Lectură de 5 min

Mercedes-Benz Citan - mașina pentru IMM-urile cu nevoi logistice

Abonează-te pe  
Logistica e o parte esențială a vieții oricărui antreprenor sau IMM din România. Din acest motiv start-up.ro a avut ocazia să testeze în premieră noul Mercedes-Benz Citan, care poate fi considerat și cel mai ieftin Mercedes, dar și un vehiculpentru IMM-urile care activează în diverse zone, precum HoReCa sau comerț. Iată primele noastre impresii.
Mercedes-Benz Citan - mașina pentru IMM-urile cu nevoi logistice

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Viața antreprenorilor înseamnă decizii pentru multe lucruri, inclusiv pentru flota logistică, dacă ai nevoie de astfel de lucruri. Să cumperi automobilele potrivite pentru compania ta e important, pentru că trebuie să iei în calcul calitatea, facilitățile primite când vine vorba de garanție, imaginea, dar și ceea ce urmează să faci cu acele mașini, dar și valoarea de revânzare.

Din acest motiv, deși nu o facem prea des, am fost la Hamburg pentru un test cu noul Mercedes-Benz Citan, un automobil utilitar, dar și de familie, în funcție de varianta aleasă, care e o opțiune de buget pentru familii și una rezonabilă pe termen lung pentru IMM-uri care vor să își schimbe flota.

Noul Mercedes-Benz Citan este ultima generație pe combustie internă din această categorie, iar Mercedes pregătește terenul pentru eCitan. Înainte de acesta va urma să apară Clasa T, un vehicul pentru o categorie superioară de preț. eCitan va sosi în a doua parte a anului 2022 și va avea 285 de kilometri de autonomie și încărcare rapidă de la 10 la 80% în doar 40 de minute.

Noul Citan are o grilă schimbată față de generația anterioară, cu faruri mai mici, o grilă ce aduce aminte de V Class, cu o siglă mare. Lungimea automobilului este de 4498 mm și are spațiu suficient pentru marfă sau pentru persoane.

Înălțimea compartimentului de încărcare este de 1059 de milimetri, iar garda este la 59 de centimetri. Ușile duble pot fi deschise și blocate la 90 de grade sau la 180 de grade pentru încărcare mai ușoară. Mașina are și asistență la plecare din rampă, dar și asistență față de vântul din lateral. În plus, are Active Lane Keeping Assist pentru siguranță pe drum. Sistemul te avertizează dacă încalci banda și la peste 60 de kilometri pe oră trage volanul discret înspre bandă.

Interiorul lui Citan

În interior avem o variantă economică a ceea ce știam deja de pe alte modele de Mercedes. Volanul are controalele tradiționale și butoanele tactile, cutia de viteze este manuală cu 6 trepte, iar în centrul avem o consolă touchscreen de dimensiuni medii. Vorbim de o consolă pe care am văzut-o pe generații anterioare, dar la care touchscreen-ul este foarte responsiv, iar accesibilitatea e ușoară. Mașina poate veni cu controale digitaleale aerului condiționat sau unele manuale, iar în spatele schimbătorului de viteze poți să încarci telefonul în mod wireless, ai un spațiu de stocare sau poți să îl conectezi prin USB-C. Pe unele modele poți avea acces la Android Auto și Apple Car Play.

Citan este dotat cu sistemul MBUX, adică Mercedes-Benz User Experience, care poate veni în mai multe versiuni. Poate fi în varianta standard, dar și în variantele cu asistent vocal sau acces la Android Auto și Apple Car Play.

Scaunele sunt cu tapițerie textilă, destul de confortabile la drum lung și se pot rabata (în versiunea panel van) destul de mult în spate pentru o poziție mai bună. Pe mijloc ai un spațiu de stocare, dar acesta nu este singurul. Pe bord, deasupra volanului, ai un spațiu unde poți stoca documente sau alte obiecte persoanale, dar și un spațiu închis unde poți să pui actele mașinii sau portofelul personal, de exemplu. În versiunea panel van ai și un spațiu de stocare deasupra capului, în zona plafonului.

La nivelul calității materialelor, acestea sunt medii. Plasticul de pe uși și de pe bord este unul destul de tare și cumva nu se simte extraordinar la atingere. Dar vorbim despre un vehicul utilitar și care e într-o categorie inferioară de preț, deci diferențele față de celelalte modele ale Mercedes-Benz se simte. Dar interiorul este spațios, ai senzația de Mercedes în interior, fie că vorbim de varianta panel van, fie vorbim de varianta pentru pasageri, Tourer, unde spațiul de picioare din spate este foarte generos.

Pentru siguranță Citan are șapte airbag-uri pentru varianta de pasageri și 6 airbag-uri pentru varianta Panel Van. Citan poate veni în variante BASE sau PRO.

Cum se conduce și ce caracteristici tehnice are?

Am condus Citan în oraș, în condiții de trafic mediu, pe autostradă, dar și pe drumuri înguste între câteva sate. La nivelul confortului, acesta este sporit pentru o mașină din această categorie, care va fi destinată companiilor și celor care vor să transporte marfă cu ea. În interiorul zgomotul de fond, atât la viteze mai mici, dar și la viteză de croazieră pe autostradă este destul de redus, un lucru important pentru călătorii lungi și de calitate. Izolarea fonică atât pentru varianta panel van, cât și pentru varianta Tourer este foarte foarte bună.

La nivelul calității pe șosea, e o mașină confortabilă, „elastică”, simți că e făcută pentru confort bun la nivelul suspensiilor. Nu simți atât de mult gropile în asfalt sau limitatoarele de viteză. Chiar dacă e o mașină relativ înaltă, se simte sigură în curbe și la drum lung.

Citan vine în patru variante, Citan 110 Panel Van, Citan 112 CDI Panel Van, acestea fiind variantele utilitare. Citan 110 CDI Tourer și Citan 113 Tourer sunt variantele pe motorină și benzină pentru pasageri. Panel Van-ul vine cu un motor de 100 de cai putere, respectiv 113 cai putere, în timp ce Tourer-ul cu motoare de 93 de cai putere și 128 de cai putere.

Pentru cine este Mercedes-Benz Citan?

Pe piața de vehicule pentru familie sau utilitare sunt destule variante care are putea fi mai accesibile. De asemenea, pentru cei care vor să aibă flote auto Mercedes-Benz Citan poate fi alegerea pentru cei care vor să transmită statut și prin mașinile folosite. Din punctul nostru de vedere, Mercedes-Benz Citan este un automobil dedicat companiilor care au nevoie de o flotă logistică de mici dimensiuni pentru transport în oraș sau în afara orașului. Putem să ne gândim la un lanț de restaurante, la o afacere de HoReca sau de o afacere în zona comerțului, care nu transportă cantități mari de produse deodată.

Ai variante pe benzină și motorină, iar dacă întrebarea ar fi „de ce să nu aștept după varianta electrică” e pentru că ai un business unde ai nevoie de rapiditate astăzi și nu-ți permiți să aștepți după mașini electrice, iar atunci când marfa ta vine de la 400 de kilometri distanță vrei să ajungă la timp, nu să stai după baterii.

Ai un business pe care vrei să-l scoți în evidență, vrei să fii cunoscut în tot orașul ca un brand premium. Atunci investiția în Citan poate fi una care să aibă sens pentru tine, dacă vrei varianta panel van, prin care să transporți cu ea marfă. Varianta Tourer, pentru familii, e destinată celor care vor un Mercedes, vor o mașină de familie, dar care nu vor să investească prea mult. E o mașină potrivită pentru 5 persoane, multe bagaje și un câine.

Personal, conducând Citan în jurul orașului Hamburg în varianta panel van, e o mașină ușor de condus, cu un consum mic, ceea ce duce la economii pe termen lung, care e confortabilă în interior, nu e o mașină doar de „nea șoferul”, iar accesul pentru marfă e ușor. Sunt variante diferite, cu ușă spate care se deschide în partea superioară, cu două uși tradiționale, dar și cu uși culisante pe margine pentru a avea acces ușor. În plus, ai și camere pentru momentul când se deschid ușile pentru siguranța mărfii, dar și pentru a vedea ce se întâmplă în momentul descărcării.

Așadar, eu aș recomanda mașina pentru un IMM „cu pretenții”, care nu cară materiale de construcții, ci care vrea să iasă în evidență și prin flota de mașini pe care o deține. În plus, la un consum de 4,6 - 4,9 litri la 100 de kilometri, e o variantă economică. Mențiunea e că mașina testată nu era încărcată cu un volum mare, deci consumul ar putea crește.


Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: