Raportul Impactul Google în România a fost realizat de compania britanică Public First, la solicitarea Google.

Raportul scoate în evidență beneficiile utilizării produselor și serviciilor Google în România, pe mai multe paliere: viața de zi cu zi, calitatea vieții, dezvoltarea companiilor, creștere economică, educație, antreprenoriat, carieră, inovație.

Potrivit estimărilor Public First, utilizarea serviciilor și produselor Google aduce companiilor din România afaceri anuale de 4,3 miliarde lei. Această cifră se bazează în cea mai mare parte pe beneficiile generate de utilizarea Google Search și Google Ads.

În ultimii cinci ani, activitatea economică sprijinită de Google Search și Google Ads a crescut mai mult decât dublu în termeni nominali, se adaugă în raport.

130 lei/lună, valoarea utilizării produselor Google

Pentru fiecare utilizator de internet din România, valoarea medie aferentă utilizării produselor Google Search, Maps și YouTube este estimată la 130 de lei pe lună.

Suma a fost calculată folosind estimări privind timpul economisit, facilitarea accesului la informații, conexiunile create, precum și date din sondaje privind suma minimă cu care consumatorii cred că ar trebui să fie despăgubiți dacă ar pierde accesul la fiecare dintre produse.

Utilizarea produselor Search și Maps înseamnă și economie de timp pentru oameni. Potrivit studiului, românii economisesc cel puțin 23 de ore anual folosind Google Search și 3 ore pe an prin Google Maps.

Google Search este folosit de oameni de toate vârstele pentru a învăța lucruri noi. Majoritatea românilor, indiferent de vârstă, folosesc Search pentru a găsi informații.

Potrivit raportului Public First, 93% dintre utilizatorii de Google Search caută pe Google informații despre un anumit subiect cel puțin odată pe lună. 59% dintre utilizatorii de Google Search de peste 65 de ani spun că îl folosesc în mod regulat pentru a învăța lucruri noi.

8 lei câștig pentru 1 leu investit în Google Ads

Pentru companiile din România, utilizarea produselor și serviciile Google este văzută ca un sprijin pentru dezvoltare și inovare. Căutarea online reprezintă acum modalitatea cea mai importantă prin care clienții ajung la companii, se arată în concluziile studiului. Potrivit calculelor estimative ale Public First pentru România, în medie, fiecare leu cheltuit în Google Ads generează companiilor câștiguri de 8 lei.

Pentru angajați, utilizarea de produse precum G Suite sau Search duce la creșterea productivității, deprinderea de noi competențe și îi ajută în dezvoltarea carierei. Estimările Public First privind beneficiile obținute de firmele din România din economia de timp și creșterea productivității, generate de utilizarea Google Search and G Suite, se ridică la cel puțin 14 miliarde anual.

În ceea ce privește cariera, 74% dintre utilizatorii de Search din România cu vârsta între 18-24 ani spun că folosesc Google pentru a găsi un loc de muncă, iar 63% îl folosesc pentru a găsi sfaturi cu privire la CV-ul lor.

“În ultimii ani, Google a oferit utilizatorilor săi produse utile în viața de zi cu zi - de la motorul de căutare, hărți și traducere la instrumente pentru companii, precum Global Market Finder lansat recent, dar și cursuri de competenţe digitale, sub umbrela Atelierului Digital. Raportul lansat astăzi dă o masura a impactului nostru în activitățile cotidiene și în economie, și totodată ne ajută să lansăm mai multe inițiative și proiecte viitoare în România”, declara Elisabeta Moraru, Country Manager Google România.

Raportul Impactul Google în România poate fi consultat aici.

Modul prin care Google sprijină dezvoltarea economică

”Atunci când ne gândim la activitatea economică determinată de internet, ne concentrăm adesea pe creatorii produselor software și hardware pe care le folosim din postura de consumatori - producătorul celui mai recent gadget sau al celei mai recente aplicații pe care o avem”, se precizează în raportul Google.

În realitate, impactul indirect al noii tehnologii are o importanță economică mult mai mare decât venitul direct al creatorilor acestei tehnologii. Ceea ce face ca tehnologia să fie importantă este capacitatea ei de a servi drept catalizator și de a determina o productivitate crescută a firmelor și a muncitorilor din toate sectoarele economiei.

Acest lucru este adevărat îndeosebi în cazul Google. În acest raport regăsiți trei moduri în care produsele și serviciile Google au impulsionat creșterea economică în România:

  • Au furnizat platforme care stau la baza a noi tipuri de joburi si companii. De exemplu, numai ecosistemul Android susține 14.000 locuri de muncă în România.
  • Au ajutat firmele locale să se conecteze mai ușor cu clienții din România și din toată lumea. Conform sondajului nostru aplicat mediului de afaceri, 92% dintre firmele românești consideră că, acum, căutarea online este un mod important prin care îi găsesc consumatorii, mai important chiar și decât recomandările prin viu grai.
  • Au impulsionat productivitatea angajaților și a firmelor. Deși nu am inclus această valoare în estimările noastre principale privind activitatea economică pe care o susține Google, estimăm că productivitatea îmbunătățită datorată produselor Google Search și Apps ajută firmele românești să economisească cel puțin 14 miliarde de lei pe an.

Raportul Impactul Google în România poate fi consultat aici.

Metodologia raportului

Raportul Public First Impactul Google în România a fost realizat utilizând o serie de metode pentru a cuantifica impactul economic și beneficiile pe care le aduc Google Search, YouTube, Android și alte produse Google.

Au fost utilizate metode tradiționale de modelare economică, dezvoltate plecând de la estimări ale pieței Google din România, valori potențiale ale indicatorului ROI (Return on Investment) și estimări ale creșterilor de productivitate pentru a evalua activitatea economică generată de Google Search, Google Ads, AdSense, YouTube, Android și Google Cloud.

Pentru a contura o imagine mai amplă a beneficiilor, Public First a derulat sondaje publice la nivelul persoanelor fizice și companiilor care utilizează produsele Google. A fost utilizat un eșantion reprezentativ la nivel național de 1000 de persoane adulte și 200 de manageri din companii mici, mijlocii și mari din România. De asemenea, au fost analizate 25 de studii de caz despre cum companii și persoanele din diferite regiuni și industrii ale României utilizează produsele Google în afacerile lor.

Deși Google a comandat realizarea acestui raport, compania nu a furnizat Public First informații financiare suplimentare, iar toate estimările au la bază informații publice, proprii sau din surse externe. Public First este o companie britanică, membră a British Polling Council.