Minthical este o firmă de marketing, comunicare și brand management din Elveția, condusă de doi români stabiliți la Lausanne încă din perioada facultății. Am citit de multe ori despre succesul românilor peste hotare în destinații mai tradiționale. Elveția nu este una dintre ele. Acolo exigențele sunt mai mari, totul trebuie să fie mai ”zeiss”, mai precis.
Dan Gheorghe și Magda Oltean sunt fondatorii Minthical, ex DG design. Se cunosc de ani buni și au intrat împreună în afaceri într-o țară care este destul de puțin permisivă cu străinii, ca să nu mai vorbim despre est-europeni. Amândoi au făcut facultatea în Elveția și au decis să-și încerce norocul de business acolo. Acum vor să combine ramura de acolo, cu o filială în România. M-am întâlnit cu jumătatea masculină a conducerii ca să aflu mai multe despre succesul lor și despre ce plănuiesc să facă în viitorul apropiat.
”Ideea cu Minthical, sub acest nou brand, a venit acum vreo două luni. Pe 1 decembrie am avut lansarea oficială la Lausanne. Am mai avut o altă firmă înainte, însă sub o altă denumire. La început, acum vreo trei ani și jumătate, acolo făceam mai mult design grafic, prezentări, logo-uri, broșuri, diverse pentru printat”, îmi spune Dan Gheorghe.
Proiecte 360 și birouri în România
După trei ani și jumătate în care au activat sub o altă denumire, cei doi au hotărât că e nevoie de un nou început, de o nouă direcție. Putem spune că au devenit o multinațională deja, birourile din România urmând a fi deschise în curând: ”Mai târziu am stabilit să mergem într-o altă direcție. Așa am ajuns la partea de concept, de strategie, așa-numitele proiecte 360. Brandul inițial nu se mai potrivea cu direcția pe care am luat-o și de-asta am decis s-o luăm de la capăt. Să începem fresh. Vrem să promovăm și conexiunea noastră cu România, de-asta deschidem și aici birouri. Am mai avut echipă în țară, însă birou oficial nu”.
La DG design, cei doi români făceau cam aceleași lucruri, deși firma nu a fost pornită cu această intenție. Au trecut de la design grafic la treburi mai complexe, iar rebranduirea a fost necesară: ”Înainte ne ocupam cam cu același lucru. Deci putem spune că asta a fost mai mult o rebranduire pusă la cale de mine și de Magda, cofondatoarea Minthical, o altă româncă din Elveția. Încercăm să ieșim pe piață cu un suflu proaspăt. Să fim mai fresh. Chiar dacă nu mai suntem neapărat un startup, vrem să gândim ca unul”.
Dan și Magda s-au cunoscut în urmă cu patru ani, fiind destul de greu să nu dea unul peste celălalt. Amândoi erau români într-comunitate în care asta era o raritate. Mai ales că făceau amândoi parte din aceeași școală: ”Cu Magda m-am cunoscut acum vreo patru ani, pe vremea când lucram la o școală din Lausanne în departamentul de comunicare. Mă ocupam de site, de social media, de evenimente. Iar Magda era studentă acolo. Fiind o comunitate destul de mică de români acolo, s-a întâmplat să ne cunoaștem mai bine. Ne-am găsit pe LinkedIn și ne-am împrietenit.
”Eu am backround de marketing și de management. Însă am fost mereu atras de partea asta, de design. De a face lucruri frumoase. Am învățat singur să mă folosesc de anumite instrumente. Am învățat și partea de media, de website, cum se face design, cum se face un logo. Într-o afacere ca a noastră ai nevoie de ambele părți, și de creativitate și de business”, mai spune Gheorghe.
Noi ne-am axat pe segmentul de startup-uri. Aceste companii aflate la început nu au bugete mari de comunicare sau de marketing
Dan îmi explică că Minthical nu vrea să se confunde cu marile firme care fac totul într-un mod mecanizat. Vor să se axeze pe startup-uri, să fie destinația lor numărul unu: ”Noi ne-am axat pe segmentul de startup-uri. Aceste companii aflate la început nu au bugete mari de comunicare sau de marketing. Prin urmare nu își permit să se ducă la firmele mari. Astfel că apelează la noi. Ne-am poziționat ca o agenție care poate face orice, se poate ocupa de oricine, dar ne-am axat mai mult pe segmentul ăsta, al startup-urilor”.
De la lansare și până acum am avut cam 150 de clienți cu care am lucrat, cărora li se adaugă vreo 20 cu care lucrăm constant
L-am întrebat pe Dan ce părere au cei de acolo când află că sunt pe cale să intre în afaceri cu un român. Toată lumea știe că elvețienii sunt destul de conservatori, iar el nu a fost scutit de a afla asta pe propria-i piele: ”Din experiența mea de până acum, persoanele cu care am avut de a face au fost cam 50/50. Sunt unii care sunt deschiși și entuziasmați atunci când aud că sunt român, însă avem și cealaltă față a problemei. Cei conservatori. Nu am avut cazuri în care să mi se spună în față că nu vor să lucreze cu mine, însă mi s-a lăsat de înțeles. Și nu cred că a contat faptul că eram român neapărat, ci faptul că eram străin. Ei sunt foarte conservatori din multe puncte de vedere și au anumite fixuri. Plus că mai sunt și tânăr și nu au încredere. Mai e și partea cu comunicarea care, în opinia lor, trebuie făcută de ei pentru ei. Eu am făcut facultatea în engleză, iar în business folosesc aceeași limbă de bază. Însă putem lucra și ne descurcăm excelent și în franceză”.
O agenție cu ”Human Touch”
Cei de la Minthical nu vor ca totul să însemne doar cifre și statistici. Vor să ofere o experiență personală, umană. Să fie locul pe care oamenii să-l caute cand se satură de firmele tradiționale: ”Încercăm să ne vedem mai mult ca niște oameni care vor să spună o poveste. Suntem partenerii clienților noștri, nu prea vedem o relație client-furnizor cu ei. Venim în sprijinul lor și îi ajutăm să-și spună povestea întrun mod care îi ajută și care le aduce beneficii. Nu vrem să fim văzuți ca o agenție mare care e acolo să vină cu prezentări de sute de slide-uri. Noi avem un «human touch», ca să spun așa. Din experiența pe care am avut-o în alte agenții, unde am văzut că la sfârșitul zilei totul se transcrie în cifre și tabele care se discută în ședință, mi-am dat seama că se pierde povestea și relația dintre oameni. Acum încercăm să mergem și la clienți mai mari care poate s-au săturat de de agențiile tradiționale care fac totul într-un mod mult prea mecanic”.
Businessul a pornit deja din mers, datorită unei legislații elvețiene ceva mai permisive. Dacă îți faci o firmă acolo, nu ești obligat la anumite cheltuieli destul de mari încă din start. Astfel că Dan a investit la început o parte din economiile sale, iar foarte curând după lansare, firma deja se autofinanța: ”Totul a plecat din fonduri proprii și am mers foarte mult pe ideea de bootstrapping. Am început cu un capital foarte limitat și am avut norocul că în momentul în care am început oficial firma, aveam deja câțiva clienți cu care lucram. Avantajul, fiind în Elveția, este că legislația de acolo ne ajută foarte mult. Acolo ai voie să desfășori o activitate fără să fii înregistrat oficial la registrul comerțului. Nu ești obligat să ai de la început toate lucrurile costisitoare care dau peste cap firmele. Nici măcar nu ești obligat să ții contabilitatea. După ce ai trecut de un anume prag, atunci încep obligațiile. După capitalul inițial am recuperat repede banii, din rulajul firmei”.
Avantajul, fiind în Elveția, este că legislația de acolo ne ajută foarte mult. Acolo ai voie să desfășori o activitate fără să fii înregistrat oficial la registrul comerțului. Nu ești obligat să ai de la început toate lucrurile costisitoare care dau peste cap firmele. Nici măcar nu ești obligat să ții contabilitatea
Dan s-a gândit și la ideea unei finanțări din exterior, însă și-a dat seama că nu prea are șanse. Serviciul său nu este de genul cărora se caută acum foarte mult pentru investiții. Cu toate astea, a reușit să crească sănătos, să se extindă pe piețe externe: ”Pentru tipul nostru de business e mai greu să găsești finanțare din exterior. Noi nu ne ocupăm cu tehnologia, nu inventăm nimic, nu facem ceva original. Deși zona Lausanne este recunoscută ca fiind una foarte dezvoltată în ceea ce privește ecosistemul startup-urilor. De-asta ne-am și gândit să lucrăm cu astfel de business-uri aflate la început. De la lansare și până acum am avut cam 150 de clienți cu care am lucrat, cărora li se adaugă vreo 20 cu care lucrăm constant. De obicei lucrăm cu maxim zece clienți diferiți pe anumite proiecte în același timp. Majoritatea sunt din Elveția, însă avem și din Franța, din Rusia, din Statele Unite”.
”Pentru următorii trei ani și jumătate, provocarea va fi să ne extindem în continuare fără să ne pierdem identitatea. Nu vrem să ajungem una dintre ecele mari agenții despre care discutam mai devreme. Automat atunci când crești și ai clienți mai mari există acest risc, să devii prea mare pentru binele tău. Însă cu siguranță vom găsi o soluție potrivită să creștem sănătos”, a mai adăugat Gheorghe.
Ei sunt foarte conservatori din multe puncte de vedere și au anumite fixuri. Plus că mai sunt și tânăr și nu au încredere
O agenție globală
Cei doi tineri români și-au împărțit într-un mod eficient conducerea afacerii lor. Dan se ocupă de conducerea de zi cu zi a afacerii, în timp ce Magda este axată mai detaliat pe fiecare proiect în parte. Deciziile creative însă, se iau împreună: ”La început, sarcinile se suprapun destul de mult. Însă acum, în ultimele luni, de când a crescut și echipa, am reușit, eu și Magda, să definitivăm fiecare partea lui de treabă. Eu mă ocup de tot ce înseamnă business development. Practic, de tot ce se întâmplă până semnăm cu cineva. Eu îi caut, eu îi găsesc, eu îi conving. Apoi, toată partea de project și account management îi aparține Magdei. Partea de creație e împărțită cu echipa”.
Suntem într-o perioadă interesantă pentru toată industria asta. E o lume în permanentă schimbare
Biroul din Elveția al firmei cuprinde șase oameni și mulți alți angajați part-time care vin să ajute doar cu unele lucruri. În România însă, planul este pentru mai mulți angajați, pentru un birou mai mare. Dan nu caută să facă outsourcing și nici nu cere nimic de pomană: ”În Elveția suntem șase oameni în total, cei care lucrăm full-time în biroul din Lausanne. Plus încă pe atâți freelanceri pe care îi cooptăm doar pe anumite proiecte. De exemplu fotografi, sau editori video. În România sunt patru persoane care lucrează cu normă întreagă. Însă lucrurile se vor schimba în următorul an, când ne vom extinde mai bine în țară. Nu vrem doar să avem un birou în care punem niște programatori care să ne facă treaba pentru că salariile sunt mai mici aici. Nu căutăm outsourcing. Vrem să facem o agenție globală, să avem proiecte și clienți și în România”.
”Suntem într-o perioadă interesantă pentru toată industria asta. E o lume în permanentă schimbare. E momentul să venim cu un nou brand, cu o nouă idee. De-asta i-am spus Minthical. O combinație între mentă, care e fresh, și cuvântul «mithical». Ne-a luat vreo șase luni ca să ne gândim la asta (râde)”, a mai spus Dan Gheorghe.