desprevin.ro vrea să ofere o schimbare a modului de practicare a turismului viticol. Practic, pe platformă va fi transpusă experiența vizitării unei crame în confortul și siguranța universului casnic. Vizitarea cramelor, cu informații despre procesul de vinificare, curiozități și particularități pentru fiecare, poveștile și legendele locului, vor fi făcute cu un singur click. Pe lângă această poveste, utilizatorii vor putea cumpăra și pachete cu vinurile prezentate de acea cramă, dar și un abonament lunar.
În fiecare săptămână, desprevin.ro va prezenta informații complete despre o cramă: interviuri cu oamenii implicați în procesul de fabricare, specialiști, detalii despre terroir și filosofia de vinificare. Fiecare selecție de vinuri comandată pe website și livrată acasă este însoțită de fișe de degustare și jocuri de testat alături de cei dragi, jocuri ce testează capacitățile de degustare ale fiecăruia. Dacă nu putem să mergem în oraș, atunci putem să o facem acasă, alături de familie.
Inițiatorii proiectului sunt Marina Samoilă și Alex Dona. Marina este specialist în vin, absolvență a Facultății de Horticultură și este WSET 3Wine&Spirits Certified. Alex lucrează în comunicare de peste 12 ani, iar anul trecut a realizat un turneu național de marketing prin brandul Marketing Mindset.
Cum a pornit desprevin.ro
„Anul trecut în toamnă eu mă despărțeam definitiv de TimesNewRoman.ro, iar Marina de Cramele Recaș și ne-am decis să începem să activăm în industria vinului împreună. Găsisem investitori, furnizori, făcusem strategii, business plan, toate erau la cheie. Totul a fost pus în imposibilitatea de a se lansa din cauza pandemiei. Așa că ne-am concentrat pe singurul proiect viavbil acum, desprevin.ro. Era la stadiul de idee, nici nume nu aveam”, povestește Alex Dona pentru start-up.ro.
Proiectul are mai mulți piloni pe care se sprijină. În primul rând, se dorește construirea unei comunități prin acordarea de beneficii directe și sprijin în zona de învățare și know how.
O comunitate în jurul vinului
„Marina va susține o serie de degustări și training-uri online pentru comunitate pentru a crește frumos împreună. Plus că la fiecare pachet desprevin.ro vine și un joc de degustare pe care-l poți juca acasă. În curând îl vom duce și online, pentru a-și măsura cunoștințele cu ceilalți”, spune Alex Dona.
Pe site vor fi prezentări și povești despre crame, pentru a crea o adevărată istorie în jruul unui vin. „Vom avea și conținut video în curând și nu excludem o aplicație. Cel puțin, în această fază, degustările vor rămâne cu acces gratuit pentru clienții noștri. Vrem să susținem comunitatea prin educare și schimb de păreri. De asemenea, vor exista și training-uri mai complexe cu discount pentru cei din comunitate”, adaugă Alex Dona.
Cramele au răspuns foarte bine inițiativei desprevin.ro. „Avem deja planificată fiecare săptămână pânp la finalul lunii mai din primele contacte. Dincolo de faptul că le-a plăcut ideea, ne-a arătat că au încredere în noi ca echipă și specialiști. Dincolo de imagine și prezentare, beneficiul este un nou canal de vânzare și promovare pentru produse”, spune Marina Samoilă. Din păcate pentru industria viticolă, târgurile de vin au dispărut practic din cauza restricțiilor și acestea erau un canal de vânzări extrem de important mai ales pentru produsele mid-premium.
Piața de vinuri în România
La finalul lui 2019 piața vinului românesc trecea printr-o perioadă bună. Estimările duceau producția de vin la 5,2 milioane de hectolitri, România fiind pe locul 12 mondial și șase european. În același timp, doar 3,5% din vinul românesc se duce la export. Conform cifrelor oficiale, în România existau 180 de crame care îmbuteliază vin.
„În condițiile în care epoca vinificării moderne a început abia spre sfârșitul anilor ’90, proprietarii și investitorii s-au concentrat pe revitalizarea viilor, pe aducerea de tehnologie de producție modernă pentru a putea menține calitatea vinurilor și pe dezvoltarea brandurilor. Acum e momentul de a educa și informa consumatorul și de a-i da experiența legate de vin. În fiecare an apar jucători noi, cineva vinde o cramă, apar vinuri noi”, spune Marina Samoilă.
Online-ul e un canal puternic, iar acum, odată cu pandemie, poate chiar singurul.
„Din tot ce am discutat cu jucătorii din această piață, online-ul funcționează. Nu e la nivelul la care ar trebui, dar este o piață în creștere. Reticențele sunt aceleași ca în orice altă industrie când vine vorba de online”, spune Alex Dona.
Pe site sunt mai multe pachete de vin pe care le pot achiziționa oamenii, aceștia fiind formate din vinurile cramelor de pe site. Cele trei pachete sunt Premium Wine Box, Standard Wine Box și Founding Member, dar și un abonament de vin. Pachetele conțin 3 sticle de vin la costuri diferite.
Legat de abonament, momentan e un experiment, la fel ca și alte produse de pe piața de vin online, cum ar fi wineful.ro. „Vrem să testăm limitele direcției noastre. Pentru pasionați am construit pachetul VIP care vine cu o grămadă de beneficii pentru un client recurent, cum ar fi transport gratuit la orice comandă oriunde în România și vinuri En Premiere. Cei care cumpără pachetul VIP până pe 13 mai devin Founding Member”, explică Marina Samoilă.
Pe viitor proiectul vrea să se ducă și în offline, cu tururi de crame, evenimente cu circuit închis și întâlniri recurente în mai multe zone ale țării. „Zona de food-pairing e iarăși o direcție pe care vrem să o explorăm. Orice proiect este viu, vedem unde ne duce drumul acesta și sperăm să dăm dovadă de putere de adaptare”, explică Alex Dona.
Cramele, între a produce vin și a produce experiențe
Puține crame oferă experiențe la fața locului, poate cel mult o degustare. Sunt câteva unde există și spații de cazare, tocmai pentru ca oamenii să poată să petreacă acolo un weekend. Și chiar dacă acum e mai greu cu deplasările din cauza restricțiilor, ulterior oamenii vor ieși și vor dori să viziteze locuri speciale, probabil din România, ca să evite călătoriile cu avionul. De ce sunt atât de puține crame cu experiențe oferite?
„Sunt absorbite de producția de vin. Câteva dintre ele au construit facilități de cazare, degustări. De când cu pandemia au marșat online, zonă aproape ignorată de ei înainte”, spune Alex Dona. De altfel, enoturismul a început să apară în ultimii doi ani, tocmai după această retehnologizare și transformare a industriei.
El crede că rolul cramelor nu e să vândă direct. „Marea majoritate e deficitară la comunicare, iar în al doilea rând e greu logistic să te concentrezi pe atât de multe direcții. Există mulți jucători. Sunt retailerii, distribuitorii, HoReCa, specialiști, somelieri. E un mecanism bine uns care, din păcate, în această perioadă își arată și fața urâtă, fiecare încercând să tragă cât mai mult pe turta lui”, spune Alex Dona.
Legat de impactul pandemiei, ca și în alte industrii, contează cât de mult va dura. „Pe termen scurt producătorii se vor menține pe poziții așteptând trecerea perioadei. Dacă luăm în calcul o perioadă mai lungă de 1-2 cred că-și vor schimba filosofiile de business. Piața e împărțită în vinuri de retail și vinuri de HoReCa. Cred că vinurile gândite pentru restaurante vor ajunge în retail”, spune Marina Samoilă.
La final, Marina și Alex spun că oamenii trebuie să bea vinul conștient, să se gândească de unde vine și cum este influențat de acel loc.
„Așa cum spunea unul dintre profesorii mei, este nevoie să fim umili în fața vinului, să-l înțelegem și să-l tratăm frumos”