Ideea lui Mihai Coman s-a conturat la începutul lui 2016, gândindu-se dacă nu ar fi interesant să schimbi un joc pe altul sau oricare alt produs de care nu mai ai nevoie și pe care nu vrei să-l vinzi neapărat. “Dacă interacțiunea aceasta între utilizatori sau între ei și site ar fi recompensată cu un sistem de puncte care să substituie valoarea monetară și să poți achiziționa alte produse?”, explică Mihai Coman.

Mihai Coman s-a documentat și a descoperit că au mai fost astfel de platforme, dar nu au funcționat. Se bazează pe gradul de complexitate al platformei și pe faptul că oricare tranzacție de schimb primește puncte. Odată adunate, acestea pot fi folosite pentru achiziționarea unor produse, fără oferirea altora la schimb. În plus, crede în impactul social al afacerii. “Reutilizarea produselor, împedicarea ajungerii lor la groapa de gunoi, e antagonică față de consumerismul social și omniprezent”, spune Coman.

Timp de șase luni site-ul a fost construit, iar astăzi e activ, după o investiție destul de mică, de aproximativ 3.000 de euro. Mihai nu e la prima încercare online - a mai vrut să facă o platformă de management pentru screening-ul candidaților la interviul de angajare, dar și un site de consultanță și management al unei afaceri, cu acces la o bibliotecă de contracte uzuale în mediul de afaceri.

Rezultate la început

Usedup.ro are doar câteva luni, fără mare promovare, așa că momentan sunt doar câteva sute de conturi, zeci de produse oferite la schimb și câteva zeci de tranzacții realizate. În faza aceasta, principalul scop este convingerea oamenilor să posteze lucrurile pe site și să nu le vândă sau să le arunce.

“Usedup te ajută să eliberezi spațiul ce te înconjoară de acele lucruri pe care nu le mai folosești și, în același timp, reciclezi și ai o atitudine verde. Pentru anul în curs vrem să obținem notorietate în rândurile celor interesați de schimbul de produse și atragerea lor în platformă”, spune Mihai Coman.

“Utilizarea platformei poate fi făcută pentru nevoia de a înlocui un produs pe care nu îl mai folosești cu altul util, dar și pentru business. Poți economisi oferind produse manufacturate de tine, în schimbul materiei prime necesară realizării lor. Sau, de asemenea, poți desfășura campanii de promovare a propriei afaceri oferind la schimb produse comercializate de tine”, explică Mihai modalitatea prin care poate fi folosit Usedup.

Pentru 2017, Mihai știe că trebuie să investească în marketing și publicitate, dar și în accelerarea creării unei aplicații dedicate .

Între a cumpăra și a schimba

Mihai Coman are încredere că site-ul său va crește pentru că schimbul este un concept antic, care precede moneda. “În ciuda faptului că economia a evoluat în mod considerabil, schimbul rămâne la fel de legitim și astăzi. Prezența unor alternative la tranzacțiile monetare este deseori apreciată”, spune creatorul Usedup.

Usedup vrea să ofere un model diferit în economia online. În lumea consumerismului, Mihai Coman dorește să creeze una bazată pe schimburi. “De multe ori cumpărăm pentru că așa e trendul sau pentru a salva un statut social care nu e al nostru. De asemenea, aruncăm cu ușurință produse fără să ne gândim că ar fi utile sai că am putea obține chiar noi altceva folositor în schimb”, spune Mihai Coman.

“Mentalitatea românului e concentrată pe câștig. Indiferent de forma de materializare a câștigului. Usedup și-a asumat rolul de sparring partner pentru pierde, risipă, oferind utilizatorilor o experiență win-win”, spune Coman.

Monetizarea pe Usedup

Mihai are și un plan de monetizare, după ce va avea mai mulți utilizatori. Înregistrarea în site îți aduce puncte, la fel ca și fiecare acțiune pe care o faci în cadrul platformei. Cu toate acestea, dacă vezi un produs care-ți place foarte mult, poți să cumperi pachete de puncte pentru a le accesa. Practic, dacă nu ai destule puncte, poți să le cumperi de la Usedup.

“Suplimentar, oferim un pachet PRO de 250 de lei, achiziționat o singură dată și valabil pe toată durata de existență a contului. Acesta oferă acces la rating-ul partenerilor de schimb și la feedback-ul acestora. Plus, au și 250 de puncte incluse”, spune Coman. Pe viitor, în funcție de evoluția site-ului, Coman vrea să adauge noi module de interacțiune între utilizatori care să poată contribui la monetizarea platformei, gândită momentan doar pentru România.

Una dintre problemele platformei, pe lângă cucerirea pieței și atragerea utilizatorilor, ar fi faptul că oamenii pot alege să facă schimburile în afara platformei, nefiind condiționați. Astfel, ei se pot găsi Pe Usedup, dar se pot întâlni fără ca site-ul să știe acest lucru, pentru a nu-și consuma creditele.