“Potrivit datelor statistice, în țara noastră circulă, în prezent, 1.100 de autoturisme electrice, fiind disponibile circa 390 stații de încărcare. În 2018, în Uniunea Europeană, au fost înregistrate 1.000.000 de maşini electrice, raportul fiind de 8 vehicule per punct de încărcare public (143.000 puncte de încărcare publice, *conform www.eafo.eu”), spune Dan Tudose, proprietarul e-acumulatori.ro.
În viitorul apropiat, se estimează că atât numărul mașinilor electrice, cât și al stațiilor de încărcare din piața locală va crește exponențial. Mașinile electrice revoluționează industria auto, respectiv de transport. În zece ani vom vedea stații de încărcare în aproape fiecare curte din București, spune Dan Tudose.
În România există 150 de spații (publice și private) dotate cu una sau mai multe puncte de încărcare a mașinilor electrice. Unul din motivele pentru care numărul mașinilor electrice care circulă pe șoselele din România este redus este numărul scăzut de stații de încărcare şi distanţa între ele. Este important de precizat că bateria mașinii electrice trebuie încărcată doar de 1-2 ori pe săptămână, la o medie de 200 km parcurși pe săptămână. Autovehiculul electric consumă în medie 20kwh/100 km, ceea ce reprezintă un cost de 10 lei/100 km, echivalentul a 2 litri benzină pentru o mașină clasică calculat la tariful casnic de 0,5lei/kwh.
„Clădirile de birouri dotate cu stații de încărcare în parcarea subterană vor fi preferate de multinaționalele care doresc să ofere angajaților lor condiții de lucru cât mai bune. Supermarketurile cu astfel de puncte de încărcare electrică vor fi cele mai căutate. Astfel întreaga industrie de real-estate și retail va contribui substanțial la dezvoltarea infrastructurii atât de necesară mașinilor electrice”, spune Dan Tudose.
Românii care locuiesc la casă și care au condiţii optime de montaj pentru a-şi încărca maşina îşi pot cumpăra propria stație de alimentare. O stație de încărcare privată costă, în medie, între 650 lei pentru o priză specială de exterior și 3800 lei pentru o stație trifazată, în funcție de facilitățile pe care le oferă. Costul de montaj variază în funcție de lungimea traseului de cablu şi de timpul necesar instalării. Este recomandabil ca autovehiculul electric sa fie încărcat la tarif redus de noapte, beneficiind de cel mai mic cost posibil.
Durata de viaţă a unei baterii pentru mașina electrică este de peste 10 ani, iar după această perioadă bateria se poate folosi pentru stocarea energiei în sistemul fotovoltaic (as a second life).