Competiția s-a desfășurat simultan, online, în alte 200 de orașe din întreaga lume.În România s-au înregistrat 135 de participanți cu vârste cuprinse între 14 și 35 de ani. În finală și-au prezentat proiectele 12 echipe (afișate aici pentru București – și aici pentru Cluj).
Câte două echipe din fiecare oraș s-au calificat pentru etapa de jurizare internațională a competiției:
București
- Fire Fighters - cu o soluție pentru detectarea automată a pericolelor naturale;
- Carbon FUN - o aplicație care monitorizează amprenta de carbon pe baza transportului și a consumului de energie.
Cluj Napoca
- IOT4NATURE – soluție care detectează prezența fumului și a flăcărilor generate de incendii și trimit informații în cloud pentru alertarea autorităților și a cetățenilor din zonele afectate.
- PAN – creează predicții automate privind migrația animalelor pentru a semnala orice schimbări în acest ecosistem.
Au fost acordate și două premii locale echipelor Tandem, respectiv Penteract 3.0, cu soluții în combaterea incendiilor de vegetație.
Juriul NASA Space Apps Challenge 2020 a fost format din Bogdan Niculae, Inginer Manager la Thales; Gabriel Trăistaru, Director Digital la Divizia Digitală a Telekom România; George V. Scripcariu, co-fondator Space Hub; Florin Păun, teoretician și director de inovație în Franța; Radu Ionescu, co-fondator SecurifAI si profesor doctor în departamentul Inteligență Artificială din cadrul Facultății de Matematică – Informatică din București; Cristian Român, editor senior la Revista Știință și Tehnică și Ulpia Botezatu, inginer cercetător la Agenția Spațială Română. Echipele au fost ghidate în special de mentori tehnici, iar moderatorul hackathonului a fost jurnalistul Radio Tananana, Vlad Conovaru.
”Marele diferențiator al acestui eveniment este că nu are o miză materială. Vorbim aici despre pasiune pură pentru știință și explorarea Pământului și a spațiului, de evoluție, de misiunea intergalactică de a schimba lumea, de a ne aduce contribuția în slujba binelui prin inovație. Este despre implicare, despre angajament. De aici și încărcătura emoțională unică pe care o aduce. Într-un timp extrem de scurt, creează și sudează echipe, le pregătește cadrul pentru noi experiențe, creează comunități, fidelizează, generează dependență în cel mai bun sens – iată, suntem la cea de-a 6a ediție în Cluj și a treia în București și avem participanți care au venit la toate edițiile. Nu vă imaginați câtă bucurie și mândrie simțim când ne regăsim an de an cu același entuziasm electric. Abia așteptăm să ne revedem la anul”, a declarat Diana Iosu, organizator NASA Space Apps Challenge București & Cluj Napoca.
Soluțiile echipelor câștigătoare din România vor intra în procesul de evaluare la nivel internațional, coordonat de NASA. Câștigătorii Space Apps vor fi anunțați în ianuarie 2021 și vor primi o invitație de a-și prezenta proiectele personalului NASA (și partenerilor agenției spațiale, dacă este cazul). De asemenea, câștigătorii internaționali vor fi invitați să viziteze o stație NASA împreună cu echipa de organizare globală, Space Apps Challenge, pentru a asista la lansarea unei nave spațiale.
”Pentru Thales, inovația și tehnologia sunt esențiale pentru evoluție și niciun alt proiect nu le putea combina atât de armonios cum o face hackathonul NASA Space Apps Challenge. Prin natura muncii noastre, punem mare accent pe pasiune și pe pregătire profesională, iar, la fiecare ediție la care am participat am descoperit reale talente care au potențialul de a crește și de a cuceri nu doar Pământul ci și spațiul”, declară declară Silviu Agapi, Director General, Thales România.
”Fundația Telekom România sprijină și tinerii talentați, pe lângă diverse cauze sociale. Întrucât Telekom pune mare accent pe digitalizare, a deveni partener al hackathon-ului NASA Space Apps Challenge a fost un pas firesc, întrucât competiția reunește oameni de toate vârstele cu abilități unice și valoroase pentru a genera soluții pentru un viitor mai bun pe planeta Pământ”, a declarat Ionela Păunică, director executiv Fundația Telekom România.
”Am fost plăcut suprins de calitatea ideilor echipelor participante și de diversitatea acestora. Ar fi frumos ca la ediția următoare să participe cel puțin de zece ori mai mulți tineri iar spriritul evenimentului să difuzeze și mai profund în toate colțurile României", a declarat George V. Scripcariu, co-fondator Space Hub.
Tema evenimentului din acest an a fost: “Acționează”, iar categoriile acestei ediții au fost: Observă, Informează, Susține, Creează, Confruntă, Conectează.
SpaceApps Challenge este un program inovator de incubare al NASA, organizat anual începând cu 2012 în hub-uri din întreaga lume. Anul trecut, acesta s-a bucurat de 29.000 de participanți, în cadrul a 225 de evenimente din 71 de țări, iar în România de 200 de participanți din două orașe, cel mai tânăr având 12 ani. Ediția de anul viitor va avea loc între 2 și 3 octombrie 2021.