Alege platforma ta favorită de streaming:


Școala online a fost visul nostru de câțiva ani. Ne doream ca educația învechită să fie înlocuită de metode moderne. Dar nu voiam o pandemie să ne forțeze să trecem la online. Astăzi școlile din multiple județe au trecut în scenariul roșu și elevii sunt în fața laptopului. De multe ori la aceeași masă cu părinții care lucrează de acasă.

Ascultă podcast-ul direct în articol în playerul de mai jos.

Educația online are multiple probleme. Conform unui document din august 2020 în România peste 1,2 milioane de elevi aveau acces la clasele online doar de pe smartphone, adică mai bine de 50% din elevi.

Smartphone-ul nu e un mediu potrivit pentru școala online, pentru că ecranul mic limitează elevul și nu poate fi la fel de interactiv.

În episodul de luna aceasta din podcastul #NOHACK, realizat de Bitdefender și start-up.ro, ne concentrăm pe impactul școlii online asupra copiilor, părinților și profesorilor. Am discutat cu Nansi Lungu, psiholog, profesor și Behaviour Analyst la Bitdefender despre toate aceste aspecte, într-o discuție fascinantă.

Nansi remarcă dificultatea școlii online și cum realitatea din teren e diferită de ceea ce ne imaginăm că va fi viitorul. „Există o motivație suplimentară când ești între oameni. E unul dintre cele mai grele exerciții să îi vezi pe studenți doar online. E foarte greu să cuprinzi emoția din sală, să simți clasa și să te motivezi”, a spus acesta.

Ascultă podcast-ul #NOHACK pe platforma ta de streaming favorită sau în playerul de mai sus direct în site. Nu uita să-l salvezi dacă vrei să-l asculți mai târziu sau să-l descarci.

Mai jos urmărește discuția în format scris cu principalele puncte discutate și momentul unde le găsești.

Show Notes #NOHACK Podcast - Episodul 3

1:19 - Un studiu realizat de Bitdefender ne arată care sunt cele mai mari temeri ale directorilor de securitate IT din companii.

3:08 - Luna aceasta, echipa de cercetători Bitdefender a descoperit circa 13 aplicații malițioase în magazinul Google Play. Aceste aplicații, deghizate sub forma unor programe utile, îi bombardau pe utilizatori cu reclame agresive.

4:26 - Interviu Nansi Lungu, Behaviour Analyst Bitdefender „Școala Online și impactul său psihologic”

5:18 - De ce e provocatoare din punct de vedere psihologic tranziția spre școala online? Am dorit digitalizarea, dar acum că o avem e dificilă.

6:03 - Viitorul digital pare mai complicat decât ne-am fi dorit la început. Când ne facem planuri, uităm amănuntele complicate. Există un „bias al planificării”. Ne imaginăm lucrurile mai simplu decât vor fi.

7:27 - Deși am avut senzația că profesorii ar fi interesați de aspectul digitalizării, constatăm că mințile noastre evaluează alte minți în alte moduri. Ne aflăm într-un nou mod despre care nu știm cât de relevant este.

8:30 - Profesorii buni evaluează modul în care elevii operează cu noțiunile, evaluează noțiuni comportamentale, ceea ce complică școala online.

9:11 - Există o motivație suplimentară când ești între oameni. E unul dintre cele mai grele exerciții să îi vezi pe studenți doar online. E foarte greu să cuprinzi emoția din sală, să simți clasa și să te motivezi.

11:00 - Primul pas al învățării este cel de întâlnire a oamenilor cu oamenii. Când proiectam viitorul o consideram importantă, dar nu știam cât de importantă este, de fapt.

11:45 - Online-ul cere o atenție conștientă destul de susținută. Copilul tinde să nu aibă resursele necesare de a se uita continuu la oră, la curs. E o provocare reală.

12:30 - Suntem animale mimetice. E o mare diferență între o clasă unde mai mulți copii stau și sunt atenți, măcar la suprafață, și un copil singur la calculatorul său.

13:37 - Riscăm să pierdem o generație dacă nu ne concentrăm foarte tare în perioada aceasta. Efortul este semnificativ mai mare.

14:55 - Astăzi nu am trecut spre online, ci am trecut doar spre componenta online. Nu e învățământ online, ci am peticit. Am transformat ceea ce este în offline, să-l transformăm online. Această translație nu se poate face fără pierderi.

17:00 - Cum poate copilul să mențină atenția la clasă. „Cu cât copilul este mai mic, prezența părintelui acolo a ajutat. Faptul că a fost pe acolo, s-a uitat la el, nu face altceva”.

17:53 - Direcționarea atenției ține în mare măsură de celelalte minți prezente, profesori și părinți.

19:00 - Unul dintre lucrurile importante este acela de a-l ține atent pe copil. Ar fi bine ca ora să nu devină plictisitoare. Când profesorul produce în timpul orei produce o ruptură în predare, ceva neașteptat, cu o întrebare altfel, el are încă controlul să revină și să reconecteze clasa. Nu același lucru se întâmplă online pe un monitor. Nu ai cum să controlezi fenomenul atenției colective.

20:30 - O problemă e că ne-am gândit la elevul ideal. Nu cred că-n lumea reală ne-am întâlnit cu situația asta și întâlnindu-ne acum abia înțelegem ce e de făcut.

22:18 - Dacă-l deconectezi pe copil de la educație un an de zile, recuperarea devine extrem de grea.

23:18 - Cum se transformă relația dintre părinți și copii acum că ei lucrează împreună.

23:40 - Am căzut în idealizarea lucrului de acasă. Dezavantajele nu sunt simple. Unul dintre ele e legat de recâștigarea spațiului de lucru. Asta face ca părinții și copiii să aibă dificultatea asta.

25:20 - E o presiune pe întreaga familie și trebuie mare atenție în perioada aceasta.

26:10 - Școala e ecosistemul în care copiii se construiesc dincolo de relația cu familia. E primul loc în care nu mai ești premiat sau pedepsit și în virtutea unei relații de familie.

27:25 - Pe viitor vom fi mai puțini optimiști când vine vorba de online. Eu cred că online-ul va suferi un recul imediat ce nu va mai fi nevoie să-l folosim atât de intens.

30:16 - Părerea mea de rău ar fi să credem că învățăm să folosim aceste unelte pentru că a venit pandemia. De fapt aceste unelte sunt bune în sine.

33:15 - CyberHistory: istoria celui mai păgubos hacker din lume.