Mercedes-Benz Clasa V lansat în 2014 a avut de la an la an vânzări mai bune, ajungând la aproape 30.000 de modele vândute în 2018. Modelul oferă confortul unei limuzine de lux, dar și utiliatatea unui van. Avantajul său e discreția mai mare față de modele din clasa S și mult mai mult spațiu decât modelele din clasa E. În timpul în care am folosit Clasa V, în cadrul unui test de câteva zile, dar și ca mașină oficială pentru tabăra Startup Your Life 2019, desfășurată în octombrie anul acesta, Clasa V mi-a dat senzația că spune mai multe decât vrea să arate.

E o mașină în primul rând pentru pasageri, dar poți să te distrezi cu ea într-un mod diferit și dacă ești la volan. În plus, versiunile disponibile pot oferi un avantaj pentru antreprenorii care sunt mereu pe drum și vor să munceaască în acest timp sau cei care chiar vor să aibă o întâlnire în timp ce sunt mobili.

De ce spun asta? Pentru că e 2019 și dacă vrei să te deplasezi în București din centru până la aeroport sau invers, în afară de câteva ore foarte matinale sau din miezul nopții, durata va fi de cel puțin o oră. Poți să faci asta la volan și să te enervezi sau poți să o faci din spate, unde ai la dispoziție scaune confortabile, spațiu pentru picioare, mese pentru lucru și un ecosistem în totalitate al tău. Mașina mi-a vorbit despre o discreție de bun simț care își arată luxul fără să epateze.

Și chiar dacă nu suntem specializați în a face review-uri de mașini, vom trece în revistă impresia pe care ne-a lăsat-o vanul.

Modelul pe care l-am avut la dispoziție a fost Mercedes-Benz V-Class 300d AVG/E, cu 239 de cai putere și o masă totală de 3.200 de kilograme. Am avut la dispoziție un pachet suplimentar de dotări: Comand Online (sistemul de entertainment), Distronic Plus (sistem de control al direcției și menținere a vitezei în funcție de mașinile din jur), Pachet de parcare cu o cameră de 360 de grade (esențial aș putea spune), scaune spate climatizate, aer condiționat Thermotronic, Pachetul Driving Assistance, dotări AMG, scaune reglabile electric și acționare electrică a ușilor spate.

Costul total al acestui model (cu mai multe dotări decât cele menționate mai sus) ajunge la 79.500 de euro cu TVA, dotările suplimentare fiind 12.682 de euro.

------

Mai întâi, care e senzația pe care o ai când conduci un asemenea model? Are o curbă de adaptare minoră pentru că e destul de înalt față de alte mașini, dar vei descoperi rapid că e mai ușor de condus în trafic decât pare. În plus, poziția e confortabilă și unghiurile de vizibilitate ample ca să poți să te strecori fără probleme. Nu a fost prima oară când am condus un van, dar încă din primul moment mi s-a părut ușor de condus, atât timp cât înțelegi că orice curbă pe străzi înguste trebuie făcută mai larg.

La interior scaunele de piele au fost confortabile, iar controalele electronice ale scaunului permit o reglare rapidă. De asemenea, spațiul pentru șofer și pasageri este mai mult decât generos fără să faci compromisuri pentru oricare dintre persoane. Am simțit lipsa unui spațiu de stocare mai mare și mai discret în față, distanța dintr scaune fiind mare și neocupată. Poți dota pe mai departe acest spațiu cu o zonă de stocare sau poate una care să aibă capacitate frigorifică, dar în versiunea aceasta am simțit un mic gol aici, mai ales că spațiile de stocare sunt amplasate destul de jos față de volan și dacă voiai să iei ceva te aplecai destul de mult și poate fi periculos.

Consola centrală e dotată cu sistemul clasic de entertainment de la Mercedes-Benz, cunoscut pe celelalte modele, care oferă o funcționare relativ simplă, conectare ușoară cu telefonul și navigație. Din păcate Clasa V nu este încă optimizat pentru Android Auto, ceea ce s-a simțit ca o lipsă, pentru că sistemul de navigație nu reușește să fie la nivelul celor de la Google. Consola centrală nu este touchscreen, dar o poți controla din rotița centrală cu touchscreen. Recomand folosirea rotiței pur și simplu, touchscreen-ul fiind prea greu de folosit în mers și poate fi periculos. La modelele anterioare sau altele din gama Mercedes consola este touchscreen, dar nu am simțit o problemă la Clasa V. Din nou menționez distanța dintre șofer și consolă ca fiind mare, datorită poziției de condus înalte față de alte modele, așa că touchscreen-ul pe ecran ar fi fost un inconvenient periculos. Rotița își face treaba.

Per total, experiența interioară e una la calitate înaltă pentru șofer, dar mai ales pentru pasageri. În spate ai diferite configurații. Varianta testată de noi a avut cinci locuri în spate, cu două scaune individuale și o banchetă. Am putut da scaunele în față cu aproximativ 10 centimetri și să rămână spațiu suficient pentru picioare. Am făcut acest lucru pentru a acomoda bagaje pentru 7 persoane.

Mașina aceasta trebuie folosită ca pasager, aș putea spune. Ai configurații cu patru scaune poziționate față-n față, din consola spate iese o măsuță pe care poți pune laptopul sau actele pe care să le analizezi. Cum spuneam și la început, interiorul e potrivit pentru un antreprenor care a ajuns la un nivel în care poate să renunțe să mai conducă mașini, să fie dus la aeroport, să fie luat de acolo sau să se deplaseze prin oraș sau prin țară. Mi s-a părut un interior făcut pentru productivitate.

Ai putea spune că e o mașină scumpă și nu e făcută pentru orice antreprenor. Ai dreptate, dar dacă poți să-ți faci treaba pe scaunul din spate în confort, atunci într-o navetă urbană de două ore poți fi mai productiv decât alții și poți face mai mulți bani. Spațiul este ceea ce descrie interiorul clasei V, indiferent de configurația de scaune. Am spus și de întâlniri. Dacă alegi configurația cu patru scaune individuale în spate poți să ai o măsuță între acestea care poate fi utilă pentru întâlniri discrete.

------

Hai să vorbim și despre cum se conduce Mercedes Clasa V, că probabil nu mulți au avut ocazia să conducă un van. Experiența e cel puțin interesantă. Motorul de 239 de cai putere condus în modul standard are un cuplu bun, dar discret, care permite o pornire confortabilă și o croazieră fără probleme. Practic, poți să ții paharul de cafea fără să fii îngrijorat că va cădea. Chiar dacă are 3 tone, motorul susține cu succes și nu simți că ai un vapor după tine. De asemenea, cutia de viteze te ajută să te simți ca și cum ai conduce o mașină mult mai mică. Practic, dacă vrei să stai în spate, vei simți confort total. E drept, pe această setare mașina are suspensiile moi, dar nici în modul sport nu va fi vreodată un exemplu de manevrabilitate extraordinară.

În lipsa pasagerilor sau la drum lung și fără serpentine am condus mașina în modul Sport, ceea ce face suspensiile să se întărească, ținuta de drum să fie mai fixă, iar cuplul să ofere un “punch” foarte plăcut. Da, teoretic poți să ajungă la 100 de kilometri pe oră în 7-8 secunde. Nu vrei neapărat să faci asta, dar dacă ai nevoie de mai multă energie, poți să o faci în acest mod. E o mașină plăcută de condus în modul sport la drum lung, dar nu e recomandarea mea.

Cu ajutorul funcțiilor care controlează viteza în funcție de mașinile din față, poți să o pui pe pilot automat și să iei picioarele de pe pedale. Mașina frânează în funcție de cele din față. Pe autostradă sau pe drumuri relativ drepte opțiunea aceasta e utilă. Accelerația nu bruschează. Am găsit-o ca o funcție utilă și pentru drumuri de munte, cum ar fi Valea Prahovei, dar doar dacă se circulă și nu se stă. Dacă mașina stă, nu mai știe să plece din coloană și trebuie să o controlezi manual. În schimb, dacă ai o coloană care merge cu 30 de kilometri pe oră, e mult mai util să o pui pe modul acesta de urmărire a mașinii din față pentru că menține o viteză constantă, nu trebuie să accelerezi și să frânezi mereu. Dar, atenție. Nu e tocmai confortabil dacă ai o coloană ce începe să se miște cu 50-60-70 de kilometri pe oră. Spre deosebire de un șofer obișnuit, mașina are destul de multă încredere în ea încât să frâneze mai târziu, ceea ce poate fi inconfortabil pentru pasageri pentru că ai un ciclu de frâna destul de brusc, deși nu exagerat. Așadar, recomand ca cei care condus în acest mod să-l înțeleagă mai întâi, pentru ca mai apoi să-l folosească atunci când trebuie.

Și în modul sport și în cel standard suspensiile reușesc să fie mai lejere decât pe majoritatea mașinilor mai joase și să nu ai probleme mari la limitatoarele de viteză sau chiar în gropi destul de problematice.

Consum? În oraș, dacă o conduci relaxat și temporizând totul consumul e măricel, la 13-14 litri, poate chiar mai mult dacă o accelerezi. La drum lung mașina poate ajunge la 8 litri, poate chiar mai puțin dacă o menții la o viteză de croazieră în limitele legii.

------

Câteva concluzii? Nu suntem testeri de mașini, asta clar. Eu personal vin de pe o Alfa Romeo Giulia 2016, ceea ce înseamnă că a trebuit să mă adaptez mai degrabă la mașina mea ulterior, pentru că e foarte joasă. Dar. Pentru cine e mașina aceasta?

În primul rând pentru familii. Da, poți să iei o mașină scumpă și confortabilă care să permită road trip-uri împreună cu o familie mare, cu spațiu destul pentru toată lumea, inclusiv pentru un câine. Acesta e publicul standard al mașinii.

În al doilea rând va fi folosită și cumpărată la greu pentru servicii de shuttle de la aeroport și nu numai. E fix potrivită pentru așa ceva.

În al treilea rând, pentru antreprenori. Și mie-mi place zona asta. Dacă „te-ai ajuns”, din punctul meu de vedere, să poți avea un șofer și să câștigi două ore pe zi în timp ce poți munci sau citi în confort nu e un lux, ci o necesitate. E un fel de relaxare. Ce dai pe șofer și pe Clasa V recuperezi în timp. Iar dacă reușești să ai 10 ore suplimentare într-o săptămână ești înaintea multora deja.