Vorbim acum despre next-gen gaming, dar, în opinia mea, următorul salt de generație al jocurilor video va fi în VR. Jocurile video sunt create în așa natură încât să te atragă în lumea lor, să ai parte de o imersiune completă. În acest moment reușesc într-o oarecare măsură cu monitoare foarte mari, curbate, cu căști cu sunet surround. Însă imersiunea nu va fi completă decât cu ajutorul unui dispozitiv de realitate virtuală.

PSVR 2 este gadgetul de VR al Sony pentru PS5 și am avut ocazia să-l încercam la lansarea oficială în România, iar recent am putut să-l analizez mai în detaliu și să mă joc mai mult.

PSVR 2 este compus dintr-o cască de VR și două manete. Casca este conectată la PS5 cu un cablu USB generos de lung și atât. Din păcate, nu este wireless. Toată procesarea are loc în PS5 și informațiile sunt transmise la cască.

PSVR 2 nu este complicat de utilizat și te vei obișnui repede să-l folosești. Casca se pune ușor pe cap și poți ajusta partea frontală, ochelarii, și partea din spate. Sony a făcut în așa fel încât chiar și persoanele care poartă ochelari să poată folosi casca fără probleme. Poți ajusta distanța dintre lentilele dispozitivului. De asemenea, manetele sunt confortabile și plăcut de utilizat pentru un timp îndelungat.

Setup-ul se face ușor și după ce te-ai conectat trebuie să setezi o zonă de joc și să alegi dacă te joci în picioare sau stând pe scaun, canapea, fotoliu sau altceva.

Unul dintre cele mai cool lucruri pe care PSVR2 le poate face este să te lase să navighezi prin meniuri doar cu mișcarea ochilor. Datorită camerelor din interiorul căștii, sistemul detectează mișcarea ochilor jucătorului. Dezvoltatorii au profitat de această caracteristică în diverse moduri.

În jocul Horizon Call of the Mountain poți să navighezi prin meniuri și setări doar mișcându-ți ochii. Este absolut fantastic. Nu am testat și nu știu dacă mi-aș dori, dar în jocul Dark Pictures, inamicii se mișcă atunci când clipești. Asta numesc eu ceva foarte de speriat.

Probabil că în anii următori vor apărea și alte moduri în care să folosești această tehnologie integrată în PSVR 2. Eye-tracking are potențialul de a avea un impact puternic asupra gaming-ului și asupra felului în care jucătorii interacționează cu lumea virtuală. Și cu PSVR2 și cu alte sisteme de VR eu tind să mă holbez la lucruri, la personaje, deoarece par mult mai reale decât pe un ecran de monitor. Cum ar fi ca aceste personaje să reacționeze la mișcările jucătorului și să observe atunci când te holbezi la ele?

Pentru a-i menține și mai mult pe utilizatori înrădăcinați într-o scenă, tehnologia de urmărire a ochilor folosește un tip de redare care blurează ușor lucrurile din jurul tău, exact ca în realitate. În locul în care te uiți lucrurile sunt clare, dar pe laterale vezi doar în ceață.

VR-ul are darul de a te cufunda total în ceea ce se prezintă în fața ochilor. Cel mai mult m-am jucat Call of the Mountain și am simțit că trăiesc acel univers, că sunt lânga acele creaturi gigantice. Deși mă jucam zeci de ore cu Aloy în Horizon Zero Dawn și Forbbiden West, când a apărut în Call of the Mountain mi-a părut mai reală ca niciodată. Și în același timp, mai scundă decât credeam.

Ecranul OLED HDR al căștii oferă imagini impresionante care te fac să te simți ca și cum ai fi în mijlocul acțiunii. Display-ul are o rezoluție 2K pentru fiecare ochi, iar asta îți permite să vezi lucrurile foarte clar și să observi cu ușurință fiecare detaliu la care lucrează dezvoltatorii de jocuri, la armuri, la mediul înconjurător. Mai puțin impresionante sunt căștile incluse în pachet, care nu livrează un sunet extraordinar. Însă poți folosi altele pe care le ai deja.

La creșterea imersiunii ajută și controllerele Sense care, ca DualSense, vin cu declanșatoare adaptive, adică butoane care opun o oare care rezistență atunci când le apeși pentru a simula tragerea cu arcul, de exemplu, dar și feedback haptic. Astfel în Call of the Mountain, atunci când bagi mâna în apă vei simți curentul râului pe controler. Un alt element care contribuie mult la imersiune.

Dincolo de declanșatoarele adaptive și de feedbackul haptic, controlerele se mândresc cu un al treilea element care sporește factorul de imersiune: detectarea atingerii. Sense poate detecta degetele în zone cheie (butonul de declanșare, butonul de prindere, butonul de acțiune și stick-ul). Și astfel dacă faci pumn în realitate, asta se va vedea și în jocul Call of the Mountain. Mâna de pe ecran se va mișca precum cea din realitate.

Un lucru care nu-mi plăcea la sistemele anterioare de VR pe care le-am testat era faptul că pentru a vedea în jur trebuia să-mi ridic casca de pe cap. Cu PSVR 2 nu o să ai problema asta deoarece vei putea activa camerele și astfel să vezi în jur pe ecranul din fața ochilor. Dacă vrei să te repoziționezi sau dacă vrei prinzi controlerul mai bine apeși pe un buton și camerele se activează și în fața ochilor îți apare mediul înconjurător în alb negru. Numai trebuie să-ți scoți casca pentru a interacționa cu mediul fizic înconjurător.

Pentru a testa PSVR2 am primit jocul Horizon Call of the Mountain din partea PlayStation, iar în rest am încercat demo-urile disponibile. Call of the Mountain este o experiență foarte imersivă și cool, la fel și Resident Evil The Village. Doar că în The Village m-am oprit la un moment dat pentru că îmi era frică. Nici la filme horror nu prea mă uit, iar să joc unul în VR e un pic cam mult.

În Call of the Mountain am admirat peisajul, m-am cățărat și m-am luptat cu creaturile din fier. Este o experiență de VR reușită pentru PSVR 2 și care te va solicita mai mult decât un joc obișnuit. Nu știu despre voi, dar pe mine mă dureau puțin brațele de la cât de mult m-am cățărat. Îți va lua cam 8 ore de joc să termini povestea principală din Call of the Mountain.

Altfel am mai încercat un demo al unui joc unde intri în rolul unui toboșar. E destul de cool să cânți la tobe în timp ce mici dragoni vin în direcția ta, dar aici experiența nu mi s-a părut prea imersivă și aveam impresia că muzica se auzea pe lângă mine, nu cu mine la tobe. În plus, au fost disponibile doar 2 melodii.

Mai sunt și alte câteva demo-uri disponibile gratuit. Totuși, în acest moment mi se pare că nu sunt suficient de multe jocuri pentru VR și pe viitor mi-aș dori mai multe titluri, mai ales în universuri cunoscute precum The Last of Us, God of War sau Spider-Man. Vestea bună este că sunt câteva titluri interesante ce se vor lansa anul acesta precum Humanity pe 16 mai, Journey to Foundation, Beat Saber sau Resident Evil 4 Remake.

La partea de puncte negative eu pot să menționez doar două. Primul ar fi faptul că PSVR2 nu este wireless și firul care iese din cască poate fi enervant. Nu este un punct negativ major, dar poate fi deranjant în anumite momente de gameplay.

Al doilea lucru pe care aș dori să-l semnalez este faptul că PSVR2 este cam scump în opinia mea și funcționează doar pe platforma PlayStation. Dacă ar fi fost mai ieftin sau și compatibil cu PC-ul atunci ar fi fost o ofertă mai tentantă.

PlayStation VR2 este un dispozitiv foarte bun, prezintă o tehnologie impresionantă și are potențial, dar are nevoie de mai multe jocuri, care pot să profite de tot ce oferă PSVR2 și o reducere de preț este tot timpul binevenită.