Răspunsul? Nu este foarte simplu de dat, dar eu cred că un astfel de parteneriat este benefic pentru consumator.

Este greu de aflat exact în ce constă aceste parteneriate deoarece nici eu, nici tu nu am fost în încăperea în care s-a semnat contractul. Însă putem analiza cel mai recent parteneriat dintre Xiaomi și Leica. Am fost la Barcelona la lansarea seriei Xiaomi 13 și am avut ocazia să particip la un interviu cu doi reprezentanți Leica și unul de la Xiaomi.

Ce aduce Leica pe telefoanele Xiaomi 13

Cel mai evident rezultat din aceste parteneriate este la nivel de culori. Majoritatea, dacă nu toate telefoanele care au fost lansate în urma acestor parteneriate au primit filtre care să modifice culorile din fotografii. În unele cazuri exista un mod standard și apoi diferite look-uri care au fost create de către cei doi producători. În cazul Xiaomi 13, acesta are două moduri de fotografiere Leica Authentic Look și Vibrant Look.

M-a surprins faptul că nu există un mod standard Xiaomi de fotografiere, dar mă și bucură deoarece cele două moduri de fotografiere dezvoltate cu Leica îmi plac. Dacă vreți să vedeți de ce puteți urmări review-ul lui Xiaomi 13. Culorile captate de telefon sunt naturale, plăcute ochiului și aproape de realitate. În procesul de editare adăugam și puțin zgomot în imagine pentru un look de fotografie pe film.

Și OnePlus avea diferite look-uri Hasselblad care mi-au plăcut, iar acum sunt pe Oppo. Ce spun cei de la Xiaomi și Leica cu privire la acest parteneriat?

„Leica se concentrează pe tot sistemul de fotografiere, ce include hardware, lentilele, dar și sistemul de procesare al imaginii și într-un final și ajutarea calității imaginii, pe care o facem împreună”, spune Marius Eschweiler, Vice President Business Unit Mobile Leica.

Deci cele două părți contribuie la proces de la început până la final, de la alegerea lentilelor și senzorilor până la algoritmi de procesare a imaginilor și la ajustarea culorilor și a calității imaginii.

„Am creat o echipă cu ingineri de la Leica și de la Xiaomi. Noi contribuim cu ceea ce am învățat în ultimele decenii despre ceea ce înseamnă o fotografie bună, din punctul nostru de vedere”, completează el.

Cumva cei de la Leica încearcă să aducă acea imagine caracteristică brandului și pe telefoane.

„Nu este despre a avea cea mai clară imagine sau cu cele mai suprasaturate culori. Noi vrem să reproducem un look natural. Numim acest mod de fotografiere authentic look, ceea ce înseamnă că intenționat nu crește saturația culorilor. În același timp ne folosim de zgomotul din imagine deoarece pentru noi creează o profunzime și o structură a imaginii”, mai spune Marius Eschweiler.

„Încercăm să creăm imagini în cel mai natural mod posibil și lăsăm creativitatea pe seama utilizatorului pentru a îmbunătăți imaginea, pentru a crește claritatea sau pentru a o reduce dacă este nevoie. Partea importantă este ca acea fotografie să fie cea mai naturală fotografie pe care camera o poate realiza. Cred că este un balans dintre hardware și software, ambele sunt importante. Claritatea este doar un element al unei fotografii bune. Trebuie să luăm în considerare și alți factori care contribuie la realizarea unei imagini de calitate”, adaugă Pablo Acevedo Noda, Head of Engineering and Development la Leica Camera AG.

Xiaomi a adus pe Xiaomi 13 și 13 Pro și modurile portret inspirate Leica și chiar arată diferit de ceea ce vei realiza cu un alt telefon. Vin cumva deja editate: este aplicată o vinietă, umblă la balansul de alb și culori. Nu toate sunt bune sau bine realizate. De exemplu, mie nu-mi place modul 90mm soft focus de pe Xiaomi 13. Modul Hasslblad Xpad e foarte interesant deoarece produce o imagine foarte wide și îngustă, însă sunt sigur că nu e pe gustul tuturor. Important este că avem varietate.

Un alt mod prin care aceste parteneriate îmbunătățesc experiența de fotografiere este lucrul în echipă și combinarea a zeci de ani de experiență în fotografie și inginerie.

Pentru versiunea 13 Pro cele două companii au creat o cameră telefoto „floating” de 75 mm, adică are două elemente ce se mișcă pentru a le permite utilizatorilor să creeze fotografii la distanță, dar și la o apropiere de până la 10 cm de subiect.

„Procesul de dezvoltare al unui astfel de sistem durează puțin mai mult de un an de zile pentru a fi gata de lansare”, estimează Marius Eschweiler. „Să ai componentele este un lucru, să compui, să configurezi întregul sistem foto, care nu este format doar din senzor…lentilele trebuie să fie ajustate perfect pentru a ajuta la iluminarea senzorului. Inginerii noștri au vrut să se arunce pe geam când le-am zis că trebuie să ilumineze un senzor atât de mare într-un loc foarte mic.Suntem în contact direct cu partenerii noștri din procesul de fabricație. Să faci un design e frumos, dar trebuie să fie produs corect și replicat la scară largă”, adaugă el.

Deci tot sistemul foto este analizat și creat împreună de Xiaomi cu Leica. Fotografia computațională este impresionantă, dar clar și componenta hardware. De aceea vedem module de cameră din ce în ce mai mari. Producătorii de telefoane integrează senzori foto mai mari, sisteme de optică mai complexe care au nevoie de mai mult spațiu decât poate acomoda un astfel de dispozitiv.

Un concept de telefon/cameră foto foarte interesant vine tot de la Xiaomi și Leica, adică 12S Ultra, căruia poți să-i așezi un obiectiv foto, exact ca la o cameră foto.

Când vom vedea ceva similar de la Samsung și Apple?

Din toată această discuție lipsesc cei doi mari jucători din piața de smartphone-uri: Apple și Samsung. Samsung s-a asociat cu Zeiss mai de mult, însă nu are niciun parteneriat cu un producător de camere foto. De ce? După părerea mea, ar fi două motive. Primul ar fi faptul că deja au telefoane care fotografiază și filmează la o calitate superioară și nu au nevoie de o asociere cu un alt brand. Al doilea motiv ar fi de ordin financiar și de imagine. Nici Apple, nici Samsung nu vor să împartă scena cu altcineva și nici nu doresc să scoată bani din buzunar cu asta.

Pe viitor poate că Samsung încheie un parteneriat cu un brand foto sau video dacă se simte amenințată de competitori care i-ar putea fura din cotă de piață. Pe Apple nu o văd să pună altceva decât mărul mușcat pe telefoanele sale. Mai degrabă recrutează ingineri de la alte companii decât să facă asta. Sau cumpără o mare companie pe care o integrează, așa cum au făcut cu Beats pentru audio.

Revenind la prezent, eu văd aceste parteneriate ca beneficie pentru consumatori deoarece aduc un plus de calitate, expertiză foto și diversitate. Cunoaștem deja faptul că unii oameni preferă camera X pentru culorile sale, pentru acel look distinct. Poate va fi valabil și pentru telefoane în viitor.