Grupul norvegian Visma, evaluat la peste 8 miliarde de euro, intră în acționariatul companiei SmartBill, fondată în Sibiu, preluând jumătate din companie. Fondatorii, Ioana Hasan, Radu Hasan și Mircea Căpățînă, au păstrat controlul, ocupându-se în continuare de dezvoltarea afacerii.

SmartBill și-a multiplicat de 5 ori business-ul în ultimii 4 ani, cu creșteri anuale de 50%, fiind liderul pieței de soluții financiar-contabile din România.

În 2016, Smart Bill a beneficiat de o investiţie de un milion de euro din partea fondurilor de investiții Catalyst şi Gecad Group, care au preluat printr-o operaţiune de majorare de capital peste 30% din acţiunile firmei.

Radu Hasan a fost invitatul nostru la un interviu video în care am discutat care sunt planurile companiei pe mai departe și ce înseamnă pentru firma sibiană venirea Visma în acționariat.

„Am trecut de 3 milioane de euro cifră de afaceri. Am reușit să păstrăm creșterea în jur de 50% pe an, care e obiectivul și pentru anii care urmează”, explică Radu Hasan situația SmartBill de astăzi. El consideră că e o provocare să te extinzi, dar loc în România mai există. „Suntem doar la 10% cptă de piață, dar multe firme nu folosesc soluții software. Multă lume încă folosește Microsoft Excel. Antreprenorii au început să înțeleagă că un soft bun pe care te poți baza costă. Când vorbim de datele financiar-contabile ale firmei, merită să investești 5 euro pe lună”, spune Hasan.

Pentru 2020, Hasan speră ca SmartBill să mai crească tot cu 40-50% ca și până acum.

Poți urmări interviul integral în video-ul de mai sus. De asemenea, pentru cei care sunt pasionați de a asculta interviurile în format podcast, poți da click aici pentru a alege platforma ta de streaming preferată.

Ascultă podcast-ul Startup Mashup, cu toate interviurile noastre cu antreprenori pe toate platformele:

Începuturile relației dintre Visma și SmartBill

Radu Hasan a povestit la interviu că discuțiile cu Visma au început din 2016, la scurt timp după ce au primit investiția de la fondul Catalyst și de la Gecad. „Au fost interesați de atunci să achiziționeze o parte din Smart Bill, dar nu era momentul potrivit. Abia luasem un milion de euro și nu voiam să vindem o parte din companie”, explică Hasan.

Inițial au vrut să se cunoască, să vadă care sunt intențiile lor și dacă sunt un partener potrivit pentru SmartBill. Au fost de mai multe ori la birourile centrale din Oslo, iar chimia li s-a părut potrivită.

„Am intrat în contact cu ei pentru că au un birou în Sibiu și eram interesați să vedem dacă fac și investiții. Nu am apucat să vorbim concret și acela a fost primul contact. Ei în Sibiu și Timișoara au centre de dezvoltare și au peste 500 de angajați în România. Până la urmă am convenit că în 2019 am crescut suficient și momentul era prielnic pentru tranzacție”, spune Radu Hasan.

Visma nu e la prima companie cumpărată. Strategia lor de creștere a fost să achiziționeze mai multe firme. Astăzi au ajuns la peste 150 de companii cumpărate în ultimii 10 ani pe piețe similare cu România.

Până să accepte venirea Visma în acționariatul SmartBill, Radu spune că au fost abordați de o mulțime de fonduri de investiții, dar nu aveau nevoie de cash efectiv, pentru că au ajuns la break even de câțiva ani.

Ce a văzut Visma la SmartBill și cum se schimbă compania sibiană

Visma caută lideri de piață, companii cu produse bune, tracțiune și potențial de creștere.

„Lucrurile rămân cum erau și până acum. Noi fondatorii decidem, noi executăm. Evident, Visma va avea niște drepturi de veto în board. Nu putem face chiar orice ne taie capul. Trebuie ok pe deciziile strategice, dar suntem foarte aliniați cu ei. Strict al numărului de părți sociale sunt acționar majoritar, dar din punct de vedere al controlului, actul constitutiv e făcut în așa fel încât noi avem controlul asupra proceselor”, explică Hasan relația dintre Visma și cofondatorii SmartBill.

Cu toate că au o firmă din Norvegia acum în acționariat, SmartBill nu se uită către o extindere internațională. Au luat-o în calcul, spune Radu Hasan, dar și-au dat seama că e foarte complicat să cucerești o piață cu un produs adaptat nevoilor fiscale locale.

„Trebuie să te adaptezi la specificul pieței și la modul de lucru. Nici nu prea am văzut soluții de afară care să reușească să intre pe piețe de genul ăsta cu succes. La genul ăsta de produse abordarea globală e dificilă. Singura soluție e să targetezi piețe uriașe, dar care sunt suprasaturate și au jucători mari”, spune Radu Hasan.

Ce urmează să apară în SmartBill 2020

Anul 2019 a însemnat adăugarea modului de contabilitate în SmartBill, dar și a unui POS. Pentru 2020, sibienii vor să se concentreze pe câteva optimizări. SmartBill Conta încă mai are loc de multă creștere, deoarece contabilii au o inerție foarte mare și trec la un soft nou cu greu.

„Prin produsul de POS am adresat piața de retail, magazine micuțe pe care până acum nu o adresam. E absolut necesar să meargă non-stop. Aplicația e desktop și se sincronizează cu Cloud-ul, scade stocul automat din gestiune, e o soluție hibrid”, explică Radu Hasan și abordarea legată de POS-ul pentru magazine.

Așadar, ce va fi în 2020? SmartBill vrea să ia exemplul din industria de banking și să simplifice foarte mult interacțiunile între clienții care folosesc softul lor. Așadar, lucrurile vor fi cât mai automatizate între cei care facturează prin SmartBill, iar datele vor fi permanent acolo. Astfel, dacă faci o tranzacție, va fi ca și cum ambii clienți sunt la Banca Transilvania.