PixTeller a ajuns de la Iași în TechCrunch, stârnind interesul jurnaliștilor străini. Startup-ul a creat o unealtă prin care poți să faci conținut pentru rețelele sociale foarte rapid, ca să strângi mai mulți fani. Am vorbit cu ei pentru a le afla povestea.
Alexandru Roznovăț este fondatorul startup-ului din Iași și am vorbit cu el să vedem cum a ajuns la această idee și cum a evoluat ea de-a lungul timpului.
În 2013 a început totul, după un lung șir de evenimente care au dus la eșecul firmei pe care o dețineam de aproximativ șase ani. Rețelele sociale erau pe val, platforme de realizare a website-urilor găseai peste tot, însă nu și tool-uri de design care să nu fie software
"În 2013 a început totul, după un lung șir de evenimente care au dus la eșecul firmei pe care o dețineam de aproximativ șase ani. Rețelele sociale erau pe val, platforme de realizare a website-urilor găseai peste tot, însă nu și tool-uri de design care să nu fie software", își amintește Roznovăț. Uneltele erau cele tradiționale - Adobe, Pixlr, Fotor. Așa că a început PixTeller, pe atunci o unealtă unde puneai imagini cu mesaje text pe ele.
Primele rezultate au fost bune. Platforma a fost lansată în 2014, iar în mai 2015 au ajuns la 10.000 de utilizatori. Atunci s-a hotărât Roznovăț să dezvolte tool-ul pentru a-l transforma într-un editor mai performant. Pe 20 noiembrie 2016, noua variantă a site-ului a fost lansată și oferă posibilitatea utilizatorilor obișnuiți, administratorilor de pagini de Facebook și specialiștilor social media să creeze imagini creative pentru paginile lor. Totul a durat doi ani, timp în care au lucrat full time la proiect.
Echipa PixTeller
Echipa PixTeller e formată din câțiva oameni care și-au dedicat timpul pentru realizarea tool-ului. Pe lângă Alexandru mai e Florin, care s-a alăturat echipei în 2015, ca backend developer, iar Anton se ocupă de editorul PixTeller, fiind un specialist în JavaScript. În plus, ca orice startup, sunt ajutați de mai mulți prieteni cu experiență în IT - Marian, Silvia, Andra, Irina și Ovidiu.
Statisticile PixTeller
După ce au dezvoltat editorul nou și l-au lansat în noiembrie 2016, fondatorii au reușit să strângă destul de mulți utilizatori, pe care încearcă să-i monetizeze acum.
"Există peste 4.000 de template-uri care au fost create de mine în timpul liber. Încercăm să updatăm colecția săptămânal și sperăm să putem angaja designeri full-time pentru a crea template-uri cât mai profesioniste", spune Alex.
Creatorul PixTeller se așteaptă ca în februarie să treacă de 100.000 de utilizatori. Există și câțiva plătitori, pentru că există și un abonament pentru așa ceva. PixTeller oferă un abonament de 9 dolari pe lună sau 84 de dolari pe an. Acesta oferă toate caracteristicile editorului, absența watermark-ului de pe fotografii, downloadarea imaginilor pentru a fi folosite și în alte momente.
Nu cred că putem concura cu tradiționalele unelte de design, dar ne apropiem din ce în ce mai mult în materie de experiență. Competitorii noștri sunt Adobe, Autodesk (Pixlr), Canva, Fotor, BeFunky, PicMonkey sau Lucidpress
PixTeller poate fi folosit pentru a crea un template de la zero, dar creatorii săi nu promovează acest lucru, pentru că e dificil pentru cei care nu au imaginație și oricum sunt unelte mult mai profesioniste pentru așa ceva. Designerii specializați nu pot fi înlocuiți cu totul de un software. Astfel, echipa lucrează în timpul liber la template-uri noi. Când am vorbit noi, de exemplu, lucrau la imaginile pentru Ziua Îndrăgostiților de pe 14 februarie.
La nivelul competiției, PixTeller a intrat pe o piață foarte aglomerată. "Nu cred că putem concura cu tradiționalele unelte de design, dar ne apropiem din ce în ce mai mult în materie de experiență. Competitorii noștri sunt Adobe, Autodesk (Pixlr), Canva, Fotor, BeFunky, PicMonkey sau Lucidpress", spune Alexandru Roznovăț.
Cum dezvolți o piață pentru un startup
Roznovăț și echipa sa au plecat la drum cu ideea de a ajuta designerii și persoanele obișnuite să se descurce mai bine în social media. Dar sunt în căutare de piață și model de business, adică definiția unui startup.
Produsul poate fi utilizat de oricine care are nevoie de design-uri și nu are cunoștințe tehnice sau artistice, nu-și permite să angajeze designeri profesioniști sau pur și simplu vrea să se joace
"Nu avem o nișă clară căreia să ne adresăm și nici nu facem ceva în acest sens. Culegem date, rezolvăm funcționalități, bug-uri, consolidăm relația cu utilizatorii noștri. Produsul poate fi utilizat de oricine care are nevoie de design-uri și nu are cunoștințe tehnice sau artistice, nu-și permite să angajeze designeri profesioniști sau pur și simplu vrea să se joace", spune Roznovăț.
Pentru 2017, obiectivele sunt destul de mari. PixTeller vrea să aibă clienți cât mai mulți, să mărească echipa de designeri și să perfecționeze editorul. "Urmează opțiunea de a descărca designurile PDF for print, dezvoltare de planuri pentru B2B și educație, dar și un marketplace printr-o terță parte, adică posibilitatea utilizatorilor de a printa designul preferat pe tricouri, căni, carcase pentru telefon, tablouri", spune Roznovăț. Obiectivul în privința utilizatorilor este să ajungă la un milion de persoane. În plus, e nevoie de un investitor anul acesta.
Dezavantajele unui startup din Iași
Am mai scris despre companii din orașe mai mici sau care nu sunt centre pentru startup-uri. L-am întrebat pe Alexandru ce înseamnă să dezvolți o companie în Iași.
Alt dezavantaj e că marile corporații atrag spuma developerilor prin salarii mari și beneficii pe care un startup aflat la început rareori le poate oferi
"Unul dintre cele mai mare dezanvantaje în majoritatea centrelor IT din România e că nu există programe de finanțare simple, cu excepția acceleratoarelor, care cer un efort considerabil de câteva luni. Alt dezavantaj e că marile corporații atrag spuma developerilor prin salarii mari și beneficii pe care un startup aflat la început rareori le poate oferi", spune Roznovăț.
Cu toate acestea, Roznovăț spune că la Iași poți găsi mereu oameni tehnici bine pregătiți și orașul îți dă posibilitatea de a-ți exprima liber creativitatea.
După ce au început cu PixTeller, fondatorii au atras atenția TechCrunch, iar apoi au ajuns și pe ProductHunt. Să apari în presa internațională poate fi o oportunitate rară. Așa că l-am întrebat pe Alexandru cât de mult a influențat acest lucru traficul de pe site. "A fost un efect de domino, de scurtă durată. Articolul a fost preluat și în alte țări, ca Franța, Spania, Brazilia și Olanda. Ne-au adus câteva mii de utilizatori, cu tot cu ProductHunt. Conversia este încă prematură, ei nedevenind utilizatori activi", spune Alexandru.
Dacă vor ajunge sau nu la un milion de utilizatori, vom vedea peste un an, când promitem să revenim cu un articol de follow up. Până atunci, suntem curioși dacă ați folosit PixTeller și cum vi se pare unealta. Și, de asemenea, e un startup în care s-ar putea investi?