Questo oferă jocuri de explorare a orașului care permit turiștilor și localnicilor să exploreze și să învețe despre un oraș pe cont propriu, ghidați de aplicația mobilă.

Questo a atras o nouă rundă de finanțare în valoare de 1,5 milioane de dolari pentru platforma sa cu jocuri de explorare a orașului, într-o rundă de investiții condusă de Early Game Ventures cu participarea Sparking Capital.

Investiția este destinată dezvoltării și extinderii companiei la nivel global, cu obiectivul de a oferi jocuri de explorare a orașelor în cele mai vizitate locuri din lume în anii următori. Compania își propune să fie prezentă în 200 de orașe până la sfârșitul anului 2021, concentrându-se în mod special pe piața din Statele Unite.

Noi am discutat cu Claudiu Petria, cofondator și COO al Questo, despre planurile pe anul acesta, cum au evoluat în pandemie, dar și cum au reușit să atragă atenția investitorilor.

Poți urmări discuția video mai sus în video sau rezumatul său scris în rândurile care urmează.

„Este a doua rundă pe care reușim să o luăm în 9 luni de zile. Am luat 1,5 milioane de dolari acum în februarie. Suntem printre cei mai norocoși din industrie, fiindcă am reușit să atragem două runde de finanțare într-un timp foarte scurt”, spune Petria în discuția cu noi.

Un avantaj pe care l-au avut e că oferă experiențe fizice, dar intermediate de către tehnologie. „ Fiecare quest e o misiune prin care explorezi orașul. Poți să fii Sherlock Holmes în Londra, poți să descoperi Comoara din Centrul Vechi din București, umbli pe urmele samurailor în Tokio. Pe măsură ce rezolvi misiunea, deblochezi povești ale locurilor prin care treci. E o poveste care se întâmplă în lumea reală”, spune acesta.

El menționează în timpul interviului că „Îi facem pe oameni atenți la mediul înconjurător, traseele sunt construite de către localnici, lucrăm cu scriitori, cu operatori din zona de turism și cu ghizi turistici. Experiența e potrivită atât pentru turiști, cât și pentru localnici. Trecem pe lângă locuri despre care credem că știm, dar nu știm de fapt. O plimbare se poate transforma într-o joacă foarte faină”.

Extindere spre 200 de orașe

Questo dorește să se extindă la 200 de orașe până la finalul lui 2021.

„Le oferim posibilitatea oamenilor din orașele respective, parteneri sau creatori, să construiască quest-uri. Avem o platformă în care se pot înscrie creatorii. Dacă sunt selectați pe diferite criterii pe care le avem noi acolo, atunci au acces la metodologia noastră”, spune Claudiu Petria.

Astfel, Questo are un departament de conținut, se alege tema, iar creatorii de conținut fac research. De asemenea, românii lucrează cu scriitori profesioniști care încheagă experiența, iar traseul e ulterior pus în aplicație și testat cu oameni reali.

„Lucrăm pe un model de shared revenue, creatorii primesc o parte din fiecare quest vândut”, spune acesta.

Practic, Questo e un marketplace de astfel de quest-uri bine selecționate, care pot fi create de localnici ce au experiență sau un portofoliu solid, dar și de către tour operatorii din turism, care vor să-și digitalizeze gama de experiențe oferite.

„Lucrăm cu mai multe tipuri de creatori. Lucrăm cu cei care știu să scrie, ne trimit un portofoliu, un blog, au experiență în a scrie. Apoi putem să lucrăm și cu alte categorii de oameni, ghizii care documentează și aducem în ajutorul lor scriitori profesioniști. E o diferență mare între a spune o poveste și a o spune în scris”, spune Petria.

Pentru a realiza un nou quest, de obicei durata este de 2 săptămâni de la alegerea subiectului până la testarea sa în platformă.

100.000 de utilizatori pentru Questo

Questo a ajuns la 100.000 de utilizatori care s-au jucat cel puțin un quest, iar anul 2020 începuse bine. Cu toate acestea, martie 2020 a fost momentul lockdown-ului și lumea nu a mai călătorit. Cu toate acestea următoarea parte a anului a fost rezonabilă.

„Pe măsură ce s-au ridicat restricțiile oamenii au început să călătorească, dar altfel. Nu au mai explorat atât de larg, au dispărut călătoriile lungi, intercontinentale. În schimb, am observat călătoria și redescoperirea țării proprii. Am văzut oameni jucându-se la ei în oraș. Am văzut oameni mergând în alte țări, dar pe distanțe scurte”, spune Claudiu.

O altă schimbare importantă a fost concentrarea pe tour operatori, adică agenții de turism care ofereau ghizi turistici în trecut. Questo, dar și operatorii, au înțeles că nu sunt competitori, ci că pot lucra împreună.

„50% din oamenii care călătoreau înainte de pandemie nu foloseau un tour guide, nu rezervau o activitate. Se duceau și făceau singuri activități. Majoritatea activităților pe care le facem sunt gândite de oameni”, spune Petria.

„Am vrut să arătăm tour operatorii că pot avea astfel de produse în portofoliu, fără a aloca resurse mari, fără investiții, fără programare. Pot crea un produs care să fie disponibil 24 din 24. Pe quest-urile oamenii pot merge când vor ei. Pot oferi flexibilitate și să ofere activitatea unui număr nelimitat de participanți”, explică acesta.

Au trecut de 50 de parteneri în scurt timp și dezvoltă un departament de business development. „Partenerii și-au dat seama că nu suntem competitori. Omul care va dori un ghid fizic, va alege un ghid, dar noi ajungem la un public care vrea altă activitate și suntem complementari tururilor clasice”.

În momentul de față, cele mai active orașe pentru Questo sunt Viena sau Paris, iar cel mai în vârstă utilizator avea 81 de ani și a făcut tururi ghidate de aplicație în Dubai.

Următoarea etapă e dezvoltarea în Londra, New York, dar se uită și la Sydney sau Melbourne, dar și orașe din Asia. În momentul de față au o prezență discretă în Bangkok, Osaka, Tokio sau Singapore. De asemenea, Questo e într-un accelerator de business din Osaka, realizat online.

De altfel, Claudiu și echipa sa știu ce au în față. Planul lor de pe hârtie are 6 trimestre, deci, după cum spun, cam știu ce trebuie să facă în perioada următoare pentru a crește. Acum, rămâne și ca piața să răspundă, iar pandemia să le permită.

Investiția de la Early Game Ventures și Sparking Capital

Questo a primit 1,5 milioane de dolari investiție de la Early Game Ventures și Sparking Capital, fonduri de investiții locale. Anterior, mai primiseră o rundă mai mică, de doar 300.000 de dolari.

„Runda din vară a fost condusă de Sparking Capital. Și au avut încredere în vară în noi, iar în ultimele luni au fost în contact cu noi și au înțeles mai bine care e potențialul nostru, au văzut și progres”, explică Petria motivul pentru care Early Game și Sparking au ales să investească.

„Investitorii au văzut că știm unde vrem să ne ducem și suntem responsabili. Ne-a ajutat că am fost în contact cu ei și nu a fost un prim contact acum. Contextul este potrivit, este timing-ul pentru noi să accelerăm creșterea. Plus, evident, echipa și oamenii din spate”, mai spune acesta.

Cu investiția aceasta vor să investească în marketing și în extinderea pe diferite piețe, SUA fiind cea mai importantă, pentru că au în față o populație mare care vorbește aceeași limbă, dar și oameni obișnuiți cu soluții digitale.

„Suntem deja prezenți în peste 10 orașe din SUA, urmează să adăugăm alte orașe și să creștem densitatea quest-urilor mai ales în orașele mari, New York, Chicago și altele. Lucrăm cu parteneri locali, cu tour operatori, creatori de conținut. Dar acum ne vom concentra eforturile acolo”, spune Petria.