Trebuie să ții cont de faptul că dacă îți dorești dezvoltarea afacerii, strategia de proprietate intelectuală trebuie să fie aliniată cu strategia competitivă astfel încât întregul proces din spatele creării unui produs să fie cât mai optimizat. În continuare vom aborda subiectul produselor artizanale și care sunt principalele implicații din punct de vedere IP pe care trebuie să le ai în vedere.

Contextul artizanal

Antreprenorii care au în gestiunea lor business-uri mici, trebuie să aibă în vedere că nu au nevoie de bugete mari pentru a se asigura că afacerea lor este protejată. Ei trebuie să fie conștienți de principalele provocări pe care le pot întâlni atunci când se lansează pe piață. Printre cele mai des întâlnite tipuri de provocări se numără și: posibilitatea ca rețeta după care aceștia creează produsele să fie furată și implementată de către un alt business; blocarea utilizării mărcii sub care operează întrucât aceasta a fost înregistrată de către o altă entitate care deține toate drepturile de utilizare exclusivă. Nu în ultimul rând, dacă firma utilizează un echipament inovativ și nu deține în portofoliul de IP un brevet de invenție asupra respectivului echipament, există mari șanse ca modul de funcționare al acelui echipament să fie înregistrat de o altă firmă și utilizat ca atare.

Un produs artizanal presupune pe lângă specializarea unor anumite tehnici și cunoștințe privind modalitățile de combinare ale unor ingrediente sau elemente, și aspecte precum etichetarea produsului respectiv și oferirea consumatorilor. Analizând elementul primordial care stă la baza acestui tip de business, rețeta de realizare a produsului reprezintă cheia succesului acestei afaceri. Fiind și elementul de bază în asigurarea activității companiei, aceasta trebuie să se bucure de o protecție suplimentară.

Amprenta culinară

Cu toții cunoaștem cel puțin un bucătar care a reușit, prin amprenta personală, să ne bucure papilele gustative. Dar nu știm care a fost acel ingredient secret sau metodă secretă de combinare a ingredientelor care a transformat rezultatul într-un produs demn de laude. Și nici nu vom avea posibilitatea de a cunoaște dacă chef-ul respectă caracterul confidențial al rețetei. Se pune însă problema formei pe care o va lua rețeta din punct de vedere al proprietății intelectuale.

Secret comercial

Există mai multe posibilități de a proteja o astfel de rețetă. O primă posibilitate este dată de înregistrarea rețetei drept secret comercial, la care pot avea acces doar anumite persoane pe baza unui acord de confidențialitate. Un secret comercial reprezintă o informație care nu trebuie să fie cunoscută publicului general și are valoare comercială prin faptul că este secretă. Baza legislativă în acest sens poate fi consultată aici.

Plicul cu idei

O altă modalitate este dată de înregistrarea rețetei la OSIM folosind plicul cu idei. Această modalitate îți oferă posibilitatea de a păstra în mod secret documente ce conțin creații diferite și care certifică existența creației respective la o anumită dată.

Cum protejezi o rețetă de bere artizanală

Să luăm exemplul producătorilor de bere artizanală. Perseverența și pasiunea oamenilor din acest sector reușește să impresioneze fiecare consumator, în special datorită numărului limitat de producții, dar și a dorinței mari a consumatorului în privința achiziționării unor astfel de produse. Printre formele de proprietate intelectuală pe care un producător de bere artizanală le poate deține, se numără: brevetele, desenele industriale sau secretele comerciale. Brevetele au în vedere aspecte care țin de echipamentele utilizate în procesul de producție a berii. Astfel, dacă firma a reușit să creeze un echipament propriu și inovativ, este necesar să obțineți un brevet de invenție pentru acesta.

În cazul în care comercializați deja produsele, este important să țineți cont și de modalitatea în care prezentați acest produs clienților. Prin urmare, eticheta va fi primul contact al clientului cu produsul dumneavoastră, iar protejarea acesteia este mai mult decât necesară. Un desen industrial vă poate salva de eventuale furturi ale designului produsului. Nu în ultimul rând, secretul comercial vă va ajuta în privința menținerii gustului autentic al produsului dumneavoastră. Doar așa vă veți putea bucura de un element de originalitate și unicitate care să vă țină consumatorii fideli și concurenții la depărtare.

În loc de concluzie

Proprietatea intelectuală trebuie privită ca un atu al companiei, și nu doar ca o sursă suplimentară de costuri. Proprietatea intelectuală aduce valoare companiei, menține activele companiei protejate, departe de riscurile de a fi copiate de către concurență. Probabilitatea ca un competitor să producă, să vândă sau să distribuie produse asemănătoare devine din ce în ce mai mică.