Questo ofer─â jocuri de explorare a ora╚Öului care permit turi╚Ötilor ╚Öi localnicilor s─â exploreze ╚Öi s─â înve╚Ťe despre un ora╚Ö pe cont propriu, ghida╚Ťi de aplica╚Ťia mobil─â.

Questo a atras o nou─â rund─â de finan╚Ťare în valoare de 1,5 milioane de dolari pentru platforma sa cu jocuri de explorare a ora╚Öului, într-o rund─â de investi╚Ťii condus─â de Early Game Ventures cu participarea Sparking Capital.

Investi╚Ťia este destinat─â dezvolt─ârii ╚Öi extinderii companiei la nivel global, cu obiectivul de a oferi jocuri de explorare a ora╚Öelor în cele mai vizitate locuri din lume în anii urm─âtori. Compania î╚Öi propune s─â fie prezent─â în 200 de ora╚Öe pân─â la sfâr╚Öitul anului 2021, concentrându-se în mod special pe pia╚Ťa din Statele Unite.

Noi am discutat cu Claudiu Petria, cofondator ╚Öi COO al Questo, despre planurile pe anul acesta, cum au evoluat în pandemie, dar ╚Öi cum au reu╚Öit s─â atrag─â aten╚Ťia investitorilor.

Po╚Ťi urm─âri discu╚Ťia video mai sus în video sau rezumatul s─âu scris în rândurile care urmeaz─â.

„Este a doua rund─â pe care reu╚Öim s─â o lu─âm în 9 luni de zile. Am luat 1,5 milioane de dolari acum în februarie. Suntem printre cei mai noroco╚Öi din industrie, fiindc─â am reu╚Öit s─â atragem dou─â runde de finan╚Ťare într-un timp foarte scurt”, spune Petria în discu╚Ťia cu noi.

Un avantaj pe care l-au avut e c─â ofer─â experien╚Ťe fizice, dar intermediate de c─âtre tehnologie. „ Fiecare quest e o misiune prin care explorezi ora╚Öul. Po╚Ťi s─â fii Sherlock Holmes în Londra, po╚Ťi s─â descoperi Comoara din Centrul Vechi din Bucure╚Öti, umbli pe urmele samurailor în Tokio. Pe m─âsur─â ce rezolvi misiunea, deblochezi pove╚Öti ale locurilor prin care treci. E o poveste care se întâmpl─â în lumea real─â”, spune acesta.

El men╚Ťioneaz─â în timpul interviului c─â „Îi facem pe oameni aten╚Ťi la mediul înconjur─âtor, traseele sunt construite de c─âtre localnici, lucr─âm cu scriitori, cu operatori din zona de turism ╚Öi cu ghizi turistici. Experien╚Ťa e potrivit─â atât pentru turi╚Öti, cât ╚Öi pentru localnici. Trecem pe lâng─â locuri despre care credem c─â ╚Ötim, dar nu ╚Ötim de fapt. O plimbare se poate transforma într-o joac─â foarte fain─â”.

Extindere spre 200 de orașe

Questo dore╚Öte s─â se extind─â la 200 de ora╚Öe pân─â la finalul lui 2021.

„Le oferim posibilitatea oamenilor din ora╚Öele respective, parteneri sau creatori, s─â construiasc─â quest-uri. Avem o platform─â în care se pot înscrie creatorii. Dac─â sunt selecta╚Ťi pe diferite criterii pe care le avem noi acolo, atunci au acces la metodologia noastr─â”, spune Claudiu Petria.

Astfel, Questo are un departament de con╚Ťinut, se alege tema, iar creatorii de con╚Ťinut fac research. De asemenea, românii lucreaz─â cu scriitori profesioni╚Öti care încheag─â experien╚Ťa, iar traseul e ulterior pus în aplica╚Ťie ╚Öi testat cu oameni reali.

„Lucr─âm pe un model de shared revenue, creatorii primesc o parte din fiecare quest vândut”, spune acesta.

Practic, Questo e un marketplace de astfel de quest-uri bine selec╚Ťionate, care pot fi create de localnici ce au experien╚Ť─â sau un portofoliu solid, dar ╚Öi de c─âtre tour operatorii din turism, care vor s─â-╚Öi digitalizeze gama de experien╚Ťe oferite.

„Lucr─âm cu mai multe tipuri de creatori. Lucr─âm cu cei care ╚Ötiu s─â scrie, ne trimit un portofoliu, un blog, au experien╚Ť─â în a scrie. Apoi putem s─â lucr─âm ╚Öi cu alte categorii de oameni, ghizii care documenteaz─â ╚Öi aducem în ajutorul lor scriitori profesioni╚Öti. E o diferen╚Ť─â mare între a spune o poveste ╚Öi a o spune în scris”, spune Petria.

Pentru a realiza un nou quest, de obicei durata este de 2 s─âpt─âmâni de la alegerea subiectului pân─â la testarea sa în platform─â.

100.000 de utilizatori pentru Questo

Questo a ajuns la 100.000 de utilizatori care s-au jucat cel pu╚Ťin un quest, iar anul 2020 începuse bine. Cu toate acestea, martie 2020 a fost momentul lockdown-ului ╚Öi lumea nu a mai c─âl─âtorit. Cu toate acestea urm─âtoarea parte a anului a fost rezonabil─â.

„Pe m─âsur─â ce s-au ridicat restric╚Ťiile oamenii au început s─â c─âl─âtoreasc─â, dar altfel. Nu au mai explorat atât de larg, au disp─ârut c─âl─âtoriile lungi, intercontinentale. În schimb, am observat c─âl─âtoria ╚Öi redescoperirea ╚Ť─ârii proprii. Am v─âzut oameni jucându-se la ei în ora╚Ö. Am v─âzut oameni mergând în alte ╚Ť─âri, dar pe distan╚Ťe scurte”, spune Claudiu.

O alt─â schimbare important─â a fost concentrarea pe tour operatori, adic─â agen╚Ťii de turism care ofereau ghizi turistici în trecut. Questo, dar ╚Öi operatorii, au în╚Ťeles c─â nu sunt competitori, ci c─â pot lucra împreun─â.

„50% din oamenii care c─âl─âtoreau înainte de pandemie nu foloseau un tour guide, nu rezervau o activitate. Se duceau ╚Öi f─âceau singuri activit─â╚Ťi. Majoritatea activit─â╚Ťilor pe care le facem sunt gândite de oameni”, spune Petria.

„Am vrut s─â ar─ât─âm tour operatorii c─â pot avea astfel de produse în portofoliu, f─âr─â a aloca resurse mari, f─âr─â investi╚Ťii, f─âr─â programare. Pot crea un produs care s─â fie disponibil 24 din 24. Pe quest-urile oamenii pot merge când vor ei. Pot oferi flexibilitate ╚Öi s─â ofere activitatea unui num─âr nelimitat de participan╚Ťi”, explic─â acesta.

Au trecut de 50 de parteneri în scurt timp ╚Öi dezvolt─â un departament de business development. „Partenerii ╚Öi-au dat seama c─â nu suntem competitori. Omul care va dori un ghid fizic, va alege un ghid, dar noi ajungem la un public care vrea alt─â activitate ╚Öi suntem complementari tururilor clasice”.

În momentul de fa╚Ť─â, cele mai active ora╚Öe pentru Questo sunt Viena sau Paris, iar cel mai în vârst─â utilizator avea 81 de ani ╚Öi a f─âcut tururi ghidate de aplica╚Ťie în Dubai.

Urm─âtoarea etap─â e dezvoltarea în Londra, New York, dar se uit─â ╚Öi la Sydney sau Melbourne, dar ╚Öi ora╚Öe din Asia. În momentul de fa╚Ť─â au o prezen╚Ť─â discret─â în Bangkok, Osaka, Tokio sau Singapore. De asemenea, Questo e într-un accelerator de business din Osaka, realizat online.

De altfel, Claudiu ╚Öi echipa sa ╚Ötiu ce au în fa╚Ť─â. Planul lor de pe hârtie are 6 trimestre, deci, dup─â cum spun, cam ╚Ötiu ce trebuie s─â fac─â în perioada urm─âtoare pentru a cre╚Öte. Acum, r─âmâne ╚Öi ca pia╚Ťa s─â r─âspund─â, iar pandemia s─â le permit─â.

Investi╚Ťia de la Early Game Ventures ╚Öi Sparking Capital

Questo a primit 1,5 milioane de dolari investi╚Ťie de la Early Game Ventures ╚Öi Sparking Capital, fonduri de investi╚Ťii locale. Anterior, mai primiser─â o rund─â mai mic─â, de doar 300.000 de dolari.

„Runda din var─â a fost condus─â de Sparking Capital. ╚śi au avut încredere în var─â în noi, iar în ultimele luni au fost în contact cu noi ╚Öi au în╚Ťeles mai bine care e poten╚Ťialul nostru, au v─âzut ╚Öi progres”, explic─â Petria motivul pentru care Early Game ╚Öi Sparking au ales s─â investeasc─â.

„Investitorii au v─âzut c─â ╚Ötim unde vrem s─â ne ducem ╚Öi suntem responsabili. Ne-a ajutat c─â am fost în contact cu ei ╚Öi nu a fost un prim contact acum. Contextul este potrivit, este timing-ul pentru noi s─â acceler─âm cre╚Öterea. Plus, evident, echipa ╚Öi oamenii din spate”, mai spune acesta.

Cu investi╚Ťia aceasta vor s─â investeasc─â în marketing ╚Öi în extinderea pe diferite pie╚Ťe, SUA fiind cea mai important─â, pentru c─â au în fa╚Ť─â o popula╚Ťie mare care vorbe╚Öte aceea╚Öi limb─â, dar ╚Öi oameni obi╚Önui╚Ťi cu solu╚Ťii digitale.

„Suntem deja prezen╚Ťi în peste 10 ora╚Öe din SUA, urmeaz─â s─â ad─âug─âm alte ora╚Öe ╚Öi s─â cre╚Ötem densitatea quest-urilor mai ales în ora╚Öele mari, New York, Chicago ╚Öi altele. Lucr─âm cu parteneri locali, cu tour operatori, creatori de con╚Ťinut. Dar acum ne vom concentra eforturile acolo”, spune Petria.