Twisto va intra în România în al doilea trimestru al anului 2020, între mai-iunie. „Utilizatorii pot folosi gratuit aplicația și cardul Twisto pentru plățile zilnice și să beneficieze de cele mai bune rate de schimb valutar”, promite Michal Smida, CEO al Twisto. „Clienții pot amâna o plată cu un singur click sau să împartă suma în mai multe tranșe, fără alți intermediari”, a adăugat acesta.

Twisto va oferi în primă fază în România aplicația și cardurile fizice, iar clienții vor putea face plăți cu acestea la magazinele offline, dar și online. De asemenea, pentru că e vorba de un card de credit până la urmă, plățile vor putea fi amânate.

Twisto folosește un algoritm propriu prin care oferă scoruri clienților pentru a analiza riscul. Algoritmul, numit Nikita, poate lua în considerare o mulțime de factori pentru a-și da seama dacă cheltuiala ta e riscantă sau nu. Lucrurile se întâmplă chiar în momentul plății. Potrivit fondatorilor, Nikita ia în calcul peste 400 de elemente și are o rată de aprobare de 80%.

Citește toate detaliile despre apariția Twisto în România în acest articol.

De ce România pentru Twisto?

Am discutat cu Michal Smida la Praga, după ce a anunțat și extinderea către România. Am fost curioși să aflăm de ce România. Conform fondatorului și CEO-ului, Twisto s-a uitat și la piețe precum Spania, Italia sau Turcia, dar România a îndeplinit mai multe criterii.

„În continuare foarte multe tranzacții sunt făcute cu cash la livrare, dar dacă te uiți la audiența noastră, tinerii până în 35 de ani, ei sunt utilizatori de tehnologie, mulți folosesc Revolut, fac plăți contactless. Când am comparat capacitățile digitale, România a ieșit peste Spania”, a spus Michal Smida.

Conform acestuia, publicul țintă din România e foarte specific și Twisto nu a reușit să mai găsească o asemenea audiență în altă parte decât în România. De asemenea, el a menționat că a contat și că plățile cash sunt în scădere.

Scopul Twisto e să se extindă în regiune, nu neapărat la nivel global sau european. Piețele la care se mai uită în momentul de față sunt Spania, Italia și Turcia. De ce Europa de Est? Conform datelor de piață, comerțul online crește cu 25% de la an la an în regiune, rata șomajului e mai mică de 3% și fiecare persoană are 1,4 carduri în buzunar.

Pentru 2020, Twisto are în plan extinderea în România și creșterea numărului de clienți și a cifrei de afaceri. Pentru numărul de aplicații și carduri instalate, Twisto vrea o creștere de 2,8x, iar pentru opțiunea de a plăti mai târziu, cea de credit practic, creșterea anticipată va fi de două ori.

Cum funcționează și de ce Twisto nu vrea să se transforme în bancă

Spre deosebire de alte aplicații din zona fintech, Twisto nu anunță intenția de a intra pe zona deținută de bănci în momentul de față. Conform fondatorului său, Twisto urmărește tranzacțiile zilnice făcute de clienți, plățile simple și posibilitatea de a cumpăra fără să ai grija banilor până la finalul lunii. Acest lucru, dar și faptul că nu trebuie să alimentezi mereu contul Twisto cu bani poate să liniștească băncile.

„Suntem similari cu Revolut în unele privințe, dar nu trebuie să faci top up. Îți setezi o limită în aplicație sau o setăm în funcție de istoricul tău și de datele strânse, iar la finalul lunii primești o factură cu suma pe care trebuie să o returnezi la Twisto. Totul e finanțat de către noi până atunci, iar plata se face cu un card introdus în aplicație”, explică Smida.

Practic, la fel ca la magazinele online, poți să introduci cardul tău principal, cel de salariu sau cel Revolut, de exemplu, și să plătești cu acela. Avantajul pentru Twisto ar fi că procesul de înregistrare e simplu și poți avea acces la bani fără procese complicate.

Twisto poate permite utilizatorilor să facă niște cumpărături până la salariu, de exemplu, sau să finanțeze plata unui gadget sau a unor electrocasnice. La finalul lunii, poți prelungi timpul de plată al datoriei sau să o eșalonezi în mai multe tranșe, aceste opțiuni având dobânzi comparabile cu cele de la bănci.

Smida nu e îngrijorat de faptul că-n România Revolut are peste un milion de utilizatori raportați. „Au făcut o treabă extraordinară în Polonia și România. Oamenii folosesc serviciile Revolut mult pentru a trimite și primi bani din străinătate, dar nu folosesc Revolut ca un card principal”, a spus el. Astfel, cehii speră ca românii să fie atrași de posibilitatea de a avea un card de credit, dar și cursuri valutare bune. În plus, Smida promite că tot ce înseamnă comunicare cu utilizatorii sau call center va fi localizat și în limba română.

Twisto are în momentul de față o singură persoană în România, dar startup-ul vrea să ajungă la o echipă de 10-11 persoane.

Michal Smida nu vrea să se ducă spre o abordare ca o bancă tradițională, unde clienții să poată primi salariu pe un card Twisto.

„E greu să convingi clienții să treacă la o nouă bancă. Poți să ai un cont, un salariu la o altă bancă și să folosești Twisto pentru plăți, deoarece le putem face mai ușoare și mai bune. Nu vrem să intrăm în zona de salarii și depozite”, a spus Smida.

Twisto invită băncile să lucreze cu startup-ul

Pentru a finanța creditele de cumpărături ale clienților săi, Twisto folosește mai multe metode de a se finanța. Practic, Twisto deja lucrează cu băncile pentru a lua credite de la acestea, lucrează cu manageri de asset-uri care investesc în fondurile Twisto pentru a finanța clienții acestora. „Strângem banii și-i folosim pentru a face plățile în numele clienților”, explică Smida.

Din acest motiv, Twisto vrea să lucreze cu băncile din România și acestea să poată să investească în fondurile Twisto. „Avem ING ca investitor și au prezență locală, dar suntem deschiși să lucrăm cu toate băncile din România. Nu vrem să ucidem băncile, vrem să lucrăm cu ele și să finanțeze cumpărăturile clienților”, spune Smida.

Dacă în momentul de față, avantajul băncilor ar fi faptul că Twisto le plătește dobândă, pe viitor Smida a declarat pentru start-up.ro că Twisto ar putea să promoveze unele servicii ale băncilor pentru utilizatorii aplicației.

„Să zicem că avem un client de 5 ani, care e cu noi de când e tânăr. La un moment dat ar vrea să cumpere o casă, o mașină, să renoveze apartamentul. Pe viitor am putea avea în aplicație o secțiune unde să-l ajutăm cu oferte de la bănci pentru astfel de produse financiare pe care noi nu le putem oferi. Ne gândim la un Twisto Marketplace unde să listăm produse simple, cum ar fi aceste împrumuturi, și să generăm lead-uri pentru bănci”, a spus Smida pentru start-up.ro.

Twisto se va lansa în România în mai-iunie și va avea conturi gratuite, dar și premium, care vor oferi cursuri valutare mai bune, asigurări de călătorie și alte produse. Costul e în jur de 4 euro. Pe viitor, Twisto nu dorește să intre în zona B2B și nu vrea să ofere posibilități de linie de credit pentru companii sau servicii de factoring.