Parteneriatul dintre producătorul de cipuri Nvidia și constructorul de mașini Audi, divizia de automobile de lux a grupului Volkswagen, are deja o tradiție de șapte ani de prezență pe scena Consumer Electronics Show (CES). Însă anunțul făcut la ediția din acest an a CES creează premizele pentru o nouă putere în industria autoturismelor autonome. Jen-Hsun Huang, fondatorul și CEO-ul companiei americane, a prezentat cea mai nouă versiune a supercomputerului denumit Xavier, creierul următoarei generații de mașini autonome.
”Vrem să transformăm fiecare mașină într-una cu inteligență artificială”, a spus Huang și a anunțat parteneriatul cu Audi, Nvidia urmând să livreze tahnologia necesară pentru construcția, în următorii trei ani, a mașinilor cu autonomie completă sub brandul constructorului german.
Parteneriatul dintre cele două companii extinde eforturile de a introduce în următoarele luni un sistem semiautonom pe modelul Audi A8, numit Traffic Jam Pilot (pilot pentru ambuteiaje). Sistemul, care folosește tehnologia software și hardware a Nvidia, permite unui şofer să cedeze controlul vehiculului la viteze de până la 35 de mile pe oră, în anumite condiţii de trafic.
Noua generație de supercomputere Xavier (compania a prezentat prima variantă pe la finalul lunii septembrie a anului trecut) folosește un procesor octa-core ARM64, o unitate de grafică nouă – Volta – și are posibilitatea de a efectua 30 TOPS (30 de mii de miliarde de operațiuni pe secundă) în timp ce consumă doar 30 de wați, fiind creat pentru a fi creierul mașinilor sută la sută autonome. Xavier poate procesa informațiile pe care le primtește de la senzorii mașinii, luând decizii privind deplasarea ei, determinând, în același timp, localizarea geografică a acesteia.
Totul având la bază arhitectura deep neural network - parte din deep learning, o ramură a machine learning (în esență, un computer care are abilitatea de a învăța fără a fi programat pentru a face explicit un lucri, are capacitatea de a analiza preferințele unui utilizator și de a oferi sugestii privind potențiale preferințe noi; poate grupa elemente similare și atribui categorii elementelor pe baza atribuirilor anterioare).
Reprezentanții Nvidia au mai prezentat pe scena CES 2017 și sistemul AI Co-Pilot, care constă într-o serie de senzori care detectează ceea ce se întâmplă în jurul mașinii, și camere care monitorizează șoferul. Deși sistemul pune la dispoziție toate elementele de inteligență artificială pentru o automatizare completă, se bazează încă pe factorul uman.
Co-pilotul inteligent poate alerta șoferul privind potențialele pericole din jurul mașinii, și, urmărind privirea șoferului, avertizează asupra prezenței unul alt autovehicul într-o zonă la care acesta nu se uită. O altă capacitate extrem de interesantă a AI Co-Pilot este aceea de a citi pe buze, cu o acuratețe de 95% (cel puțin așa spun cei de la Nvidia).