În trimestrul al patrulea al anului 2016, piața dispozitivelor purtabile a ajuns la 33,9 milioane de unități vândute, cu 17% mai mult decât aceeași perioadă a anului trecut. Vânzările pe tot anul 2016, raportate la 2015, au crescut cu 25%. În total, au fost vândute 102,4 milioane de produse anul trecut.

Cu toate acestea, piața s-a schimbat față de așteptările analiștilor și s-a bifurcat. Acum putem vorbi de smart wearables, dispozitive care pot rula aplicații terțe, și basic wearables, care înregistrează calorii, pași, au elemente de fitness și se conectează la smartphone, dar care nu pot rula aplicații terțe. De asemenea, cele două mari platforme software, Apple Watch OS și Android Wear s-au concentrat din ce în ce mai mult pe zona de sănătate și fitness. După cum spun specialiștii IDC, nu e un accident, pentru că acesta este singurul mod de folosire care are sens pentru utilizatori. Astfel, dispozitivele purtabile nu și-au găsit un scop mai bun de a fi purtate decât pentru înregistrarea activităților sportive și pentru date biometrice.

Pe lângă primii cinci producători din topuri, IDC a identificat niște nișe care evoluează cu un lider clar. De exemplu, firma Fossil, cunoscută pentru ceasurile sale și produsele sale de lux, ocupă primul loc în nișa destinată ceasurilor cumpărate ca accesoriu de modă. De asemenea, chinezii au o evoluție interesantă. BBK e o companie care se concentrează pe dispozitive de monitorizare a copiilor, iar Li-Ning creează încălțăminte care contorizează pașii.

Cei mai mari producători de dispozitive purtabile

Fitbit, care deține de anul acesta și Vector Watch, rămâne pe primul loc. Compania americană a cumpărat, pe lângă startup-ul româno-britanic și Pebble, unul dintre adversarii de calibru. Compania a avut un an greu, cu un declin foarte mare al vânzărilor și veniturilor. Fitbit încearcă să se concentreze pe noi modele de business și de folosire, inclusiv în domeniul plăților.

Următoarele locuri sunt ocupate de Xiaomi (chinezii s-au concentrat pe dispozitive simple, ieftine și utile), Apple (cu ajutorul ceasurilor Watch Series 1 și Series 2 americanii au avut cel mai bun trimestru pe piața purtabilelor și, de remarcat, ei sunt singurii care vând doar ceasuri inteligente, nu și brățări de fitness sau alte accesorii asemneea), Garmin (în declin cu 4% față de anul trecut) și Samsung.

E interesant că Fitbit a scăzut cu 22% la vânzări față de aceeași perioadă a anului trecut, pe când Xiaomi a crescut cu aproape 100%. Apple a avut per total un an mai slab decât 2015, cu o scădere de aproape 8%.

Clasamentul și datele pentru trimestrul al patrulea puteți să-l consultați în tabelul de mai jos.

Pentru tot anul 2016, acestea sunt datele.