Găsesc cheia în torpedou, dar am prins un Mini Cooper model 2017 și nu am nevoie de cheie pentru a porni motorul. Apăs butonul Start și am plecat la drum.

Trebuie să ajung la un eveniment la Liberty Technology Park Cluj, în zona de nord. Nu știu unde e sau cât fac până acolo, dar pun pe Google Maps. Pe drum opresc să iau un prieten și ulterior să ne cumpărăm cafea. Am libertatea să fac ce vreau, să mă răzgândesc, să schimb traseul, să pun muzica de pe telefon, e ca și cum ar fi mașina mea.

Ajung la destinație după 20 de minute, parchez regulamentar și închid mașina cu telefonul mobil – cursa se termină. Telefonul îmi spune distanța parcursă și durata călătoriei, iar plata se face automat de pe cardul atașat aplicației. Nu trebuie să am bani la mine, nu trebuie să interacționez cu nicio persoană străină.

Pentru a implementa și în București varianta free floating, ar trebui să ajungem la o flotă de minimum 800 de mașini

Tocmai am făcut prima mea cursă cu o mașină GetPony, primul serviciu de car-sharing din România, un fel de taxi pe care îl conduci singur și pe care îl găsești aproape la orice colț de stradă din Cluj-Napoca.

Pentru cinci kilometri am plătit 22 de lei. 14 minute. La a doua cursă, 7 kilometri și 30 de minute au însemnat 54 de lei. Plătești diferit în funcție de mașină, iar la primele două curse am mers cu un VW Up și cu un Mini Cooper.

În România de astăzi suntem obișnuiți să împărțim mașinile cu alții, dar de cele mai multe ori suntem pasageri, stăm pe bancheta din spate și admirăm străzile aglomerate ale orașului. Îi spunem taxi, Uber, BlaBlaCar sau mașina colegului de muncă. Fie că folosim transportul în comun sau diverse forme de car-sharing, cei mai mulți dintre noi nu participă activ la traficul din oraș, doar ne lăsăm conduși de alții.

---

GetPony a pornit în 2015 în Cluj-Napoca cu misiunea de a oferi o alternativă de transport și a ajuta la descongestionarea traficului. E o soluție pentru șoferi. Ei pot beneficia de o flotă auto accesibilă de pe telefonul mobil, dacă ai cont în aplicație și card bancar. Ideea este ca eu, tu și alți șoferi să ne folosim de aceleași mașini pentru a ne mișca prin oraș. După modele de succes din Viena, Paris sau alte orașe europene, o singură mașină dintr-un serviciu de car-sharing poate elimina în jur de 12 mașini de pe străzile unui oraș. Iar dacă ești într-un taxi pe străzile Bucureștiului și stai la semafor când citești aceste rânduri, gândește-te că ai putea să fii cu mult mai aproape de intersecția aia enervantă de la Dristor. Sau, dacă suntem optimiști, ai putea să fii acasă.

De la Cluj la București în zumzetul unui motor electric

La Cluj, GetPony funcționează în varianta free-floating, „Mai pe românește înseamnă că membrii Pony pot lua o mașină de oriunde din zona de acoperire care se întinde cam cât tot orașul și apoi la finalul cursei o pot lăsa liber în interiorul zonei respective. Există și sateliți ai ariei operaționale, cumva în zonele mai depărtate de oraș, dar de interes major, cum ar fi aeroportul sau castelul Bonțida pe perioada evenimentelor de acolo”, îmi povestește Iulian Pădurariu, cofondator şi CEO al companiei Pony Car Sharing.

La București, primele mașini au apărut 18 luni mai târziu – pe 1 iulie, și funcționează doar în varianta station based, adică le iei dintr-o zonă și le aduci în aceeași zonă sau o alta marcată în aplicație. Momentan sunt disponibile mai multe BMW-uri i3 cu motor full electric în complexul Cosmopolis, din nordul Capitalei.

Am început cu varianta aceasta în București pentru a testa atractivitatea serviciului cu un număr redus de mașini. Ar mai exista un motiv, ne dorim să avem în flotă cât mai multe vehicule electrice, iar rețeaua de stații de încărcare nu acoperă nici pe departe nevoile unei flote mari. Pentru a implementa și în București varianta free floating, ar trebui să ajungem la o flotă de minimum 800 de mașini”, explică Pădurariu planurile Pony Car Sharing.

De exemplu, Viena e deservită de peste 2.000 de mașini în sistem car-sharing. “Pe termen mediu însă, planul nostru este de a crea stații de car-sharing în marile ansambluri rezidențiale ale Capitalei, la clădirile de birouri, la centrele comerciale, urmând ca undeva peste 2-3 ani să acoperim Bucureștiul unind toate aceste insule sub o singură arie operațională.”, a mai adăugat fondatorul aplicației.

„Facem și educație rutieră”

Prima dată când am auzit de GetPony a fost la un workshop despre comunități online în vara lui 2014. Informațiile prezentate atunci erau confidențiale, serviciul urma să fie lansat un an mai târziu.

Comunitatea GetPony de astăzi este foarte diversificată, la fel și motivația userilor de a alege acest serviciu. Unii folosesc aplicația doar de curiozitate, alții o fac pentru a-și impresiona partenera, dar cei mai activi sunt străinii care ajung în Cluj și care sunt deja familiarizați cu conceptul de car-sharing.

În clasamentul din aplicație în ultima lună, Petrică este user-ul de pe primul loc, după numărul de km, și a realizat 4 curse, cu un total de 453 de km parcurși și un timp la volan de 13 ore. După durată, cel mai activ este Jowan cu 26 de curse, 232 de km și 15 ore.

În cei doi ani ani de Cluj, cel mai activ utilizator a realizat 748 de curse, urmat de altul care a făcut 717 curse în 18 luni.

„Majoritatea membrilor se comportă impecabil cu mașinile. Parcările aiurea se întămplă la sub 1% din numărul curselor, dar, chiar și atunci, mereu există alți membri care mută ei mașina într-un loc de parcare corect. Surprizele mai puțin plăcute sunt celebrele liniuțe de noapte. Din fericire, noi avem un sistem de analiză a comportamentului la volan ce măsoară accelerațiile, viteza, modul de a lua curbele și avertizăm imediat șoferul în cauză. Rata de recidivă e aproape zero, așa că pot spune cu mâna pe inimă că aducem un aport serios la educația rutieră”, se amuză Iulian atunci când îl întreb de comportamentul utilizatorilor și siguranța acestora și a mașinilor Pony.

Și dacă tot vorbim de respectarea regulilor de circulație, poate te întrebi ce se întâmplă cu amenzile pe care le primești atunci când ești la volanulul unui Pony. Iar răspunsul e în pagina de întrebări frecvente de pe Getpony.ro: „Amenzile primite pe adresa noastră pentru cazurile în care ai comis un delict vor fi direcționate către tine. Spre exemplu, în cazul în care conduci cu viteză peste limita legală sau în cazul în care ai parcat mașina într-un loc neautorizat”.

Unde parchezi mașina în centrul orașului, la oră de vârf

A treia cursă la volanul unui Pony a fost cu destinația finală în centrul orașului Cluj-Napoca; trebuia să ajung la ora 14.00 undeva în Piața Unirii.

Știam din start că o să fie o provocare găsirea unui loc de parcare, dar am zis că mă descurc dacă plec din timp. Nu m-am uitat să văd ce variante de parcare am în zonă și nici nu știam la ce trafic să mă aștept – nu mai fusesem în Cluj de vreo doi ani. Veneam de pe blvd. Nicolae Titulescu și nu am reușit din prima să nimeresc strada Avram Iancu. E greu cu încadrarea când ai 4 benzi pe sens, chiar și după 10 ani de șoferie. Sau poate eram distras de curbele fine și bordul simpatic din Mini-ul pe care-l conduceam.

Majoritatea membrilor se comportă impecabil cu mașinile. Parcările aiurea se întămplă la sub 1% din numărul curselor, dar, chiar și atunci, mereu există alți membri care mută ei mașina într-un loc de parcare corect. Surprizele mai puțin plăcute sunt celebrele liniuțe de noapte

M-am întors și am zis că încerc pe altă variantă. Ce să vezi! În buricul târgului, fix lângă biserica Sfântul Mihai, zici că se construiește un alt oraș. Străzi blocate, utilaje, autobuze care nu știu ce vor. Să repet gluma lui Jerry Seinfeld care se plimba pe străzile under construction ale New York-ului: „Cred că o să arate foarte frumos orașul aceasta. Mai ales după ce se termină construcția lui”.

Termin cursa cu numărul trei după 29 de minute și ajung să parchez undeva pe Strada Aviator Bădescu, la 5 minute de mers pe jos de centru. Aflu mai târziu că puteam să las mașină într-o parcare cu plată, cheltuiala e inclusă în prețul final.

---

Prima întrebare pe care i-am pus-o lui Iulian a fost legată de trafic. Eram curios ce soluție au pentru a rezolva problema cu locurile de parcare și dacă sunt șanse să vedem în viitor Parcare Pony prin Cluj. „Sigur că soluția este aceea de a avea locuri de parcare rezervate, cum sunt cele pentru persoane cu dizabilități sau cum sunt locurile destinate taximetrelor.

Prima oară am mers la serviciul parcări al Primăriei din Cluj-Napoca undeva prin vara lui 2015, cu aproximativ 3-4 luni înainte de lansarea oficială. Le-am făcut și cerere oficială pentru 10 locuri de parcare destinate car-sharing-ului și repartizate câte unul-două în diverse zone din centru. Răspunsul a fost negativ, însă de atunci am tot revenit la ei cam o dată la fiecare 2-3 luni. Din fericire, abia de câteva luni am reușit să avem un dialog mai constructiv, iar existența unor locuri de parcare în zonele super-aglomerate este pe lista noastră de priorități”, îmi scrie Iulian.

O altă provocare sunt zonele în care se pierde semnalul GPS al mașinii, de obicei în parcările subterane. Am fost într-o cursă de test la Iulius Mall Cluj și am lăsat un Pony la subsol doar pentru a vedea ce se întâmplă – marja de eroare era de 200 de metri în aplicație. „Acolo e o poveste mai haioasă. Noi știm de aceste limitări ale localizării și inițial am vrut să avem o înțelegere cu cei de Iulius Mall pentru a crea o anumită zonă destinată exclusiv car-sharing-ului undeva în parcarea de pe terasa lor.”, îmi povestește Iulian, dar din nefericire pentru utilizatorii din Cluj s-a renunțat la colaborare. Echipa lucrează astăzi la o soluție de micro-localizare destinată spațiilor ce nu oferă conectare la sateliții GPS.

Până ne salvează Elon Musk, ce facem cu mașinile din oraș?

Traficul din orele de vârf a ajuns la extreme și în orașele României. Pe lângă promisiunile electorale, entuziaștii tehnologiei caută soluții pentru a elibera străzile de mașini. Ideea de a împărți o mașină cu mai mulți șoferi funcționeză, trebuie doar să-i dăm o șansă reală în toate orașele mari ale țării.

În viitorul apropiat GetPony va ajunge și în Timișoara, Brașov și probabil și în Iași, la cererea publicului ascultător.

Eu mă uit cu entuziasm la video-urile lui Elon Musk, și cu siguranță nu sunt singurul, în care vorbește de soluția lui pentru traficul din orașele lumii – pe scurt, autostrăzi sub pământ. Versiunea beta probabil va ajunge la public peste 3-5 ani, dar până vine Tesla cu soluția magică trebuie să ne descurcăm cu resursele locale.

Aplicațiile de car-sharing sunt un început. Ce ar putea urma e să ne trimitem mașinile să facă bani pentru noi. De exemplu, mașina mea personală stă parcată la vreo 6-7 km de centrul Bucureștiului și o conduc maxim 5-6 ore pe săptămână, dacă nu părăsesc Bucureștiul. Poate în viitor IT-iștii europeni vor gândi și un program de a da viața Ford-ului meu sau a altor șoferi. Soluții sunt, programatori avem destui, mașini nu mai zic, trebuie doar să vină cineva să le pună pe toate cap la cap.

Trebuie să luăm în calcul și suprafața pe care un oraș o alocă mașinilor, incluzând aici și spațiile de rulare pe lângă spațiile de parcare. Un specialist mai deștept ca noi toți spunea că soluția aglomerărilor urbane nu e să facem străzi mai late sau parcări mai multe, acestea vor genera trafic și mai mare pe termen lung”, spune Iulian Pădurariu.

“Soluția pe care eu o susțin este de a închide traficul pe cât mai multe străzi din centru. Știu că sună contra-intuitiv, însă Clujul poate fi un exercițiu de oraș redat cetățenilor, închizând traficul în tot centrul vechi, pe care hai să fim serioși, l-ai străbate pe jos de la un capăt la altul în 20, maxim 30 de minute. Viena a avut curaj să facă acest lucru. Inner Stadt (zona centrală veche) și Mariahilferstrasse (celebra arteră comercială) sunt zone pietonale de câțiva ani. Un exercițiu de urbanism demn de multiplicat de multe orașe ce se bucură de zone așa numite vechi”, încheie Iulian cu o viziune pentru un oraș al oamenilor, nu al mașinilor.

Fotografii: Lucian Rotaru

---

Lucian Rotaru lucrează la Grapefruit, agenția de UX și consultanță din Iași. Mai multe detalii pe profilul de Linkedin.