Pentru Morphosis, planul nu s-a schimbat foarte mult în această perioadă, conform lui Andrei Gemeneanu. El a vorbit cu start-up.ro despre cum arată planul lor investițional, dar și care sunt direcțiile pe care se duc cu fondul ce are 50 de milioane de euro capital pentru piața românească.

Morphosis Capital este un fond românesc de private equity cu 50 de milioane de euro capital subscris. Înființat în decembrie 2018 de patru antreprenori români, Simona Gemeneanu, Gabriela Dumitru, Dragoș Petre și Andrei Gemeneanu, fondul își propune să contribuie la dezvoltarea și transformarea IMM-urilor românești în campioni regionali.

Ascultă interviul complet mai sus. Direcțiile principale le-am pus și în discuția de mai jos, care conține cele spuse de Andrei Gemeneanu. Am discutat prin videoconferință, dar pentru că internetul ne-a jucat feste, am transformat video-ul într-un podcast pe care să-l poți asculta oricând.

Cum s-a schimbat planul în pandemie pentru Morphosis Capital?

„Planul nu s-a schimbat, din contră, vrem să accelerăm capitalul. Ne doream să facem investiții și vrem să facem acum. Acum poate dimensiunea de impact asupra ecosistemului din România pe care o putem avea noi e acum mai relevantă ca oricând. Prin Morphosis Capital 50 de milioane de euro pot ajunge la IMM-uri românești"

„Pipeline-ul era aglomerat și în trecut, e aglomerat și acum. Discutam cu 6-7 companii și tot cam atât avem și acum. Dificultatea de care ne ciocnim și care e importantă de atins este greutatea de a evalua o companie. Profilul nostru ca fond nu este să fim rechini din private equity, preferința noastră e să fim în parteneriat, fie ca minoritari, fie ca majoritari. E vorba de un parteneriat pe termen lung în care toată lumea trebuie să se simtă confortabil, inclusiv cu valoarea companiei la intrarea unui investitor", spune Andrei Gemeneanu.

Cum evaluezi companiile în momentul acesta?

„Dacă încerci să evaluezi companii pe baza rezultatelor din 2019 cred că va dura un pic, poate doi ani, să atingem cifre ca în 2018-2019. Dacă evaluezi o companie pe baza cifrelor din 2020 nu e corect față de antreprenor. Vrem să structurăm tranzacțiile cât să ne protejăm și noi".

„Clasa de active private equity a avut în mod constant return-uri bune și atractive. Media la nivel de global a fost de 18% return la capital pe an. În general, private equity nu este presat de timp. Un investitor de private equity își poate prelungi perioada în care stă într-o companie. Asta ar fi un avantaj de partener de private equity. Volatilitatea e mai scăzută și fluctuații mai mici pe termen scurt. Investitorul de private equity și fondatorul/fondatoarea sunt aliniați ca univers de timp și construiesc împreună".

La ce se uită Morphosis Capital?

„Ne uităm la digitalisation. În ce măsură o companie are un avantaj competitiv din punct de vedere al digitalizării sau în ce măsură o companie este vulnerabilă la cineva care vine ca un disruptor cu un unghi de digitalizare".

„Dacă ne uităm la prima companie din portofoliul nostru, DocProcess, ei sunt un catalist al digitalizării și ceea ce DocProcess propune dintotdeauna: automatizare și robotizare. Acestea sunt necesare în contextul actual. DocProcess crește cu zeci de procente în prima parte a anului. Chiar sunt clienți care priveau automatizarea de proces ca ceva drăguț, dar pe care o amânau. Acum caută să accelereze automatizarea proceselor financiare, oprirea facturilor pe hârtie, oprirea procesării de documente clasice"

„Încercăm să anticipăm cum vor evolua anumite sectoare, cum vor evolua trendurile la consumator, anumite servicii în zona de B2B. După trecerea fie acestui Covid-19, fie a acestui val de coronavirus, vom avea un nou normal. Preferințele consumatorilor se vor schimba. Vor exista limitări de putere de cumpărare. Va exista o reierarhizare a sumelor limitate din bugetul unei familii. În care anumite modalități de a lucra, cum ar fi lucratul de la distanță, vor da schimbări pe termen lung".

Sectoare strategice pentru dezvoltare

„Avem 4 sectoare strategice - FMCG, servicii medicale, tehnologie și zona de B2B Services. În tehnologie și zona medicală accelerăm, în zona de FMCG ne uităm mai atent și încercăm să înțelegem cum vor arăta preferințele consumatorilor pe termen lung. Mă gândesc cum vor fi trendurile în doi ani".

„Dacă până acum, în zona medicală, genul ăsta de piață cu foarte mulți jucători mici putea supraviețui, cred că criza e un test greu pentru multe business-uri care nu au măcar un minim de masă critică. Atunci ne uităm atent în zona asta"

"Întotdeauna gândirea noastră pe zona medicală e să identificăm jucători de nișă care au ceva unic care poate fi scalat. Nu ne-am uitat la jucători generaliști, spitale care acoperă toate practicile, ci ne uităm pe anumite nișe foarte clar definite unde există fie oportunitate de consolidare, fie de a transforma cineva care este un jucător regional într-unul internațional"

Ce caută la fondatori Morphosis Capital?

"Suntem investiți în DocProcess de 9 luni și deja am reușit să întărim semnificativ echipa comercială și echipa de management în România. Am angajat un CEO în Franța un veteran cu 25 de experiență în tech. Am reușit să mergem împreună și să facem pitch-uri și suntem în diferite procese de vânzare către clienți multinaționali mai mari"

”E important acum în perioadă de criză să ai un investitor pe cineva care vine cu skill-uri de CFO, se așază cu tine disciplinat la masă și reface un plan de afaceri, reeșalonează cheltuielile, amână anumite lucruri, renegociază anumite contracte. Important e să ai pe cineva și cu background de marketing”

„Fondatorii poate contează cel mai mult, chimia, spiritul real de parteneriat contează foarte mult. Trebuie un climat „no bullshit" la nivel de board. Trebuie să fim critici și autocritici ca să ridicăm ștacheta și e cel mai important lucru. Cu atât mai important în momente dificile”

„Un coach de-ai mei spunea că „Rezultatele nu pot fi mai mari decât relațiile pe care sunt bazate".

Ne uităm și ne plac antreprenorii ambițioși chiar la limita a nebuniei, care cred nu doar 100% în business-ul lor. Ne plac antreprenorii care sunt focusați pe nevoile companiei. Momentul actual, de exemplu, nu e pentru cashout pentru antreprenor. E un moment pentru cash in. Nu excludem o componentă oarecare de cashout, dar prioritizăm proiectele în care antreprenorul vede, în principal, oportunitatea de a investi în nevoile propriului business și este cumva deschis să se alinieze cu interesele noastre, să ne suflecăm mânecile”