Pizdata e un startup din Ucraina fondat de Roman Evans și Stacy Pavlyshyn care promite un design de site în doar 24 de ore. Startup-ul era relativ anonim în România, până când au început să apară reclame pe Facebook către serviciile lor. Și românii au reacționat rapid și au observat numele… nefericit pentru piața noastră, un exemplu de cum să analizezi atent când alegi numele startup-ului.
Povestea Pizdata
Pizdata a fost fondat în 2017 când cei doi cofondatori, el programator, ea digital marketer, s-au cunoscut pe Tinder. După ce au creat o școală de programare, s-au concentrat pe acest startup care promite realizarea de design-uri în doar 24 de ore, contra unui abonament de 99 de dolari.
De exemplu, printre clienții Pizdata se numără un startup care a fost la acceleratorul Y Combinator din San Francisco, outtalent, care a avut site-ul și produsele de marketing făcute prin serviciul pe bază de abonament de la Pizdata.
De asemenea, Pizdata poate realiza pitch-uri pentru investiții pe care să le folosească startup-urile, site-uri de prezentare sau site-uri pentru testarea unor ipoteze.
Pizdata nu conectează startup-urile cu freelanceri, ci realizează in house design-urile. Practic, un startup nu ar mai avea nevoie de un designer angajat, ci poate folosi un asemenea serviciu pe bază de abonament.
Cum devii un meme pe internetul românesc
Dacă nu alegi bine numele, pe unele piețe poți deveni o memă din cauza a ceea ce înseamnă numele unei companii într-o anumită limbă.
De unde vine numele? Pizdata înseamnă în ucraineană „extraordinar” / ”uluitor”. În engleză „fucking amazing”. Fondatorii au ales acest nume care nu zice nimic în engleză, dar care în Estul Europei poate fi interpretat altfel.
Așa că nu a durat foarte mult până când startup-ul care apărea unora din Facebook Ads să devină subiect de glumă pe grupurile de pe Facebook.
De exemplu, pe grupul Viața de Freelancer a fost o întreagă discuție despre această denumire aleasă. Și fondatorii Pizdata au reacționat.
„Romanians are the most caring people ever, everyone is helping us to use Google Translate. Still, in all countries around, Pizdata is fucking amazing and started from it”, spun creatorii startup-ului pe pagina lor de Facebook. Dar au menționat că urmează un rebranding pentru companie, ca să se potrivească pe cât mai multe piețe.
De altfel, nu doar românii au reacționat. Pe pagina lor, un utilizator Facebook din Serbia le-a scris că numele înseamnă cam același lucru precum în română în croată, sârbă, bosniacă sau slovenă.
Și dacă vreți să vedeți reacțiile românilor pe internet, vă recomandăm să luați lucrurile mai puțin în serios și să căutați pe Facebook după numele startup-ului toate postările în care numele a devenit subiect de glumă.