pe suprafața acestora sub forma unei bio-etichete antimicrobiene dizolvabile prin spălare sub jet de apă.

Problema pe care am identificat-o este suprafața neigienică a fructelor și legumelor cu coajă comestibilă chiar și după spălarea sub jet de apă. Pe suprafața acestora rămân microbi și reziduuri de pesticide. Față de cum sunt făcute lucrurile acum tradițional, și asta înseamnă spălarea sub jet de apă sau alte soluții do it yourself, în care speli fructele cu apă cu sare, de exemplu, sau cumpărarea unui detergent la flacon, eticheta noastră este mult mai comodă: apare direct pe fruct la stand și poate fi foarte ușor utilizată pentru că ea conține exact cantitatea de substanță ce igienizează”, explică Marius Pașculea.

Nevoie de mai multă valoare adăugată

Biotehnologia antimicrobiană Peehly a fost concepută ca o soluție inovatoare de diferențiere pe piață pentru producători și distribuitori.

Utilizând bioeticheta, aceștia pot limita expunerea consumatorului final la toxiinfecțiile generate de bacteriile E-Coli, Listeria și Salmonella sau de ceara pe bază de petrol, reducând în același timp riscurile de dezvoltare a unor alergii.

Bioeconomist de profesie, Marius a trecut și în zona antreprenoriatului acum ceva mai mult de jumătate de an. În continuare, totuși, pune lentila bioeconomistului asupra modului în care vede evoluția sectorului agro-alimentar.

”O parte din produsele agricole pot fi folosite mai eficient sau cu valoare adăugată mai mare folosind procese de bio-rafinare sau biotehnologii inovatoare. Oportunitățile pe care le poate aduce tehnologia constau exact în acest aspect, că valoarea adăugată produsă de companii poate fi mult mai mare utilizând aceste tipuri de invenții”, spune el.

Peelhy își propune să inoveze domeniile agriculturii și siguranței alimentare, oferind producătorilor și distribuitorilor de fructe și legume cu coajă comestibilă o soluție pentru îmbunătățirea produselor lor în beneficiul sănătății consumatorilor. Pentru a ajunge de la un protiotip de laborator la un produs ce poate fi testat în piață, Peelhy ar mai avea nevoie de ceva timp. Primii pași au fost făcuți deja. De exemplu, Peelhy este unul dintre startup-urile care au făcut parte în acest an din programul Food & Agri Tech Challenge, o inițiativă Impact Hub Bucharest și EFSE DF de susținere a antreprenorilor care își doresc să aducă schimbări inovatoare prin tehnologie în industria alimentară și în agricultură.

O cercetare transformată într-un business

”Dezvoltarea unei astfel de biotehnologii inovatoare pentru industria alimentară implică un proces complex de cercetare și, ulterior, de testare a tehnicilor de aplicare la scară industrială. Poate dura și doi ani, însă, pentru a accelera dezvoltarea, ne vom concentra în perioada următoare să atragem finanțare suplimentară pentru a suplini sprijinul logistic, de consultanță, mentorat și finanțare obținut pentru următorii 3 ani prin programul de incubare al Ilfov Business Hub, astfel încât să definitivăm Peelhy într-un timp mai scurt. Dezvoltarea unei astfel de inovații implică o investiție de cel puțin un milion de euro, parțial acoperită în acest moment, o sumă relativ redusă în raport cu potențialul comercial al bio-etichetei pe piața globală”, explica Marius Pașculea într-un articol pe care l-am publicat în această vară.

Așa cum ne-a precizat în interviu, pentru următorii doi ani vizează cel puțin două programe europene mari de accelerare, care vin la pachet și cu fonduri substanțiale care pot ajuta la aducerea pe piață a Peelhy: cel puțin 2,5 milioane de euro.

”În următorul an și practic în următorii doi ani după, suntem angrenați într-un incubator numit Ilfov Business Hub, în care afacerile noastre sunt sprijinite pentru a se dezvolta, avem consultanță pentru accesarea de fonduri europene. Mai departe ne dorim să accesăm fonduri ale Comisiei Europene, un exemplu este procesul EIC Accelerator, unde sunt fonduri de până la 2,5 milioane de euro, fonduri care ne-ar trebui pentru o cercetare mai avansată a produsului nostru. Plus participarea la alte avenimente de networking sau alte incubatoare la nivel European, cum este X Europe, cohorta pentru agritech, la care am aplicat și sperăm să începem acel program din octombrie până anul viitor în mai”.

*Interviul a fost realizat la Impact Hub Bucharest Timpuri Noi