Trisport este una dintre acele afaceri unde offline-ul și online-ul se întâlnesc. Pornit inițial ca o platformă de ecommerce, acum business-ul a trecut în zona fizică. Un magazin destinat pasionaților de triatlon, la trei pași de Gara de Nord.
Sorin Anghel are 28 de ani și este la origine programator. Până să se apuce să vândă articole sportive pentru triatloniști, el a deschis unul dintre primele magazine care permiteau plata cu cardul în România. Toate acestea, imediat după majorat, în 2005: ”Am început din liceu să fiu interesat de IT și tehnologie. Atunci m-am ocupat de crearea site-ului liceului, ca o primă experiență. Câțiva ani mai târziu, am deschis unul dintre primele magazine cu plată online cu cardul din România. Aveam doar 18 ani pe vremea aceea”.
”Am absolvit Facultatea de Cibernetică, iar după am început să lucrez ca freelancer în IT. Încet-încet am trecut și la marketing. Am simțit nevoia de o schimbare după aceea și m-am angajat într-o bancă”, a adăugat Sorin.
Totul a pornit de la o bere
Timpul liber și-l petrecea alergând sau ieșind cu prietenii. Într-o seară, i-a venit ideea să se apuce de triatlon, după ce a văzut un concurs de acest tip la televizor: ”Pe vremea când lucram, mi-a venit ideea să mă apuc de alergat. Consideram că eram prea static. Într-o zi eram cu doi prieteni la o bere. Unul știa să înoate foarte bine, altul era pasionat de biciclete. Atunci ne-am dat seama că fiecare știa câte una din disciplinele triatlonului. Ne-am interesat, am descoperit și noi ce înseamnă sportul acesta și am zis să participăm la o cursă de ștafetă. Pe măsură ce întrecerea se apropia, am zis să ne forțăm și mai mult și să învățăm, fiecare dintre noi, și celelalte discipline”.
Triatlonul este compus din trei probe: înot, bicicletă și alergare.
”Când căutam echipamentele pentru concurs, mi-am dat seama că nu există în România un magazin, online sau offline, unde să găsești tot ce îți trebuie pentru acest sport, la un loc. Și atunci mi-a venit ideea să înființez Trisport. În iulie 2015 am lansat varianta online a magazinului, iar feedback-ul a fost foarte bun”, mai spune Sorin. De trei săptămâni au pornit afacerea în stradă, acolo pe unde trec bicicletele și triatloanele. În total, Trisport a vândut către aproape 1.000 de clienți, majoritar pe internet.
Triatlonul începe să prindă în România
Românii devin din ce în ce mai interesați de triatlon, pe care-l consideră un sport de agrement. Concursurile se adresează atât amatorilor cât și profesioniștilor, trebuie doar să alegi intensitatea și distanța.: ”Triatlonul este în creștere în România. Mai ales prin prisma faptului că e format din trei sporturi foarte populare: bicicleta, întotul și alergatul. Concursurile sunt chiar împărțite pe distanțe și dificultate. Cel mai intens cuprinde 3,9 kilometri de înot, 180 de kilometri de bicicletă, urmate de un maraton de alergare, adică 42 de kilometri. În celelate întreceri, mai mici, distanțele se reduc la jumătate sau chiar la sfert”. Astfel se naște conceptul de Iron Man, cel care reușește să treacă de întrecerea supremă.
”Investiția inițială nu a fost foarte mare din punct de vedere financiar, cam 5.000 de euro. Însă efortul depus a fost enorm. Am lucrat singur, m-am ocupat de toate. Și de magazinul online, și de cel offline. A fost destul de complicat. Un an și ceva m-am chinuit să pun afacerea pe roate”, a mai spus Sorin.
Românii nu prea fac cumpărături online cu cardul, mai ales când e vorba de haine. O soluție mult mai practică este un magazin fizic: ”Magazinul offline a fost una dintre marile mele dorințe. Românii nu au mare încredere în magazinele online. Plus că în acest domeniu, al echipamentelor sportive, oamenii vor să vadă ce cumpără, vor să probeze produsele. Nu sunt obișnuiți să lucreze cu curierul. Unii mai oferă posibilitatea de a proba la livrare, curierul fiind nevoit să te aștepte. Însă când vorbim de un costum de neopren, îți ia jumătate de oră doar să intri în el”.
Targetul meu principal rămâne segmentul de amatori
”În România sunt din ce în ce mai multe persoane care vor să practice triatlonul. Targetul meu principal rămâne segmentul de amatori, chiar dacă și foarte mulți sportivi de performanță cumpără de la mine. Produsele noastre sunt de la mediu spre top, însă avem și un segment de ”entry level”. Vindem biciclete de 1.500 de lei care se descurcă onorabil în cursă, însă avem și modele la 12.000 de lei, de exemplu”, explică Sorin.
Costurile acestui sport variază, în funcție de ce îți dorești de la cursă sau de cât de pregătit și dotat vrei să fii: ”Ca să te apuci, ai nevoie de un ”tri-suit”, cu care poți și înota, și alerga, și merge pe bicicletă, o pereche de adidași de alergat, și evident, de o bicicletă. Costul total poate ajunge undeva pe la 2.500 de lei, dacă vrei să te prezinți bine. Poți și închiria echipamentul, caz în care poți rezolva totul, inclusiv cazarea și mâncarea, cu aproximativ 1.000 de lei”.
În ceea ce privește planurile de extindere, Sorin este optimist. Lucurile merg foarte bine, se întâmpla chiar mai devreme decât prevedea el: ”Targetul meu inițial pentru 2016 a fost magazinul fizic, pe care am reușit să-l realizez mult mai devreme. Acum vreau să sponsorizez atleți din România, chiar și concursuri, iar numărul de clienți să se dubleze. Nu mă axez pe publicul general deoarece concurența e foarte mare acolo. De obicei, oamenii care cumpără de la mine, vin special să se echipeze pentru triatlon”.