Jobful e o soluție prin care companiile pot recruta angajați mai bine pregătiți, scurtând, astfel, timpul de onboarding. Totuși, Jobful nu intră în partea de onboarding și training-uri ulterioare, tot ceea ce fac ei este să aducă cei mai potriviți angajati la întâlnirea cu angajatorul. De asemenea, firmele pot găsi mai ușor candidații potriviți. Aceștia din urmă folosesc Jobful ca un joc, unde le sunt testate abilitățile de lucru în echipă, de comunicare sau alte skill-uri de tip soft, dar au la dispoziție și academii prin care te pregătești pentru anumite companii.

Originile și evoluția Jobful

Jobful e fondat de Mihai Cepoi, Ioana Cepoi, Bianca Ene, Adrian Miu, cărora li s-a adăugat și Ioan Profiroiu pentru zona de vânzări și marketing. I-a legat Universitatea Alternativă, unde Mihai i-a fost profesor lui Ioan. Dar ideea pentru Jobful a venit cumva înainte.

"Am început cu ideea acum vreo doi ani. Ne plăcea tuturor ideea de gamification. Eu mai lucrasem din perspectiva aceasta la Universitatea Alternativă, pe jocuri sociale și community building. Mihai a devenit din ce în ce mai fascinat și am zis să încercăm ceva în zona aceasta", povestește Ioana. Spune că ideea de gamification i-a adus împreună, deși pe ea și pe Mihai, spune glumind, "ne-a adus mama, că suntem frați".

Mihai voia să înceapă un proiect al său. A încercat să o ia pe drumul independenței de job prin a avea măcar o vineri liberă sau să lucreze part time, dar nu a funcționat. Și-a dat demisia și a început să dezvolte împreună cu ceilalți ideea de Jobful, un produs al Playful.

Gamificarea procesului de HR

"Am decis să gamfiicăm procesul de HR. Am început prin a gamifica tabăra Universității Alternative, iar apoi am lucrat cu Vodafone Craiova. Am vrut să facem acest proiect de recrutare împreună cu o bancă pentru nevoia lor de recrutare, dar a fost complicat să lucrăm cu o corporație, pentru că timpul de la idee la aprobare era foarte lung", spune Mihai.

Atunci au realizat că ar putea extinde acest proces de gamificare către alte companii, nu să facă doar proiecte interne. Într-un fel, au văzut faptul că există această nevoie pe piață.

Ce rezolvă gamificarea în resurse umane? Companiile au o problemă de recrutare, iar majoritatea platformelor mari nu reușesc să o rezolve. Practic, costul aducerii unui angajat e mare și nici nu ai garanția că e potrivit culturii organizației sau task-urilor specifice. Așa că, prin procesul de gamificare, Jobful poate să aducă doar candidații potriviți prin criteriile după care compania selectează candidații.

Au lansat prima variantă pe Wordpress, un site unde oamenii aveau 10 zile să facă misiunile gamificate. S-au înscris vreo 400 de persoane, dar au făcut mai mult rezolvare de bug-uri. Cu toate acestea, și-au dat seama că există viitor în această idee. Aveau și două companii care au acceptat să facă parte din acest pilot, adică Microsoft și Neurony.

Au luat platforma de la zero, iar pe 14 iunie 2018 au lansat-o oficial, cu mai mulți parteneri și cu o idee mult mai șlefuită.

Jobful, locul unde te joci pentru un job

"În momentul acesta avem peste 1.300 de utilizatori care au intrat pe site. Utilizatorii intră și au o serie de misiuni prin academiile noastre prin care-și completează profilul. Avem un scurt bio, data nașterii, date de contact, limbi străine, experiență și educație, ca la orice platformă. Dar avem și o zonă de provocări, care înseamnă partea de gamificare.", spune Mihai.

Ei s-au ocupat de partea de gamificare, iar partea de skill assessment a fost făcută cu psihologi și experți de HR, printre care și niște oameni de la TestCentral.ro. "Sunt teste psihometrice prin care-ți dai seama cât de bun ești pe anumite componente și iei puncte de acolo. Mai poți chema și prietenii în platformă, mesagerie privată. Dar am împărțit zona de CV de cea de profil public. Profilul l-am construit în jurul jocului, adică tot ce spune despre tine ca jucător. Acesta va fi public.", spune Mihai Cepoi.

Cum intră candidații în legătură cu firmele? Companiile au o altă interfață prin care pot selecta candidatul ideal, pot vedea o listă cu cei potriviți și primesc datele de contact abia după ce au analizat profilul și l-au acceptat. Astfel, există o preselecție a posibililor candidați. De asemenea, candidații pot candida la posturile oferite de o firmă, dar vor fi selectați în funcție de rezultatele lor la teste. Vor fi, evident, companii care nu vor căuta candidații după skill-uri, dar și unele care vor dori un anumit profil de candidat.

Practic, după ce au o listă de utilizatori preselectați, companiile vor trimite cereri. Candidații primesc notificarea că o anumită companie este interesată de ei pentru un post și vor avea 48 de ore să răspundă din momentul în care compania a dat request. Dacă acceptă, se produce un match. Ca pe Tinder cumva. Dacă după 48 de ore nu se întâmplă nimic, se produce un unmatch.

De altfel, monetizarea se realizează doar în cazul în care se face match între posibilul angajat și angajator. Doar companiile plătesc, nu și utilizatorii.

Academii de pregătire de la companii

Pentru a-și face viitorii angajați să se adapteze mai bine, companiile pot adăuga academii în cadrul Jobful, unde să fie anumite teste care să îi aducă pe angajați pe drumul cel bun.

"Companiile au posibilitatea să-și creeze niște curicule și training-uri pe stilul Coursera, pentru a-i antrena pe posibilii angajați și să devină mai angajabili.", spune Ioan Profiroiu. Urmează să lanseze și două academii pentru programatori, pentru a-și lărgi aria de selecție.

Testele de pe site pot fi terminate în aproximativ 4 ore acum, pentru că sunt 3 teste de aptitudini "de viață". În plus, se vor adăuga și teste de orientare în carieră, utile pentru tineri care vor să-ți descopere drumul.

În momentul de față, Microsoft oferă o academie pe Jobful, dar urmează Roland Berger și Honeywell.

Cel mai mic pachet pentru o companie mare costă 1.300 de euro, iar cel mai mare 4.200 de euro. Nu e un abonament lunar sau anual, ci pe numărul de match-uri. La 4.200 de euro companiile au 100 de match-uri posibile, ceea ce înseamnă candidați care sunt aproape potriviți cu firma. Dacă se consumă aceste 100 de match-uri, firmele pot cumpăra credite pentru a utiliza platforma dincolo de această limită. Mihai Cepoi consideră că nu e un cost mare, dat fiind că sunt firme care dau un salariu brut pentru fiecare recomandare, pe măsură ce numărul de candidați scade, iar lupta între angajatori devine din ce în ce mai mare în anumite domenii.

Concurența există cu toate celelalte platforme de joburi, care au volum, dar și cu platforme precum Linkedin, care a cumpărat Lynda.com pentru a integra certificările platformei pe profilul candidaților.

Platformă pentru IMM-uri și planurile Jobful

Momentan platforma e dedicată companiilor mai mari. Dar Jobful vrea să lanseze și un abonament pentru IMM-uri, care să aibă doar 10 match-uri, dacă vor să atragă doar câțiva candidați.

"Vrem ca până la finalul verii să avem 5.000 de utilizatori. Am prioritizat mult către companii. dar trebuie să ne întoarcem la utilizatori", spune și Ioan.

Ca planuri de viitor, dincolo de creșterea numărului de utilizatori, Jobful se gândește să ajungă și în Marea Britanie, dacă ajunge măcar la cinci companii care să fie în primul batch.