Povestea Melinis, pe lângă romantismul specific produsului și zonei din care a luat naștere, este un exemplu al antreprenoriatului care vine cu multe necunoscute, piedici și neprevăzut.

Creat în 2019 după aproape 10 ani de cercetări și încercări, Melinis a dat nas în nas cu pandemia, iar asta, pentru un produs care necesita cunoștință cu publicul și contact direct, a fost o lovitură destul de dură. Fondatorii spun însă că a ajutat echipa care a creat un marketing potrivit pentru Melinis și așa au reușit să ajungă pe căile online-ului către clienții lor.

Dar să vedem cum a început povestea Melinis, cine sunt oamenii de știință din spatele acestui desert și ce și-au propus pentru această nișă de produs complet nouă.

Ce e un melinis?

Melinisurile sunt amestecuri de fructe cu miere procesate cât se poate de prietenos, fără pasteurizare sau fierbere. Aceasta procesare înseamnă o amestecare în niște vase special încălzite la temperaturi de aproximativ 35-37 grade Celsius, permițând apei din amestec să se evapore lent pe parcursul a 10-30 zile în funcție de fruct.

Melinis a început ca o joacă a chimistului inventator Constantin Pascu, care a cumpărat la un moment dat un deshidrator de fructe ca să conserve cât mai natural fructele gustoase care se găsesc în zona.

”Lui Constantin îi plăceau în mod deosebit niște căpșuni cumpărate de la noi de pe Valea Nișcovului pe care le punea în miere și le lăsam așa mai multe zile în frigider. La un moment, dat ne-a venit ideea - ce ar fi să punem în deshidrator amestecul să vedem ce se întâmplă. Dupa multe zile, undeva la aproximativ 37 de grade Celsius și amestecând în fiecare zi de mai multe ori, am văzut că se conturează un produs foarte aromat, pe care la început îl țineam în frigider pentru că fermenta. Am încercat apoi cu alte fructe, vișine, gutui care au fost mai ușor de îmblânzit decât căpșunile. Trebuie să mărturisim că nu avem un melinis de căpșuni, așa cum ne-am fi dorit, deoarece sunt foarte capricioase, dar cu ele am început testele.”

După teste și încercări multiple, cei trei oameni de știință au reușit să-și dea seama ce trebuie să facă pentru a obține niște produse stabile, care nu au nevoie să fie ținute în frigider, nici înainte, nici după deschidere.

Cine sunt cei trei oameni de știință care au speriat Buzăul?

  • Constantin Pascu este chimist și a lucrat în cercetare, cu mai multe invenții la activ în domenii destul de diferite, printre ele și produsele marca Salin sau SaltMed.
  • Daciana Tarași este o persoana cu experiență în domenii foarte diferite – a terminat facultatea de fizica, a lucrat apoi în zona de bussines, dupa care s-a îndreptat spre psihoterapie, cu scopul de a lucra cu ea atât pe partea de sănătate fizică, cât și psihică.
  • Marieta Iorga este inginera care, împreună cu o echipă de fete inimoase, face să apară în lume melinisul.

”Melinisul cere atenție și dedicație 24 din 24 – sâmbătă și duminică nefăcând excepție. Si credeți-ne, este foarte mult de muncă - de la punerea la păstrare a fructelor vara, la urmărirea zilnică a amestecurilor de fructe cu miere, la aprecierea corectă a momentului când produsul este gata și, nu în ultimul rând, expedierea coletului către clienți.”

Trandafirii pentru melinis îi culeg din grădinile lor, fructele le iau din zonă, în funcție de sezon, și mierea la fel. Lucrează cu producători certificați și au ales să folosească în ultima vreme doar miere certificată ecologic, pentru a avea garanția calității.

”Cea mai mare parte din produse sunt cu miere de salcâm, dar folosim și miere polifloră în produsele care au în denumire cremă.”

În prezent, au disponibile aproximativ 15 produse, sunt în proces de a scoate un sortiment cu aronia. Ar putea avea un portofoliu și mai bogat, dar blocajul e în timp și spațiu de lucru.

Dar în anii de activitate, au reușit să depisteze produsele vedetă: ”Fără discuție, Melinisul de trandafiri cu miere de salcâm este cel mai apreciat și cel mai deosebit dintre produsele lor. Afinele, cătina, zmeura sunt și ele în lista preferintelor.”

Mâncare lentă, proces lent

Echipa Melinis încă nu poate vorbi de o amortizare a investiției. Fondurile pentru pornirea afacerii le-au avut din alte activități comerciale, pe care le-au redirecționat pentru construirea fabricii și a brand-ului. Optimismul în business e însă acolo, mai ales de când simt că au intrat pe o traiectorie a recuperării investiției.

”Vorbim totuși de un context în care am deschis o zonă complet nouă de produse, zonă în care de fapt abia ce am început să vedem valoarea uriașă de dezvoltare. Folosind tehnologia Melinis de prelucrare la temperaturi joase se pot face combinații cu plus pe partea de sănătate, plăcute la gust și care să conțină fructe de padure, plante aromatice sau chiar plante medicinale.”

Povestea Melinis a început acum 10 ani, dar ca în orice încercare de inovare, și traseul lor a avut suficiente piedici cât să amâne lansarea. Primele momente de împiedicare au fost inițiate de tehnologia ajustabilă pentru șarje mici, dar pe care ei voiau s-o scaleze la o capacitate de 200 kg într-o șarjă. De la consum propriu, la consum pe scară largă.

”A fost în sine un proces complicat, cu multe etape derulate pe parcursul a 6-7 ani.”

Apoi au venit problemele legate de spațiul de producție proprie, care a ajuns să fie o hala ultramoderna de peste 300 mp, care a impus și niște reguli specifice și niște condiții greu de îndeplinit.

”Iar când toate erau în linie, promovarea unui produs extrem de nou s-a arătat a fi o provocare foarte mare, care a necesitat timp și mijloace importante până la a ajunge la rezultatele actuale.”

După faza de cercetare, implementare și autorizare, etape cu piedici specifice, a mai urmat și faza de lansare cu surpriza ei.

”Noi ne imaginam în 2019, când am reușit să avem terminat spațiul de producție și autorizația pentru un produs nou, pe care îl simțeam foarte bun, că totul o să demareze destul de rapid. Ei bine, nu a fost deloc așa. Pe lângă faptul că partea aceasta de mâncare este extrem de concurențială cu imens de multe produse, noi ieșeam pe piață când a început pandemia, și a fost extrem de greu să ne facem cunoscut produsul, care avea nevoie să fie văzut și gustat.”

Abia anul 2023 îl descriu ca fiind un an bun: ”până anul acesta, am stat foarte rau, chiar ne gândeam să ne oprim. Știam că avem produse cu totul deosebite, dar dacă nu reușeam să le facem cunoscute, ce puteam să facem?”

Acum, echipa Melinis produce în jur de 5000 de borcane lunar, vinde online și în câteva magazine partenere, dar are și colaboratori care trimit produse prin Europa și de aici vin diverse solicitări. Momentan se concentrează să crească în plan local, dar spun că se gândesc să participe la un târg internațional anul viitor.

”Sperăm să dublăm producția până la sfârșitul anului. Am găsit niste soluții care ne permit să folosim mai bine spațiul actual. După ce la început spațiul construit ni se părea imens, acum, la aproape un an după ce au început să meargă vânzările, avem nevoie sa regândim lucrurile. Faptul că produsele noastre au nevoie de un timp îndelungat de procesare, ne pune destul de multe probleme.”

Melinis se produce într-o zonă a țării care a început să aibă parte de mai multă atenție din partea turiștilor, mai exact Geoparcul UNESCO - Ținutul Buzăului. Deși nu resimt direct niște efecte ale acestei notorietăți, ce poate spune și echipa Melinis este că lucrurile au început să se miște, cu din ce în ce mai mult interes pe partea de alimentație sănătoasă, produse din zonă și făcute artizanal, cu un control înalt al calității.

Produsele lor se regăsesc în diverse acțiuni, cum ar fi și Slow Food Buzău, care coopereaza legat de diverse evenimente cu Geoparcul Tinutul Buzaului. Cu o răbdare a timpului pe care au avut-o în procesul de procușștie, echipa Melinis știe că ceea ce a creatare nevoie de timp și pe mai departe.

”Este un proiect pe termen mai lung, dar care poate deschide o zonă foarte mare de obținere a unor produse de calitate înaltă, cu o valorificare de vârf a mierii și fructelor de pădure obținute în România.”

Tips and tricks pentru clienții Melinis:

  • Se poate folosi în tot felul de amestecuri cu semințe și fructe pentru micul dejun sau în combinatii cele gen raw vegane, dând aroma cu totul aparte. Melinisul de cătină îl folosește un chef renumit într-un cheesecake amestecându-l cu crema de brânză.
  • Melinisul este undeva între miere și o dulceață, deci poate fi folosit în oricare din combinațiile specifice acestor preparate.
  • Pe de altă parte, fiind un produs nou este loc pentru imaginație și creativitate. Este excelent într-un iaurt de calitate, de exemplu cel grecesc
  • Bineînțeles se poate folosi în clătite, pe pâine cu unt, ca topping pe un griș sau orez cu lapte în care se foloseste mai puțin zahăr.

Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.