Acest articol a apărut în secțiunea Nota redacției din newsletter-ul start-up.ro din 7 decembrie 2022. Abonează-te la newsletter aici.

Bunica mea, toată viața ei de 89 de ani, a știut să facă un lucru: să coasă. Încă de când era mică și a fost nevoită să aducă și ea bani în casă, a învățat să coasă, și de atunci asta i-a fost meseria.

La 12 ani a primit mașina de cusut, iar doi ani mai târziu, când a murit tatăl ei și au rămas săraci, a trebuit să se întrețină folosind ceea ce învățase să facă, să coasă. A făcut cămăși de armată. Apoi a trecut la alte cusături, făcea parașute, avea mereu ațe groase în casă și cele mai rezistente bucăți de materiale.

Știam că orice haină aș avea, Buni o poate face mai strâmtă sau mai largă, mai lungă sau mai scurtă. Își pregătea mașina de cusut și acolo făcea magia să se-ntâmple.

De ce îți povestesc asta? Pentru că în interviul nostru Ask Me Anything cu Bogdan Iordache (dacă nu l-ai urmărit, te rog s-o faci, tu vei avea de câștigat), investitorul a pus punctul pe ce simțeam și eu că lipsește comunității de startup-uri. Și anume, faptul că cea mai mare problemă a ecosistemului e că startup-urile fac produse ”utiluțe”, se poate trăi și cu ele și fără ele, dar e greu să dezvolte produse cu adevărat utile.

Buni a mea a știut cât a muncit că îndeplinește o nevoie clară: aceea de a îmbrăca oamenii. Sau de a le face parașute, după caz. Dar, preponderent, făcea îmbrăcăminte, ceea ce era complet util.

Acum, trăim în acești ani în care 1 din 5 articole de îmbrăcăminte din garderoba noastră nu este utilizat, deși este în stare bună, industria textilă fiind una dintre cele mai poluante din lume. Nevoia de a ne îmbrăca este în continuare la fel de prezentă, dar arată complet altfel.

Acum nu mai contează doar execuția, acum contează să intri pe aplicația aia care are cel mai bun UX, să prinzi reducerile alea bune, să aibă livrare rapidă sau să vină la Easybox-ul fix de lângă casa ta.

Ca să îndeplinim această nevoie primară, e nevoie de o platformă de e-commerce care știe să analizeze bine, bine comportamentul consumatorilor online, e nevoie de o strategie de marketing, e nevoie de o campanie de ads și de contracte bune cu firmele de curierat.

Într-un final, toți ajungem să beneficiem de același lucru: să avem haine pe care să le purtăm.

Dar canalul prin care ajungem să ne rezolvăm aceasta nevoie are mai multe opriri și mult mai multe componente. Și în această transformare a utilităților primare intervin soluțiile tech care depistează noi nevoi care ne ajută să îndeplinim nevoi vechi.

Te provoc să te gândești la nevoile primare, care există de când lumea, cum ar fi hrănitul, dormitul, socializarea, îmbrăcatul, nașterea, călătoritul și să vezi care sunt acele componente care s-au suprapus nevoilor primare și care sunt acele companii care aduc utilitate prin tehnologie unor nevoi de când lumea.

Dacă faci asta și îți dă o înșiruire mișto, mi-o spui și mie?